سفارش تبلیغ
صبا ویژن

احادیث مهدوی

 

چهل حدیث

قالَ الاِْمامُ الْمَهْدِىُّ(علیه السلام):

1-      توجّه امام مهدى(علیه السلام) به شیعیان خویش:«إِنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ، وَ لا ناسینَ لِذِکْرِکُمْ، وَ لَوْ لا ذلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَکُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.»:
ما در رعایت حال شما کوتاهى نمى کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم ، که اگر جز این بود گرفتارى ها به شما روى مىآورد و دشمنان، شما را ریشه کن مى کردند. از خدا بترسید و ما را پشتیبانى کنید.
2- عمل صالح و تقرّب به اهل بیت(علیهم السلام):«فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِء مِنْکُمْ بِما یُقَرَّبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنا، وَلْیَتَجَنَّبْ ما یُدْنیهِ مِنْ کَراهِیَّتِنا وَ سَخَطِنا، فَإِنَّ امْرَأً یَبْغَتُهُ فُجْأَةً حینَ لا تَنْفَعُهُ تَوْبَةٌ، وَ لا یُنْجیهِ مِنْ عِقابِنا نَدَمٌ عَلى حَوْبَة.»:
هر یک از شما باید به آنچه که او را به دوستى ما نزدیک مى سازد، عمل کند و از آنچه که خوشایند ما نبوده و خشم ما در آن است، دورى گزیند، زیرا خداوند به طور ناگهانى انسان را مىگیرد، در وقتى که توبه برایش سودى ندارد و پشیمانى او را از کیفر ما به خاطر گناهش نجات نمى دهد.
3- تسلیم در مقابل دستورهاى اهل بیت(علیهم السلام):«فَاتَّقُوا اللّهَ، وَ سَلِّمُوا لَنا، وَ رُدُّو الاَْمْرَ إِلَیْنا، فَعَلَیْنَا الاِْصْدارُ، کَما کانَ مِنَّا الاِْیرادُ، وَ لا تَحاوَلُوا کَشْفَ ما غُطِّىَ عَنْکُمْ، وَ اجْعَلُوا قَصْدَکُمْ إِلَیْنا بِالْمَوَدَّةِ عَلَى السُّنَّةِ الْواضِحَةِ.»:
از خدا بترسید و تسلیم ما شوید و کارها را به ما واگذارید، بر ماست که شما را از سرچشمه، سیراب برگردانیم، چنان که بردن شما به سرچشمه از ما بود، در پى کشف آنچه از شما پوشیده شده نروید. مقصد خود را با دوستى ما بر اساس راهى که روشن است به طرف ما قرار دهید.
4- تحقّق حتمى حقّ:«أَبَى اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لِلْحَقِّ إِلاّ إِتْمامًا وَ لِلْباطِلِ إِلاّ زَهُوقًا، وَ هُوَ شاهِدٌ عَلَىَّ بِما أَذْکُرُهُ.»:
خداوند مقدّر فرموده است که حقّ به مرحله نهایى و کمال خود برسد و باطل از بین رود، و او بر آنچه بیان نمودم گواه است.
5- خلقت هدفدار و هدایت پایدار:«إِنَّ اللّهَ تَعالى لَمْ یَخْلُقِ الْخَلْقَ عَبَثًا وَ لا أَهْمَلَهُمْ سُدًى بَلْ خَلَقَهُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ جَعَلَ لَهُمْ أَسْماعًا وَ أَبْصارًا وَ قُلُوبًا وَ أَلْبابًا ثُمَّ بَعَثَ إِلَیْهِمُ النَّبِیّینَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ، یَأْمُرُونَهُمْ بِطاعَتِهِ وَ یَنْهَوْنَهُمْ عَنْ مَعْصِیَتِهِ وَ یُعَرِّفُونَهُمْ ما جَهِلُوهُ مِنْ أَمْرِ خالِقِهِمْ وَ دینِهِمْ وَ أَنـْزَلَ عَلَیْهِمْ کِتابًا، وَ بَعَثَ إِلَیْهِمْ مَلائِکَةً یَأْتینَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ مَنْ بَعَثَهُمْ إِلَیْهِمْ بِالْفَضْلِ الَّذى جَعَلَهُ لَهُمْ عَلَیْهِمْ.»:
خداوند متعال، خلق را بیهوده نیافریده و آنان را مهمل نگذاشته است، بلکه آنان را به قدرتش آفریده و براى آنها گوش و چشم و دل و عقل قرار داده، آن گاه پیامبران را که مژده دهنده و ترساننده هستند به سویشان برانگیخت تا به طاعتش دستور دهند و از نافرمانى اش جلوگیرى فرمایند و آنچه را از امر خداوند و دینشان نمىدانند به آنها بفهمانند و بر آنان کتاب فرستاد و به سویشان فرشتگان برانگیخت تا آنها میان خدا و پیامبران ـ به واسطه تفضّلى که بر ایشان روا داشته ـ واسطه باشند.
