سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پوستر



      

تأثیر آموزه های قرآنی و روایی بر اوقات فراغت نوجوانان و جوانان (

  
تأثیر آموزه های قرآنی و روایی بر اوقات فراغت  نوجوانان و جوانان (قسمت دوم و پایانی)
 

اوقات فراغت از دیدگاه های گوناگون

1. قرآن

مسلمان نمی تواند اوقات فراغت به معنای اوقاتی برای بطالت و بیهودگی داشته باشد. انسان وقتی توجهش به خدا باشد و برنامه ی هدفمندی برای زندگی خود داشته باشد، دیگر بی کار نمی ماند تا مشغول لغویات و لهویات شود و هدف را قرب الهی و حرکت به سوی او می داند. نمازش، عبادتش، حیاتش و... برای خداوند است که آفریننده ی هستی است.
«ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین» [الانعام، 162]. متأسفانه به دلیل غفلت انسان، شیطان روی تمام ابعاد حقیقی، رنگ و لعاب آلوده ای می کشاند و نادرستی ها را در چشم انسان زینت و جلوه می دهد. و در نهایت انسان را به نابودی و خسران می کشاند. (چنین بیاناتی در سوره ی عنکبوت، آیه ی 38 آورده شده است.) بنابراین خداوند انسان ها را برحذر می دارد از اعمال لغو و باطل و به انسان هشدار می دهد. «و من الناس من یشتری لهو الحدیث لیضل عن سبیل الله بغیر علم و یتخذها هزوا اولئک لهم عذاب مهین» [لقمان /6]: برخی از مردم داستان های باطل را می خرند (انتخاب می کنند) تا مردم را ندانسته از راه خدا بازدارند و آیات قرآن را استهزاء کنند. برای آنان است عذاب خوارکننده. پس نگاه قرآن درباره ی با اوقات فراغت، دوری از هر آن چیزی است که انسان را از حقیقت بازمی دارد و توجه به فرصت ها و اوقاتی است که در زندگی برای مؤمن پیش می آید تا برای کوشش و تلاش به منظور خودیابی و رشد و تعالی، از آن ها استفاده کند. « فاذا فرغت فانصب» [الشرح /7]: به محض آن که فراغتی حاصل کردی، پس بکوش.
در اصل، قرآن به هیچ فراغتی که مایه ی بطالت و بیهوده گی باشد، معتقد نیست و می فرماید: بعد از هر سختی، عسر و راحتی است، به شرطی که انسان مؤمن از فرصت به دست آمده به درستی استفاده کند.
در قرآن عواملی که سبب به وجود آمدن آرامش در انسان هستند بیان شده اند، از آن جمله:
- «شب»؛ «هو الذی جعل لکم اللیل لتسکنوا فیه و...» [یونس /67].
- «خواب»؛ «اصحاب الجنه یومئذ خیر مستقرا و احسن مقیلا» [الفرقان /24]: اهل بهشت در این روز در بهترین مکان برای آرامش هستند. اشاره به خواب قیلوله ی اهل بهشت دارد.
- «زوجیت و جاذبه ی جنسی زن و مرد»؛ «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل ...» [الروم /21]: از آیات لطف الهی آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در بر او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم با فکرت ادله ی علم و حکمت حق آشکار است.
- «ذکر دائمی»؛ «الا بذکر الله تطمئن القلوب» [ الرعد /28] ذکر و یاد خدا که مایه ی نجات و آرامش قلب انسان است.

2. در کلام معصومین (ع)

رسول اکرم (ص) فرموده است: «خلتان کثیر من الناس فیهما مفتون الصحه و الفراغ » [الکافی، ج 252:8]: بیشتر مردم درباره ی دو خصلت دچار گمراهی و ضلالت هستند؛ یکی در مورد سلامت و صحت، و آن دیگر در امر فراغت و بیکاری.
آدمی باید قدر آسایش و اوقات خالی خود را بداند و از آن برای پرورش استعدادهای نهفته ی وجود خویش و رسیدن به کمال استفاده کند، تا از دست دادن فرصت ها مایه ی غم و اندوه و پشیمانی نگردد: « اضاعه الغرصه غصه ». [نهج البلاغه، کلمات قصارش 118، و ص 199] و یا « ان الفرص تمر مر السحاب فانتهزوها اذا مکنت فی ابواب الخیر و الاعادات ندما» [ غررالحکم، ج 2، ص 244]. از امام هادی (ع) سئوال کردند درباره ی معنی «حزم» و ایشان پاسخ فرمودند: «هو ان تنتهز فرصتک و تعاجل ما امکنک» [ مستدرک، ج 353:2]: حزم عبارت از این است که فرصت خیر را مغتنم بشماری و به قدر ممکن در استفاده ی از آن تسریع نمایی.
پیامبر اکرم (ص) نیز چنین فرموده اند: « روحوا لاقلوب ساعه بساعه» [مسند الشهاب، ج 393:1]: دلها را ساعت به ساعت استراحت دهید.

3. ادیان آسمانی

در بیشتر ادیان، زمانی برای فراغت از کار در نظر گرفته شده است و به آن تأکید شده. مثلاً در دین های یهود و مسیحیت، «سبت» به عنوان روز استراحت یا فراغت از کار است و در اسلام نیز «جمعه» روز ویژه ی فراغت انسان ها در نظر گرفته شده است. نظر تمام ادیان الهی این است که خداوند، جهان آفرینش را در شش روز خلق کرده و روز هفتم از این کار فارغ شده. «با فرارسیدن روز هفتم، خدا کار آفرینش را تمام کرد و دست از کار کشید.» [تورات، سفر پیدایش، ج2:2].
«در روز سبت نیز که هفتمین روز هفته است، قوم باید برای عبادت من جمع شوند. در هر جا که ساکن باشند، باید در این روز دست از کار بکشند و استراحت کنند» [همان، لاویان، ج23:3].
دین مسیح نیز برای گذران اوقات عمر، به پیروان خود و جوانان چنین فرموده است: « از افکار و امیال شهوت آلوده که جوانان را اغلب اسیر می سازد، بگریز و در پی اموری باش که تو را به کارهای خوب تشویق می کنند؛ ایمان و محبت را دنبال نما و با کسانی که خداوند را دوست دارند و قلبشان پاک است، معاشرت کن. و باز تکرار می کنم، خود را در بحث های پوچ و بی معنی درگیر نکن، چون این گونه مباحثات باعث خشم و نزاع می گردد» [انجیل، دوم تیموتائوس، ج 22:2و 23]. در اسلام، فراغت شامل اعمال بهداشتی و حضور در مجامع مذهبی و... و خلاصه مقدمه ای برای انتصاب و اتصال به سیر کمال است: « یا ایها الذین آمنوا اذا نودی للصلوه من یوم الجمعه فاسعوا الی ذکر الله و ذروا البیع ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون» [الجمعه /9]: ای کسانی که ایمان آورده اید هنگامی که به سوی نماز در روز جمعه فراخوانده می شوید، بشتابید به سوی ذکر خداوند و تجارت را واگذارید. این برای شما بهتر است که انجام دهید.
در یک تقسیم بندی عمده ی دیگر، می توان به دو نوع دیدگاه اشاره کرد:
1. دیدگاه هایی که تأثیرات روانی و معنوی دارند و خود شامل:
الف) دیدگاهی که مبنای اوقات فراغت یا تفریح را «مذهب» دانسته اند.
ب) دیدگاهی که فراغت را غریزه، بازی و تفریح سازی و تفریح معرفی کرده است.
ج) دیدگاهی که از استراحت و کسب لذت نشأت گرفته است.
2. دیدگاه هایی که بر کارکردها و فعالیت های اوقات فراغت تأثیر دارند و عبارت اند از:
الف) کارکرد متعالی و اصلاحی
ب) شکوفا کردن استعدادها
ج) رشد اجتماعی
د) تعلیم و تربیت اجتماعی
ه) تجربه و تمرین مشاغل اجتماعی
و) کارکرد مشارکت
ز) کارکرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی
ح) کارکرد اقتصادی
ط) کارکرد سیاسی
در ریشه های اندیشه و اظهارنظر اندیشمندان گوناگون درباره ی گذران اوقات فراغت، می توان به گذشته های دور و نزدیک رفت و نظریات متفکران را دنبال کرد. به خصوص علمای علوم تعلیم و تربیت، روان شناسی و جامعه شناسی، همچنین بزرگان ادبیات و ادبا که سخن در ارزش و اهمیت وقت و گذران آن بسیار گفته اند که در مباحث پیشین به آن ها اشاره شد.

آشنایی با برخی ویژگی های نوجوانی و جوانی

در خصوص شناسایی تأثیر آموزه های قرآنی و روایاتی بر اوقات فراغت انسان ها، به خصوص نوجوانان و جوانان، باید با ویژگی ها و نیازهای این نسل آشنا شویم تا شاهد انعکاس این آموزه ها در برنامه ریزی ها و عملکرد مثبت جوانان باشیم.
در یک تقسیم بندی کلی، نشانه ها و خصوصیات بلوغ و نوجوانی عبارت اند از:
1. نشانه های فیزیولوژیکی؛ 2. آثار روانی و اخلاقی.
که هر یک از آن ها یک سلسله عوارض و اثراتی را در نوجوان به وجود می آورند و در وهله ی دوم به شکل « بحران » نمایان می شوند. از جمله ی تغییر و تحولات روحیه ی نوجوان عبارت اند از:
1- بیداری عواطف و احساسات جنسی وی نسبت به جنس مخالف. تخیلات و رویاپردازی ها در این دوران بسیار آشکار است.
2- عصیان و پرخاشگری نسبت به اطرافیان به ویژه والدین.
3- تمایل به زندگی گروهی در میان هم سالان. در این هنگام، نوعی حالت وفاداری نسبت به گروه دارد. شالوده و اساس گروه های نوجوانی عبارت است از: احترام، وفاداری، محبت، صمیمیت، دوستی، فعالیت و مسئولیت پذیری.
4- اندیشیدن و استدلال کردن منطقی و گرایش به حل مسائل که این حالت بیشتر جنبه ی خودنمایی به خود می گیرد.
5- حادثه جویی دائم و در جست وجوی آزمایش های نوینی است تا خود را بروز دهد.
6- گرایش به تنهایی و انزواطلبی، با وجود تمایل به گذراندن وقت خود با گروه هم سالان، ولی به گوشه گیری و انزوا تمایل دارد.
در آغاز تحولات روانی، روابط نوجوان با اطرافیان و به ویژه با والدین، سست تر و رفتارهای اجتماعی آن ها دست خوش دگرگونی عمیقی می شود.
«حالت شیطنت دوران کودکی به افسردگی، اضطراب و پریشانی خاطر تبدیل می شود» [مهدیان: 35-27].
در روایات معصومین علیهم السلام، به برخی از ویژگی های نوجوانی و جوانی اشاره شده است: از آن جمله: « الشباب شعبه من الجنون» [بحارالانوار، ج 49:17]: جوانی خود یکی از اقسام جنون و دیوانگی بشر است. روایت است: « مردی به نام ابوجعفر احول»، از دوستان امام صادق(ع)، مدتی به تبلیغ مذهب تشیع و نشر تعالیم اهل بیت(ع) اشتغال داشت. روزی به محضر امام شرفیاب شد: امام از او پرسید: مردم بصره در قبول روش اهل بیت و سرعت پذیرش آیین تشیع چگونه اند؟ عرض کرد: تعداد اندکی از مردم تعالیم اهل بیت را پذیرفته اند. امام به وی فرمود: تبلیغات خود را متوجه نسل جوان کن و به آنان بپرداز، زیرا کودکان و نوجوانان برای پذیرش هر خوبی آمادگی بیشتری دارند و حرف حق را زودتر می پذیرند» [کافی، ج 93:8، بحارالانوار، ج 236:23].

اهمیت و تأثیر کارشناسان الهی و پیشوایان معصوم در زندگی جوان

اگر کسی بخواهد در زمینه ی رشد و ترقی و سعادت انسان ها قدمی بردارد، باید برطبق برنامه های کارشناسان الهی وارد صحنه ی تربیت و هدایت و پرورش استعدادهای آنان بشود.
انبیا و امامان معصوم(ع) برای تربیت و هدایت انسان ها از طرف خدای متعال تعیین می شوند. نسل جوان لازم است که با تبعیت و اطاعت کامل از تمامی دستورات و روش های پیشوایان معصوم(ع)، ارزش های مهمی را نصیب خود سازند و در مسیر کمال قدم بگذارند. معارف و ارزش های دینی باید توسط افراد آگاه و خبره و متخصص در اختیار انسان ها قرار گیرند.
جوانی که دین را از مکتب امامت و درکلاس آنان آموخته هیچ وقت بازیچه ی استعمارگران نخواهد شد، بلکه به عنوان یک فرد مبارز و پاس دار ارزش های قرآنی، در هر پست و مقام و در هر شرایط سنی و جنسی، اعم از دختر و پسر یا زن و یا مرد، به خدمت خودش ادامه می دهد.

نیازهای جوانان

نیازهای انسان به دو دسته ی مادی و معنوی تقسیم می شوند: نیازهای مادی مانند: آب، غذا، هوا و مسکن و خواب و... و نیازهای معنوی مانند: ایمان، آرامش و امنیت، اوقات فراغت، ترقی و تکامل، آگاهی و...
از جمله امتیازات ویژه ی نوجوانان و جوانان با توجه به آیات قرآن و روایات عبارت اند از:
- کمال جسمانی و عقلانی؛ « ولما بلغ اشده و استوی اتیناه حکما و علما و کذلک نجزی المحسنین» [ القصص/14]: و چون موسی رسید به حالت قوت و کمال رشادت، تمامیت خلقت او را حکم نبوت و دانش دادیم و این چنین جزا می دهیم نیکوکاران را.
- نازک دلی؛ پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده اند: «اوصیکم بالشباب خیرا فانهم ارق افئده» [سفینه البحار، ج 176:2]: به شما سفارش می کنم به جوانان نیکی کنید، زیرا آنان نازک دل هستند.

انواع جوانان در برخورد با نیازهایشان

به طور کلی جوانان را به دو گروه عمده با دو نوع رفتار مثبت و منفی می توان تقسیم کرد: برخی در این دوران بیشترین لذت را از بطالت، دل مشغولی های بی ارزش و هدر دادن روزها و هفته های گران سنگ جوانی می برند و با گفتن عباراتی چون: بی خیال، خوش باشد، ولش و... خود را خوش بخت جلوه می دهند. البته در پرونده ی زندگی این گروه، انواعی از ناهنجاری ها و انحرافات به چشم می خورد که نتیجه ی آن هم جز بیهودگی، افسوس و شرمساری، جنون و... نخواهد بود.
درباره ی این دسته از جوانان، پیامبر اکرم (ص) فرمود: « ان الله ملکا ینزل فی کل لیله و ینادی یا ابناء العشرین! جدوا و اجتهدوا»[مستدرک الوسائل، ج 353:2]: خداوند را فرشته ای است که هر شب فرود آمده و ندا درمی دهد، ای بیست ساله ها! کوشش کنید و تلاش بسیار بورزید.»
و اما گروه دیگری از جوانان هستند که در پرونده ی آنان، تحصیل جدی، تلاش پی گیر، وظیفه شناسی، حضور در مسابقات کشوری و جهانی و در نتیجه پیشرفت و عزت و افتخار خویش و خانواده و جامعه، فراوان مشاهده می شود. رسول اکرم (ص) درباره ی چنین افرادی فرموده اند: « یا اباذر ما من شاب یدع الله الدنیا و لهوها و اهرم شبابه... »[بحارالانوار، ج 84:77]: ای اباذر! هیچ جوانی به خاطر خدا، از دنیا و سرگرمی های آن روی نگرداند و جوانی خویش را در طاعت خدا پیر نکند، مگر این که خداوند پاداش هفتاد و دو صدیق را به او عطا فرماید.»
فراغت در نظام ارزشی اسلام، جنبه ی فرهنگی و تربیتی یافته است و از صورت سرگرمی خارج می شود. جوان باید به جای تکرار اندیشه ها، اندیشیدن را بیاموزد، با تضلع علمی و تجربه ی عملی، برای زندگی معقول و مطلوب ره توشه برگیرد، با کار و ابتکار از مدار تکرار برهد ، با زهد و قناعت از آن هاو آزها و آرزوهای دور و دراز بگذرد و با عبادت و نیایش، دروازه ی ملکوت را بگشاید.