6- ظهور حقّ:«إِذا أَذِنَ اللّهُ لَنا فِى الْقَوْلِ ظَهَرَ الْحَقُّ وَ اضْمَحَلَّ الْباطِلُ، وَ انْحَسَرَ عَنْکُمْ.»:
هرگاه خداوند به ما اجازه دهد که سخن گوییم، حقّ ظاهر خواهد شد و باطل از میان خواهد رفت و خفقان از [سرِ] شما برطرف خواهد شد.
7- تفتیش ناروا:«مَنْ بَحَثَ فَقَدْ طَلَبَ، وَ مَنْ طَلَبَ فَقَدْ دَلَّ، وَ مَنْ دَلَّ فَقَدْ أَشاطَ وَ مَنْ أَشاطَ فَقَدْ أَشْرَکَ.»:
حضرت مهدى(علیه السلام) در خصوص کسانى که در جستجوى او بوده اند تا به حاکم جور تحویلش دهند فرموده است: آن که بکاود، بجوید و آن که بجوید دلالت دهد و آن که دلالت دهد به هدف رسد و هر که [در مورد من] چنین کند، شرک ورزیده است.
8- ظهور حقّ به اذن حقّ:«فَلا ظُهُورَ إِلاّ بَعْدَ إِذْنِ اللّهِ تَعالى ذِکْرُهُ وَ ذلِکَ بَعْدَ طُولِ الاَْمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوبِ وَ امْتِلاءِ الاَْرْضِ جَوْرًا.»:
ظهورىنیست، مگر به اجازه خداوندمتعال و آن هم پس از زمان طولانى و قساوت دلها و فراگیر شدن زمین از جور و ستم.
9- مدّعیان دروغگو:«سَیَأْتى إلى شیعَتى مَنْ یَدَّعِى المُشاهَدَةَ. أَلا فَمَنِ ادَّعَى المُشاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیانى وَ الصَّیْحَةِ فَهُوَ کَذّابٌ مُفْتَر وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیم.»:
آگاه باشید به زودى کسانى ادّعاى مشاهده (نیابت خاصّه) مرا خواهند کرد. آگاه باشید هر کس قبل از «خروج سفیانى» و شنیدن صداى آسمانى، ادّعاى مشاهده مرا کند دروغگو و افترا زننده است; حرکت و نیرویى جز به خداى بزرگ نیست.
10- دنیا در سراشیبى زوال:«إِنَّ الدُّنْیا قَدْ دَنا فَناؤُها وَ زَوالُها وَ أَذِنَتْ بِالْوِداعِ وَ إِنّى أَدْعُوکُمْ إِلَى اللّهِ وَ رَسُولِهِ(صلى الله علیه وآله وسلم) وَ الْعَمَلِ بِکِتابِهِ وَ إِماتَةِ الْباطِلِ وَ إِحْیاءِ السُّنَّةِ.»:
دنیا فنا و زوالش نزدیک گردیده و در حال وداع است، و من شما را به سوى خدا و پیامبرش ـ که درود خدا بر او و آلش باد ـ و عمل به قرآنش و میراندن باطل و زنده کردن سنّت، دعوت مى کنم.
11- ذخیره بزرگ:«أَنَا بَقِیَّةٌ مِنْ آدَمَ وَ ذَخیرَةٌ مِنْ نُوح وَ مُصْطَفى مِنْ إِبْراهیمَ وَ صَفْوَة مِنْ مُحَمَّد(صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِمْ أَجْمَعینَ).»:
من باقیمانده از آدم و ذخیره نوح و برگزیده ابراهیم و خلاصه محمّد (درود خدا بر همگى آنان باد) هستم.
12- حجّت خدا:«زَعَمَتِ الظَّلَمَةُ أَنَّ حُجَّةَ اللّهِ داحِضَةٌ وَ لَوْ أُذِنَ لَنا فِى الْکَلامِ لَزالَ الشَّکُّ.»:
ستمگران پنداشتند که حجّت خدا از بین رفته است، در حالى که اگر به ما اجازه سخن گفتن داده مىشد، هر آینه تمام شکّ ها را از بین مى بردیم.
13- عطسه، نشانه سلامت:«أَلا أُبَشِّرُکَ فِى الْعِطاسِ فَقُلْتُ بَلى قالَ: هُوَ أَمانٌ مِنَ الْمَوْتِ ثَلاثَةَ أَیّام.»:
نسیم، خدمتکار حضرت مهدى(علیه السلام) گوید: آن حضرت به من فرمود:آیا تو را در مورد عطسه کردن بشارت دهم؟ گفتم: آرى. فرمود: عطسه، علامتِ امان از مرگ تا سه روز است.
14- نماز، طردکننده شیطان:«ما أُرْغِمَ أَنْفُ الشَّیْطانِ بِشَىْء مِثْلِ الصَّلوةِ، فَصَلِّها وَ أَرْغِمْ أَنْفَ الشَّیْطانِ.»:
هیچ چیز مثل نماز، بینى شیطان را به خاک نمىمالد، پس نماز بخوان و بینى شیطان را به خاک بمال.
15- اذن مالک:«لا یَحِلُّ لاَِحَد أَنْ یَتَصَرَّفَ فى مالِ غَیْرِهِ بِغَیْرِ إِذْنِهِ.»:
تصرّف در مال هیچ کس بدون اجازه او جایز نیست.
16- استعاذه به خدا:«أَعُوذُ بِاللّهِ مِنَ الْعَمى بَعْدَ الْجَلاءِ وَ مِنَ الضَّلالَهِ بَعْدَ الْهُدى وَ مِنْ مُوبِقاتِ الاَْعْمالِ وَ مُرْدِیاتِ الْفِتَنِ.»