توجه جوانان به اصول زندگی

از جمله اصولی که هر جوان و انسان متعهدی باید در تمامی حالات و علی الخصوص در هنگام پر کردن اوقات فراغت خود مراقب باشد تا از آن ها تخطی نکند، عبارت اند از :
1- اعتدال: هر حرکت و فعل انسان باید مبتنی بر اعتدال و میانه روی و به دور از افراط و تفریط باشد. امام علی علیه السلام فرموده: « من اراد السلامه فعلیه بالقصد» [شرح غررالحکم، ج 226:5]
2- آرامش جسم: برای آماده ساختن خویش از حیث انجام کارهای مهم است، زیرا هر چیز برای رشد و بالندگی بیشتر، به آرامش و تمدید قرار نیاز دارد.
3- تدرج و تمکن: تدرج، یعنی اندک اندک و آهسته پیش رفتن و پایه پایه نزدیک شدن، و تمکن، یعنی جای گرفتن و جاگیر شدن و پابرجا شدن و نیز توانایی و قدرت و قادر شدن بر چیزی.
4- کرامت و عزت: کرامت به معنای بزرگواری و دوری از پستی و فرومایگی، برخورداری از اعتدال روحی است.
5- تفکر و تدبر: پیامبر (ص) فرمودند: « تفکر ساعه خیر من عباده ستین سنه » [بحارالانوار، ج 326:71]: ساعتی اندیشیدن، از شصت سال عبادت بهتر است. امام صادق (ع) نیز در کلامی به این مضمون فرمودند: «دیندار می اندیشد و پایان کار را می نگرد. در نتیجه از پشیمانی و ندامت در امان می ماند. » [همان، ج 2، ص 53].
6- کار، فعالیت و تمرین: نظام گیتی ما را تشویق و ترغیب می سازد. با کار و تمرین می توان بر دانش و معلومات خود افزود و از آن بهره ها گرفت. امیرالمؤمنین فرمود: « فی کل وقت فوت، فی کل وقت عمل» [آثار الصادقین، ج 421:26]: هر وقتی را فوتی است و برای هر وقتی کاری و عملی مقرر است.



      

دوست یابی

دوست

احادیث این بخش با توجه به منابع ذکر شده در نرم افزار "جامع الاحادیث نور" بازبینی و به روز شده اند.

 

حدیث (1) امام على علیه السلام :

خَیرُ اِخوانِکَ مَن دَعاکَ اِلى صِدقِ المَقالِ بِصِدقِ مَقالِهِ وَ نَدَبَکَ اِلى اَفضَلِ العمالِ بِحُسنِ اَعمالِهِ؛

 

بهترین برادرانت (دوستانت)، کسى است که با راستگویى اش تو را به راستگویى دعوت کند و با اعمال نیک خود، تو را به بهترین اعمال برانگیزد.

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص417 ، ح9535

حدیث (2) پیامبر صلى الله علیه و آله :

مَن اَرادَ اللّه  بِهِ خَیرا رَزَقَهُ اللّه  خَلیلاً صالحِا؛

 

هر کس که خداوند براى او خیر بخواهد، دوستى شایسته نصیب وى خواهد نمود.

نهج الفصاحه ص776 ، ح 3064

حدیث (3) لقمان حکیم رحمه الله :

یا بُنَىَّ اتَّخِذ أَلفَ صَدیقٍ وَ أَلفٌ قَلیلٌ وَ لا تَتَّخِذ عَدُوّا واحِدا و َالواحِدُ کَثیرٌ؛

 

فرزندم هزار دوست بگیر که هزار دوست هم کم است و یک دشمن مگیر که یک دشمن هم زیاد است.

امالی (صدوق) ص669 - بحارالأنوار ج13، ص414، ح4

حدیث (4) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

اَلجَلیسُ الصّالِحُ خَیرٌ مِنَ الوَحدَةِ، و َالوَحدَةُ خَیرٌ مِن جَلیسِ السّوءِ؛


هم نشین خوب، از تنهایى بهتر است و تنهایى از هم نشین بد بهتر است.

امالى(طوسى) ص535

حدیث (5) امام على علیه السلام :

مَن لَم یُقَدِّم فِى اتِّخاذِ الإِخوانِ الاِعتِبارَ دَفَعَهُ الاِغتِرارُ إِلى صُحبَةِ الفُجّارِ؛


هر کس در انتخاب برادران (دوستان) امتحان را مقدم ندارد، فریب خوردگى او را به مصاحبت با بدکاران مى کشاند.

تصنیف غررالحکم و دررالکم ص416 ، ح9495

حدیث (6) امام على علیه السلام :

خَیرُ إخوانِکَ مَن دَعاکَ إلى صِدقِ المَقالِ بِصِدقِ مَقالِهِ وَ نَدَبَکَ إِلى أَفضَلِ العمالِ بِحُسنِ أعمالِهِ؛


بهترین برادرانت (دوستت)، کسى است که با راستگویى اش تو را به راستگویى بخواند و با اعمال نیک خود، تو را به بهترین اعمال برانگیزد.

تصنیف غررالحکم و درر الکلم ص417 ،ح9535

حدیث (7) امام صادق علیه السلام :

لا یَنبَغى لِلمَرءِ المُسلِمِ أَن یُواخىَ الفاجِرَ و َلاَ الاحمَقَ و َلاَ الکَذَّابَ؛


سزاوار نیست که مسلمان با بدکار و احمق و دروغگو رفاقت کند.

کافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص640

حدیث (8) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

ثَلاثَةٌ تُخلِصُ المَوَدَّة َ: إِهداءُ العَیبِ ، وَ حِفظُ الغَیبِ ، و َالمَعونَةُ فِى الشِّدَّةِ؛


سه چیز دوستى را یکرنگ مى سازد : هدیه کردن عیب هاى یکدیگر ، پاسداری در غیاب(و بدگویى نکردن) و یارى رساندن در سختى.

مجموعه ورام ج2، ص121

حدیث (9) امام على علیه السلام :

اَلصَّدیقُ مَن کانَ ناهیا عَنِ الظُّلمِ و َالعُدوانِ مُعینا عَلَى البِرِّ وَ الحسانِ؛


دوست، کسى است که از ظلم و تجاوزگرى باز دارد و بر انجام خوبى و نیکى یارى کند.

تصنیف غرر الحکم و دررالکلم ص415 ،ح9477

حدیث (10) امام على علیه السلام :

 لِلعامَّةِ بِشرَکَ وَ مَحَبَّتَکَ و َلِعَدُوِّکَ عَدلَکَ و َإِنصافَکَ


گشاده رویى و محبتت را براى عموم مردم و عدالت و انصافت را براى دشمنت بکار گیر.

خصال ص147، ح178

حدیث (11) امام على علیه السلام :

حُسنُ الاخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ و َیونِسَ الرِّفاقَ؛

 
خوش اخلاقى  روزى  ها را زیاد مى کند و میان  دوستان  انس  و الفت  پدید مى آورد.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص255 ، ح5382

حدیث (12) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

 لَا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیْرٍ مَا تَحَابُّوا وَ تَهَادَوْا وَ أَدَّوُا الْأَمَانَة


امّت من تا هنگامى که یکدیگر را دوست بدارند، به یکدیگر هدیه دهند و امانتدارى کنند، در خیر و خوبى خواهند بود.

عیون اخبار الرضا ج2 ، ص29

حدیث (13) امام على علیه السلام:

اَلکَـیِّسُ صَدیقُهُ الحَقُّ وَ عَدُوُّهُ الباطِلُ


 انسان زیرک، دوستش حق است و دشمنش باطل.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص68 ، ح945

حدیث (14) امام صادق علیه ‏السلام :

مَن غَضِبَ عَلَیکَ ثَلاثَ مَرّاتٍ و َلَم یَقُل فیکَ سوء فَاتَّخِذهُ لِنَفسکَ خَلیلاً


هر کس سه بار بر تو خشم گرفت ولى به تو بد نگفت، او را براى خود به دوستى انتخاب کن.

معدن الجواهر ص 34

حدیث (15) امام علی علیه السلام:

 إِذَا احْتَشَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ فَقَدْ فَارَقَه‏


به خشم درآوردن و شرمنده ساختن دوست، مقدمه جدایی از اوست.

نهج البلاغه (صبحی صالح) ص559

حدیث (16) امام علی علیه السلام:

 أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اکْتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَیَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُم‏


عاجز ترین مردم کسی است که از بدست آوردن دوست عاجز بماند و از او عاجزتر کسی است که دوستان بدست آورده را از دست بدهد.

نهج البلاغه (صبحی صالح) ص470

حدیث (17) امام على علیه ‏السلام :

جَلیسُ الخَیرِ نِعمَةٌ، جَلیسُ الشَّرِّ نِقمَةٌ؛

 

همنشین خوب نعمت و همنشین بد، بلا و مصیبت است.

 شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحکم و درر الکلم ج‏3، ص 356 ، ح 4719 و 4720 

حدیث (18) امام على علیه‏ السلام :

قارِن اَهلَ الخَیرِ تَکُن مِنهُم وَ بایِن اَهلَ الشَّرِّ تَبِن عَنهُم؛

 

با خوبان معاشرت کن تا از آنان باشى و از بدان دورى کن تا از آنان نباشى.

نهج البلاغه(صبحی صالح)  نامه 31 ،ص 402

حدیث (19) امام على علیه ‏السلام :

لا تَصفُو الخِلَّةُ مَعَ غَیرِ اَدیبٍ ؛

 

دوستى با شخص بى ‏ادب ، صمیمانه نخواهد شد.

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 434 ، ح9912

حدیث (20) امام صادق علیه‏ السلام :

اَدَّبَنى اَبى بِثَلاثٍ ... ونَهانى عَن ثَلاثٍ : قالَ لى : یا بُنَىَّ مَن یَصحَب صاحِبَ السّوءِ لا یَسلَم وَ مَن لا یُقَـیِّد اَلفاظَهُ یَندَم ، وَ مَن یَدخُل مَداخِلَ السَّوءِ یُتَّهَم... وَ نَهانى اَن اُصاحِبَ حاسِدَ نِعمَةٍ وَ شامِتا بِمُصیبَةٍ ، اَو حامِلَ نَمیمَةٍ ؛

 

پدرم مرا به سه چیز ادب آموخت و از سه چیز نهى ‏ام فرمود . سه نکته ادب این بود که فرمود : فرزندم! هرکس با دوست بد بنشیند ، سالم نمى‏ ماند و هر کس گفتارش را کنترل نکند ، پشیمان مى‏ شود ، و هر کس به جایگاه‏ هاى بد وارد شود ، مورد بدگمانى قرار مى‏ گیرد (زیر سؤال مى ‏رود) و آن سه چیز که مرا از آن نهى فرمود: دوستى با کسى که چشم دیدن نعمت کسى را ندارد، و با کسى که از مصیبت دیگران شاد مى‏ شود و با سخن‏چین.

تحف العقول ص376

حدیث (21) امام على علیه‏ السلام :

عَوِّد لِسانَکَ لینَ الکَلامِ وَ بَذلَ السَّلامِ، یَکثُر مُحِبّوکَ وَ یَقِلَّ مُبغِضوکَ؛
 

زبان خود را به نرمگویى و سلام کردن عادت ده، تا دوستانت زیاد و دشمنانت کم شوند.

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص435 ح9946

حدیث (22) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

ألمَرءُ عَلَی دین خَلیلِهِ فَلیَنظُر أحَدُکُم مَن یُخالِلُ.

آدمی بر آیین دوست خود است پس بنگرید با که دوستی می کنید.

امالی (طوسی) ص518 - بحارالانوار(ط-بیروت) ج71 ص192

حدیث (23) امام جواد علیه السلام :
اِیاکَ وَ مصاحِبَةَ الشِّریرِ ، فَاِنَّهُ کالسَّیفِ المَسلولِ یُحسِنُ مَنظَرَه وَ یَقبَحُ اَثَره؛
 

از همراهی و رفاقت با آدم شرور بپرهیز ،زیرا که او مانند شمشیر برهنه است که ظاهرش نیکو و اثرش زشت است.

 عوالم العلوم و المعارف (مستدرک حضرت زهرا تا امام جواد علیهم السلام) ج‏ 23 (امام جواد) ، ص 288
 

حدیث (24) امام صادق علیه السلام:

لا تُشـاوِر اَحمَق وَ لا تَستَعِنَّ بَکَذّابٍ وَ لا تَثق بِمَوَدَهِ مُلُوک؛
 

با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.

تحف العقول ص316

حدیث (25) امام رضا علیه السلام:

صدیقُ کلُّ امرئٍ عَقلُهُ و عَدُوُّهُ جَهلُهُ؛
 

دوست هرکسی عقل اوست و دشمن هر کس نادانی اوست.

کافی (ط-الاسلامیه)ج1 ، ص11

حدیث (26) امام علی علیه السلام:

لا یکونُ الصَّدیقُ صَدیقاً حَتى یَحفَظُ اَخاهُ فى ثَلاثٍ:فى نکبَتِه وَ غَیبَتِه وَ وَفاتِه؛
 

دوست اگر در سه مورد دوستش را حمایت نکند دوست نیست:در شدت و گرفتارى او ، در غیبت وى و پس از مرگش.

نهج البلاغه(صبحی صالح) ص494

حدیث (27) امام محمد باقر علیه السلام:

اِعرِف المَودَّهَ فِی قَلبِ اَخیکَ بِما لَه فِی قَلبِکَ؛
 

دوستی قلبی برادرت را از اندازه دوستی قلبی خودت نسبت به او بفهم.

تحف العقول ، ص 295

حدیث (28) پیامبر اکر م (صلی الله علیه وآله ):

اِختَبِرُوا النّاسَ بِأخدانِهِم فَإنَّما یُخادِنُ الرَّجُلُ مَن یُعجِبُهُ نَحوُهُ؛



مردم را به دوستانشان بیازمایید؛ زیرا آدمى با کسى که از رفتارش خوشش بیاید، دوستى مى ‏کند.
 

مجموعه ورام ج 2، ص 249

حدیث (29) امام علی علیه السلام:

اُبذُل لِصَدیقِکَ کُلَّ المَوَدَّةِ وَ لاتَبذُل لَهُ کُلَّ الطُّمانینَهِ.

هر چه محبت داری نثار دوستت کن امّا هر چه اطمینان داری به پای او مریز.

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 421 ، ح9665 - بحارالانوار(ط-بیروت) ج71 ، ص165

حدیث (30) امام علی علیه السلام:
فِی الضَّیقِ یَتَبَیَّنُ حُسنُ مُواساةِ الرَّفِیقِ
 

خوب یارى رساندن به دوست، در تنگنا آشکار مى‏شود.

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص424 ، ح9732

حدیث (31)  امام عسکرى سلام الله علیه :

خَیرُ إخوانِکَ مَن نَسِیَ ذَنبَکَ، وذَکَرَ إحسانَکَ إلَیهِ.


بهترین برادر تو آن کسى است که گناه و خطاى تو را به خود، فراموش کند.

اعلام الدین فی صفات المونین ص313

حدیث (32) امام سجاد سلام الله علیه :

نَظَرُ المُؤمِنِ فی وَجهِ أخیهِ المُؤمِنِ لِلمَوَدَّةِ و َالمَحَبَّةِ لَهُ عِبادَةٌ.


نگاه مؤمن به چهر? برادر مؤمن خود از روى دوستى و محبت به او، عبادت است.

تحف العقول  ص 282

حدیث (33) امام حسین علیه السلام:
مَن اَحَبَّکَ نَهاکَ وَ مَن اَبغَضَکَ اَغراک.


کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند.

بحار الانوار(ط-بیروت)ج75،ص128

 



      

وقتی دلت میشکنه از خدا چی میخوایی؟....

گریه‌آور



      

سبک زندگی در فضای مجازی...

سبک زندگی در فضای مجازی


می گفت :

مانسل "غیرت روی خواهر" و "روشنفکری روی دوست دختریم"

نسل کادوی یواشکی
نسل پول ماهانه vpn
نسل شینیون زیر روسری
نسل خوابیدن با sms
نسل درد و دل با غریبه مجازی
نسل ترس از منکرات
نسل سوخته !!!
حالا من برایش می گویم :
ما نسل غیرتیم روی وطن، ناموس، دیــــن
نسل نمازشب یواشکی
نسل پول ماهانه صدقه
نسل چــادر روی روسری
نسل خوابیدن با نوای حسیـــــن(علیه السلام)
نسل درد و دل با بی بی
نسل ترس از شیطان
نسل شکفتن
مولا...
نمی گذارم نسلی را که تـــو صاحبشی

نسل سوخته بنامند نسل غربتـــ بچه شیعه



      

توجه ... توجه .... توجه ....

توجه
حواست هست :


اگر
شهید نشوی،
می میری
.جنگ نرم



      

اِرمیا کیست و در آکادمی چه می کند؟

رها اعتمادی و فرح پهلوی
به این دلیل، حضور تعجب آور زنی محجبه در مسابقه خوانندگی، با رعایت حجاب حداقلی را نمی‌توان جزء طبیعیات آکادمی موسیقی دانست چرا که این امر حتی باعث ایجاد بحث و جدل میان مخالفان و موافقان حجاب وی در شبکه های اجتماعی شده است. گذشته از پرداختن به اظهارات مخاطبان، نکته قابل تامل چرایی پذیرفتن وی در آکادمی، توسط مدیران بالادستی شرکت تلویزیونی مرجان می باشد.

اما به راستی شرکت تلویزیونی مرجان چه هدفی را دنبال می کند و چرا اِرمیا بر خلاف موازین و قوانین جاری در شبکه من و تو وارد مسابقه شده است؟


اِرمیا کیست و در آکادمی چه می کند؟


"اِرمیا" به صورتی کاملا تصادفی! متولد خمین (زادگاه امام خمینی (ره) ) است؛ او زنی است که مخاطبان شبکه بهایی "من و تو" برای اولین بار با دیدن او دچار تعجب و یا بعضاٌ حیرت شده و همین موضوع سبب شد تا عده ای او را مورد تمسخر قرار داده و عده ای داشتن حجاب و یا نداشتن حجات را حقی انسانی برای وی قلمداد کرده و از ملامت کردن او مانند بسیاری از دیگران خودداری کردند.


حضور ارمیا در قسمت اول آکادمی موسیقی گوگوش با حجابی بسیار کامل تر از زنان و دختران داخل کشور چنان شوکه کننده بود که تا به امروز بعد از گذشته بیش از 15 هفته مهمترین صحبت بین بینندگان آکادمی گوگوش موضوع اِرمیا است.



وی علی رغم داشتن حجاب برای تست به آکادمی ورود کرد و توانست با رها کردن صدایش برای تست خوانندگی و ورود به جرگه مسابقه دهندگان شایستگی خود را به هومن خلعتبری و بابک سعیدی اثبات کند.


چهره اِرمیا به اعتراف تمامی بینندگان شبکه خاندان عباسی، معصومانه و حیامندانه بود.

او در همان جلسه به هنگام خواندن دچار خجالت شده بود و حتی در روز های بعد از قبولی و به هنگام تمرین برای مسابقه این امر در او مشهود بود.

به گفته وی، او همیشه آرزوی شرکت در مسابقه آکادمی گوگوش را داشته است اما به دلیل داشتن حجاب خود را وارد این عرصه نمی کرد. مشوق اصلی او همسر وی بوده و او معتقد است داشتن حجاب و خوانندگی تضادی با دین داری ندارد و موجب نمی شود انسانی که دین دار است خود را از شادی ها محروم کند!، و دین تنها برای عزا و غم نیست.!!
اِرمیا همسری آلمانی دارد و خانواده‌ی آن ها مسیحی می باشند اما وی در صحبت هایش مشخص نکرد که آیا همسرش مسلمان شده است و یا خیر؟!

اِرمیا به مانند دیگر زنان آکادمی مردان را درآغوش نمی گیرد، از دست دادن با نامحرم خودداری می کند و در جایی که همگان با یکدیگر در حال رقصند او در انتها ایستاده و دیگران را تماشا می کند.
در واقع او در آکادمی موسیقی گوگوش با حیا ترین فرد محسوب می شود.!!!

اِرمیا دین را به زعم خود تفسیر می کند و نه آنچه در قرآن کریم آمده است و گویی نمی داند در آیه 32 سوره احزاب آمده است:

یا نِساءَ النَّبِیّ‏ِ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفًا

اى همسران پیامبر، شما مانند هیچ یک از زنان [دیگر] نیستید، اگر سَرِ پروا دارید پس به ناز سخن مگویید تا آنکه در دلش بیمارى است طمع ورزد؛ و گفتارى شایسته گویید


او تنها بخشی از دین را قبول دارد که مورد پسندش واقع شود. اِرمیا علت حضور خود در مسابقه را علاقه زیاد به خوانندگی و همچنین دادن اعتماد به نفس به کسانی که به دلیل موانعی مانند حجاب نمی‌توانند به علاقه خود بپردازند، اعلام کرده است. این جمله او شباهت زیادی با جمله هومن خلعتبری دارد، او در قسمتی از پخش مسابقه، حضور اِرمیا را در آکادمی را همین امر تلقی می کند.

با نگاهی کاملا خوشبینانه و گذشته از تمامی شایعات در رابطه با وی می توان گفت، او در بازی مدیران شبکه من و تو قرار گرفته و از اتفاقات روی داده و استفاده ابزاری از خود بی خبر است.

با بررسی قسمت اول آکادمی گوگوش تا قست های پایانی آن می توان به خوبی روند نزولی حیا در اِرمیا را مشاهده کرد.

با این ارزیابی به خوبی می توان دریافت او در نسبت به گذشته خود از حیامندی کمتری برخوردار بوده و این تحول ظاهری در حالی است که حضور زنی محجبه و خواننده از اساس در تضاد با یکدیگر و از دیدگاه شرع مقدس حرام واقع شده است.

اما بر فرض آنکه این امر اشکالی نداشته باشد نشان می‌دهد اِرمیا از نقطه گذشته خود نیز به سطح پایین تری افول کرده است و این موضوع دقیقا کلید رمز چرایی حضور اِرمیا در برنامه آکادمی موسیقی گوگوش است. جنگ نرم



      

حیا زدایی از زن ایرانی بوسیله «ارمیا»

جنگ نرم

ترویج اسلام انگلیسی توسط من و تو؛

حضور زنی محجبه به نام اِرمیا که علاقه مندی زیادی به خوانندگی دارد توجه همگان را به وی جلب کرد.او معتقد است داشتن حجاب و خوانندگی تضادی با دین داری ندارد و موجب نمی شود انسانی که دین دار است خود را از شادی ها محروم کند و دین تنها برای عزا و غم نیست.
یکی از شبکه هایی که در حوزه تغییر سبک زندگی ایرانی و اسلامی در تاریخ 28 اکتبر 2010 افتتاح شد شبکه من و تو1 (Manoto1) است.
رسالت این شبکه، تغییر سبک زندگی ایرانیان و هجمه به ارزش های دینی و اسلامی بوده و به نوعی مکمل شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی است. حال آنکه در قالب سرگرمی خواسته های خود را در لوای سرگرمی و غفلت به مخاطب خود القا می کند. شبکه من و تو برای اغوا گری هر چه بیشتر، با پخش برنامه های روز دنیا نظیر فیلم، سریال، موسیقی و برنامه هایی نظیر سالی تاک، دکتر کپی و بفرمائید شام، در طول سه سال گذشته مخاطبان خود را جذب کرد.

یکی از برنامه های شبکه من و تو که مخاطبان، این شبکه را با آن شناختند آکادمی موسیقی گوگوش(Googoosh Music Academy) است.

این مسابقه از اولین سال تاسیس تا به حال، دو مرتبه اجرا و به پخش در آمده و برای سومین بار در سال 2013 میلادی آکادمی موسیقی گوگوش مجددا برنامه خود را آغاز کرده است. در سری جدید این مجموعه حضور زنی با حجاب به نام اِرمیا که علاقه مندی زیادی به خوانندگی دارد توجه همگان را به وی جلب کرد. این در حالی که سیاست های شبکه من تو که در تضاد صد در صدی با ملاحظات اسلامی است و با حضور زنی با حجاب در تناقض می‌باشد. از این جهت چرایی این امر در شبکه من و تو قابل بررسی است. با نیم نگاهی به‌ کلیت شبکه من و تو و آکادمی موسیقی گوگوش می توان ابعاد حضور اِرمیا در این مسابقه را واکاوی کرد.

شبکه من و تو را چه کسانی مدیریت می‌کنند؟

شبکه من و تو وابسته به شرکت تلویزیونی مرجان، توسط کیوان و مرجان عباسی راه اندازی شد. کیوان عباسی در سال های گذشته برای ادامه تحصیل و کار به کشور انگلستان سفر کرده و بعد از مدتی توانست حق اقامت دائم در این کشور را کسب کند. وی فرزند فریبرز عباسی، مدیر تلویزیون شبکه پارس و یک شبکه غیر اخلاقی در کانادا می باشد. او به همراه مرجان عباسی به مدت شش سال در شبکه های وابسته به پدرش فعالیت تبلیغاتی داشته است.

کیوان و مرجان عباسی که طبق بعضی از گفته ها و داشتن تشابه فامیلی، خواهر و برادر هستند، در سال 2001 در لندن با یکدیگر ازدواج کردند، هرچنداین امر توسط هیچ یک از آن ها تایید و یا نفی نشده است اما طبق آئین بهایت این امر چندان دور از واقعیت نیست. خانواده عباسی، وابسته به سرویس اطلاعاتی انگلیس، بودجه خود را توسط فردی به نام «مک وولین» به عنوان رابط میان وزارت خارجه انگلیس و شبکه من و تو تهیه می کنند.

مدیرت شبکه من و تو توسط کیوان عباسی اولین تجربه ‌وی محسوب نمی شود، او پیشتر شبکه تلویزیون اینترنتی فارسی زبان «ببین تی وی» را راه اندازی کرد و در آنجا با همکاری و تربیت افرادی نظیر رها اعتمادی، تیام بصیر و سیاوش حبیی که از گردانندگان اصلی شبکه من تو هستند، اولین گام رسانه ای خود را برداشت.

[IMG]file:///C:\Users\nabavi\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01 \clip_image008.jpg[/IMG]

وابستگی این شبکه به سلطنت طلبان نیز قابل تامل است، حمایت همه جانبه شبکه من و تو از خانواده پهلوی و ساخت و پخش مستند از «تهران تا قاهره» که به طور آشکار به حمایت از دوران پهلوی پرداخته بود وجه دیگری از این شبکه را افشا کرد.

این شبکه در جدیدترین مسابقه آکادمی موسیقی گوگوش زنی با حجاب را وارد بازی خود کرد. اما به راستی هدف مدیران شبکه من و تو از این امر چیست؟



      

آمریکا در فضای مجازی علیه ایران چه کارهایی میکند

4) نافرمانى مدنى الکترونیک:
نافرمانى مدنى الکترونیک، که اعتراضات را از خیابان‏ ها به فضاى مجازى مى‏ کشاند، یکى دیگر از روش‏هاى ایالات متحده آمریکا براى مقابله با ایران است. تظاهرات مجازى، نفوذ به سایت‏ هاى پربیننده و درج تصاویر، خبرها و مطالب سیاسى علیه حکومت و استفاده از بمب‏ هاى جست و جوگر، از مهم‏ترین روش‏ هاى نافرمانى مدنى الکترونیکى است که براى اولین بار توسط گروهى با نام گروه هنر انتقادى در سال 1994 و در کتابى تحت عنوان «اختلال الکترونیک» مطرح شد.
بخشى از اهداف نافرمانى مدنى الکترونیک مبارزه اطلاعاتى مردمى و یا مبارزه اطلاعاتى از پایین است که در این مبارزه، نه حکومت، بلکه مردم به طور مستقیم، به شکل دادن جریان اطلاعات در جهت مبارزه با حاکمیت و یا بیان اعتراض خود نسبت به معضلات اجتماعى و سیاسى‏ مى پردازند. این مبارزه صرفا مبارزه بر اساس حروف در فضاى مجازى است، اما قدمى مؤثر و اصلى در جهت شکل گرفتن یک جریان اجتماعى و فشار بر هیئت حاکمه است.


5) دموکراسى دیجیتال:
یکى دیگر از راه‏کارهاى ایالات متحده آمریکا براى براندازى نرم، ترویج دموکراسى با استفاده از ابزارهاى نوین تکنولوژى ‏هاى دیجیتالى است، که دموکراسى دیجیتال نامیده مى‏ شود. راه‏ اندازى چندین مؤسسه تحقیقاتى و رسانه‏ اى؛ همچون خانه آزادى، واشنگتن پریزم، بنیاد دموکراسى براى ایران و حمایت از برخى وب‏سایت‏ ها و روزنت‏ هاى موجود اینترنتى و سایر رسانه‏ هاى ماهواره‏ اى نیز در دستور کار آمریکا قرار دارد.

«مرکز کمک بین‏ المللى رسانه ‏اى» موسوم به سیما Center For International Media Assistance) CIMA)، از جمله سازمان‏ هاى غیرانتفاعى آمریکایى است که هدف آن به ظاهر ترویج دموکراسى در جهان از طریق حمایت از رسانه‏ هاى هم‏سو است. این مرکز در زمینه ایجاد شبکه ‏هاى رسانه‏ اى و هدایت پژوهش‏ هایى که در این مورد انجام مى ‏شود و هم‏چنین برگزارى نشست‏ هایى با موضوع ضرورت نقش رسانه ‏هاى آزاد و مستقل در برقرارى دموکراسى و براندازى نرم در جهان فعالیت مى‏ کند.

منابع مالى این مرکز از سوى دولت آمریکا و براساس قانون مصوب سال 1983 تامین مى‏ شود. به موجب این قانون، که در زمان ریاست‏ جمهورى رونالد ریگان و در کنگره آمریکا تصویب شد، این کشور سالانه بودجه‏ اى را براى ترویج دموکراسى در جهان اختصاص مى ‏دهد. در این میان وضعیت رسانه‏ هاى ایران، از جمله موضوعاتى است که مورد توجه مرکز سیما است. کارشناسان، برایند فعالیت‏ هاى چنین مراکزى را قانونى‏ جلوه دادن و منطقى و دموکراتیک القا کردن فعالیت‏ هاى رسانه ‏اى، علیه حکومت‏ هاى ضدآمریکا و صهیونیسم ارزیابى مى‏ کنند. ایالات متحده آمریکا با استفاده از شبکه‏ هاى اجتماعى و روش‏ هاى مذکور به ساماندهى اغتشاشات، نشر و گسترش شایعات براى مقابله با جمهورى اسلامى ایران مى ‏پردازد.


6) جنگ فیلترى:
یکى دیگر از شیوه‏ هاى جنگ نرم آمریکا با استفاده از شبکه‏ هاى مجازى، جنگ فیلترى است. با افزایش دامنه جنگ فیلترها، برخى سایت‏ هاى اینترنتى، روش‏هاى جدیدى براى عبور از سد فیلترینگ را به کاربران آموزش مى ‏دهند. در یکى از این روش‏ها آمده است: فیلترشکن دائمى و با سرعت فوق‏ العاده، داشته باشید. تنها چیزى ‏که براى این فیلترشکن احتیاج دارید یک مقدار اندک ‏هاست، یا همان فضاى اینترنتى است. کافى است فایل خاصى را دانلود کنید، بعد آن را از حالت زیپ درآورده و محتویاتش را داخل ‏هاست خودتان بریزید. فیلترشکنتان آماده است.


7) تروریسم روانى، انتشار مطالبات قومى منطقه ‏اى و افزایش تحریک‏ پذیرى قومیت‏ ها:
این روش، دیگر راهکار ایالات متحده آمریکا در جنگ نرم شبکه‏ اى با ایران است. خاصیت تاسیس سایت‏ هاى قومى و راه ‏اندازى وبلاگ ‏هاى ‏منطقه‏ اى و انتشار برخى مطالب تحریک‏ آمیز در سایت‏هاى اینترنتى، قابلیت این رسانه و پدیده را براى‏ دامن زدن به مباحث مناقشه‏ برانگیز قومى بالا برده است.
برهمین اساس، ایالات متحده آمریکا مى ‏کوشد تا با کاربرد شبکه‏ هاى اجتماعى مجازى به مطالبات و تحرکات قومى دامن بزند، لذا مى ‏کوشد تا با استفاده از سلاح‏ هایى، هم‏چون تبلیغات، شایعه‏ سازى، دروغ ‏پراکنى و تشویش اذهان عمومى و هدف قرار دادن نظام باورها، شالوده‏ هاى‏ فکرى و روح و روان مردم و با تلفیق هوشمندانه و هدفمند مسائل قومى با اهداف سیاسى و ایدئولوژیک خود به جنگ نرم با ایران بپردازد. براین اساس، ایالات متحده امریکا با دامن زدن به مطالبات قومى از طریق شبکه‏ هاى اجتماعى مجازى، سعى در ایجاد ناامنى روانى در جامعه داشته و مى ‏کوشد تا مسأله قومیت ‏هاى ایرانى را به ابزار فریب و تنش ذهنى براى مردم ایران تبدیل نماید.
این اقدام ایالات متحده آمریکا مى‏ تواند به گروه‏ هاى‏ معاندى، هم‏چون جندالشیطان کمک نماید که با کاربرد شبکه ‏هاى مجازى در پى جلب افکار عمومى، جذب نیروها و کادر سیاسى – رزمى جدید، مشروعیت ‏سازى، مظلوم نمایى، ارائه تصویر قوى، قدرت‏مند و اسطوره‏اى، تشدید احساس ناامنى در بین شهروندان، همراه با کاهش آستانه تحمل و بردبارى مردم، هراس افکنى و وحشت‏ زایى، ذهنیت سازى و القاى مهارناپذیر بودن حملات برآمده و با کشاندن دولت ایران به بن ‏بست امنیتى، به باج‏گیرى سیاسى و ضربه زدن به نظام سیاسى کشورمان بپردازند. بنابراین، همانطور که اشاره شد ایالات متحده آمریکا مى‏ کوشد با کاربرد شبکه‏ هاى‏ اجتماعى مجازى با راهبرد بحران‏ زایى در درون و فشار از بیرون، به جنگ نرم با کشورمان بپردازد.


8) فرقه ‏گرایى از طریق اینترنت و حمایت از اقلیت‏ هاى مذهبى:
یکى دیگر از روش‏ هایى است که ایالات متحده آمریکا براى پیشبرد اهداف خود در ایران از آن سود مى‏ جوید. به عنوان مثال مى ‏توان به حمایت آمریکا از شبکه‏ هایى؛ همانند انجمن نژاد پرستان بلک متال (ترویج نژاد پرستان ایرانى)، جنبش شیطان پرستان ایرانى، جنبش آریانیسم و …. اشاره نمود.

جمع‏ بندى


امروزه، فراگیرى اینترنت و فن‏ آورى ‏هاى جدید ارتباطى و اطلاعاتى موجب ظهور فضاى مجازى در کنار جهان واقعى شده، که این امر معادلات و الگوهاى ارتباطات سنتى، تولید، انتقال و مصرف اطلاعات را به هم زده و موجب تغییر در آن شده است. چنین فضایى که به‏ عنوان واقعیت مجازى یک‏پارچه درنظر گرفته مى‏ شود، از ویژگى‏ هایى؛ هم‏چون بى ‏مکانى، فرا زمان بودن، صنعتى بودن محض، عدم محدودیت به قوانین مدنى متکى بر دولت‏ ها و ملت ‏ها، از معرفت‏ شناسى تغییر شکل یافته پسامدرن برخوردار بودن، قابل‏ دسترسى بودن همزمان، روى فضا بودن و برخوردارى از فضاهاى فرهنگى، اعتقادى، اقتصادى، سیاسى و همین‏ طور آزادى، از هویت بدنى و جنسى جدید برخوردار است.
در چنین فضایى، افراد به دور از محدودیت‏ هاى روان‏شناسانه و فیزیکى و سیاسى، قادر به تعامل هستند و با استفاده از ابزارهاى این فضا مى ‏توانند مطالب و اطلاعات خویش را تولید و اشاعه دهند. علاوه‏ بر این، دسترسى فزاینده به اینترنت، امکان بهره‏ گیرى از تکنولوژى‏ هاى مختلف کامپیوترى را براى تشویق به مشارکت و نزدیکى میان گروه‏ هاى گوناگون را براى مردم فراهم ساخته است. این همکارى مى‏ تواند از طریق «شبکه‏ هاى اجتماعى مجازى» که تعامل اجتماعى مردم را تسهیل کرده و آن‏را قادر به تماس با دوستان مى ‏سازد، صورت پذیرد.
البته این امر با خود، ابزار گوناگونى جهت ارتباط، تعامل، تبادل فرهنگى، تهاجم فرهنگى و سیطره فرهنگى به همراه آورده و زمینه ‏اى مهم براى جنگ نرم مى‏ باشد. ایالات متحده آمریکا با استفاده از قابلیت‏هاى فضاى سایبر در زمینه تولید آسان و ارزان مطلب همراه با استفاده از جاذبه ‏هاى رنگین تلاش دارد تا به هویت ‏هاى اجتماعى مخالف نظام جمهورى اسلامى ایران در فضاى سایبر شکل داده و با فراهم نمودن امکان زیست مستعار جنبش‏ هاى اجتماعى ‏مخالف در این فضا، به آن ها این توان‏مندى را بدهد که با سوء استفاده از بحران‏ هاى اجتماعى، سیاسى و اقتصادى موجود در جامعه، به هویت جمعى مجازى مخالف با نظام شکل داده و با متقاعد نمودن پیروان خود، آنها را متناسب با اهداف خود در عرصه جنگ نرم بسیج نماید.
این هویت‏ هاى مجازى به علت عدم توانایى در زمینه نهادسازى سیاسى در جریان اعتراضات، فضاى سیاسى را از فرایند عقلانى خارج و با گسترش فضاى آشوب و شایعه و فراهم نمودن زمینه لازم براى شکل‏ گیرى جهل عمومى، ماموریت خود در عرصه جنگ نرم را به انجام مى ‏رسانند.

جنگ نرم



      

آمریکا در فضای مجازی علیه ایران چه کارهایی میکند




ایالات متحده آمریکا مى‏ کوشد تا با استفاده از کاربرد دیپلماسى، تبلیغات، مبارزات روان‏شناسى، انهدام و ترور شخصیتى، سیاسى و تهاجم فرهنگى، جنگ نرم جدیدى را علیه کشورمان شکل دهد
.
به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از فارس، فضاى سایبر، در معنا به مجموعه‏ هایى از ارتباطات درونى انسان‏ها از طریق کامپیوتر و مسائل مخابراتى، بدون در نظر گرفتن جغرافیاى فیزیکى گفته مى ‏شود. یک سیستم آنلاین، نمونه‏ اى از فضاى سایبر است که کاربران آن مى‏ توانند از طریق ایمیل با یک‏دیگر ارتباط برقرار کنند. در فضاى سایبر، حضور فراتر از شبکه جهانى وب، یا حتى‏ اینترنت است و از انواع ابزارها و امکانات رایانه‏ اى و مخابراتى استفاده مى‏ شود.
علاوه‏ بر این، در فضاى سایبر با تک تک مخاطبان ارتباط دوسویه و تعاملى برقرار شده و به محتوا بیش از سایر موارد اهمیت داده مى‏ شود. چرا که فضاى سایبر اطلاعات محور است. فضاى سایبر، پدیده جدید دنیاى ارتباطات است که علاوه بر مزایاى آن، با خود، ابزار گوناگونى براى ارتباط، تعامل، تبادل فرهنگى، یا تهاجم فرهنگى و سیطره فرهنگى به همراه آورده و زمینه‏ اى مهم براى جنگ نرم است
.
تشکیل گروه‏ه اى سیاسى در اینترنت، جاسوسى اینترنتى، تشکیل اجتماعات مجازى، شکل دادن به نافرمانى‏ هاى‏ مدنى، دموکراسى دیجیتالى، افکارسازى از طریق اینترنت، نفوذ و خراب‏کارى اینترنتى، مبارزه با کنترل خبرى حکومت‏ ها از طریق اینترنت و کسب اطلاعات از سیستم‏ هاى اجتماعى و سیاسى از طریق اینترنت، مسدود نمودن سایت‏هاى اینترنتى، فیلترینگ سایت‏ ها، رفراندوم اینترنتى، ایجاد گروه‏ هاى سیاسى مجازى، انتقال مستقیم اندیشه‏ ها و دیدگاه‏ هاى جریان معاند به داخل، ایجاد گروه‏ هاى فشار و ذى‏ نفوذ مجازى، کارکردهاى مشروعیتى، ایجاد مطالبات جدید سیاسى، افزایش ضریب نفوذ جریان‏ هاى معاند با انقلاب، افزایش هم‏گرایى گروه‏ هاى داخلى و خارجى هم‏فکر، کاهش نفوذ رسانه‏ هاى ملى و داخلى و گسترش شایعه و خرافات، برخى از راه‏کارها و تکنیک‏هایى‏ هستند که با استفاده از شبکه‏ هاى اجتماعى براى جنگ نرم علیه کشورمان به وسیله ایالات متحده آمریکا بکار گرفته شده‏ اند.
به طور کلى، ایالات متحده آمریکا مى‏ کوشد تا با استفاده از راه‏کارهاى فوق و کاربرد دیپلماسى، تبلیغات، مبارزات روان‏شناسى، انهدام و ترور شخصیتى، سیاسى و تهاجم فرهنگى، جنگ نرم جدیدى را علیه کشورمان شکل دهد. براى بررسى نقش فضاى سایبر در جنگ نرم ایالات متحده آمریکا علیه کشورمان، به بررسى مختصر برخى از راه‏کارهاى فوق مى‏ پردازیم
:



1) تشکیل گروه‏ هاى سیاسى بر روى اینترنت با استفاده از شبکه‏ هاى اجتماعى مجازى:
ایجاد گروهاى سیاسى ‏اینترنتى، که گروه‏ هایى هستند که یا به ظاهر وابسته به نهاد یا گروه سیاسى خاصى نیستند یا این موضوع را پنهان کرده‏ اند، از روش‏ هاى فعالیت ایالات متحده آمریکا بر ضد کشورمان محسوب مى‏ شود.

برخى از روزنت‏ هاى برجسته وابسته به این گروه‏ ها، داراى گرایشات آشکار ضد نظام بوده و مجموعه ‏اى از فعالیت‏ هاى تخریب‏ گرایانه علیه سیستم سیاسى ایران را هدایت و رهبرى مى ‏کنند. هم‏ چنین بخش اعظم گروهک‏ هاى اپوزیسیون مقیم خارج به دلیل فقدان هرگونه ابزار ارتباطى براى برقرارى ارتباط با مردم ایران، از اینترنت به عنوان مهم‏ترین وسیله ارتباط با داخل ایران استفاده مى‏ کنند.


2) نشت اطلاعات:
استفاده از تکنیک نشت اطلاعات، به خصوص اطلاعات محرمانه و سرى ایران در فضاى‏ سایبر، یکى دیگر از روش‏ هاى مقابله دشمنان نظام با سیاست‏ هاى رسمى کشورمان است. در آبان ماه سال 88 نشت، اطلاعات محرمانه نظامى ایران بر روى سایت‏ هاى اینترنتى آمریکایى و تلاش براى جذب جاسوسان فارسى زبان از سوى رژیم صهیونیستى، از جمله اقدامات انجام شده در این راستا بوده است.
در این ماه اعلام شد که برخى اطلاعات سرى مربوط به موشک‏ هاى ایران، از جمله موشک حوت برروى اینترنت قرار گرفته است. هم‏چنین اعلام شد، که سرویس اطلاعاتى شین بت اسرائیل آگهى غیرمعمولى را در روزنامه‏ ها چاپ کرده و در جست‏ وجوى‏ فارسى زبان‏ هاست تا آن ها را به عنوان جاسوس آموزش دهد.


3) جاسوسى اینترنتى:
جاسوسى اینترنتى، دیگر راهکار مقابله با کشورمان به وسیله ایالات متحده آمریکاست. این پدیده، عموما به صورت کسب اطلاعات از طریق برنامه‏ هایى معرفى مى‏ شود، که از راه نصب نرم‏ افزارها و یا حین گردش افراد در محیط وب، وارد کامپیوتر شخصى آنها شده و تا زمانى که کاربر به شبکه جهانى وصل است، اطلاعاتى‏ را که روى هارد دیسک او ذخیره شده است براى پایگاه‏ هاى مطلوب خویش مى‏ فرستند. اما این فقط یکى از انواع جاسوسى الکترونیکى است.
جاسوسى اینترنتى، همانند جاسوسى سنتى بسیار خطرناک و یکى از روش‏ هاى براندازى نرم است. جرالد نیرو، جامعه‏ شناس متخصص در رفتارهاى بشرى، در مورد جاسوسى اینترنتى مى ‏گوید: این شبکه در مه سال 2001 کشف شد و عبارت است از مجموعه شبکه‏ هایى که توسط روان‏شناسان اسرائیل اداره مى‏ شود و ماموریت آنها جذب جوانان کشورهاى جهان سوم است.
در این شیوه، سعى بر آن است که از افراد مخالف با حکومت خود و یا افراد عادى استفاده شود که گرایش‏ هاى سیاسى ندارند، اما قادرند اطلاعات خوبى درباره اماکن و اوضاع ارائه دهند. انتشار پیام استخدام جاسوس اینترنتى به وسیله اسراییل و آمریکا براى مقابله با جمهورى اسلامى ایران از موارد این مساله است.

«فارسى صحبت مى‏ کنى؟ اسراییل تو را می خواهد». تیتر امروز روزنامه هاآرتص است. این روزنامه نوشت: «سرویس اطلاعاتى شین بت اسرائیل آگهى غیرمعمولى را در روزنامه ‏ها چاپ کرده و در جست‏ وجوى فارسى ‏زبان‏ ها است تا آنها را به عنوان جاسوس آموزش دهد». به گزارش پرس.تى.وى بیروت، روزنامه اسرائیلى هاآرتص نوشت: «به نظر می رسد که سرویس اطلاعاتى شین بت، هدف خود را یافتن افراد فارسى ‏زبان براى خنثى ‏سازى نفوذ ایران در میان اسرائیلى‏ ها قرار داده است».

جنگ نرم



      
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >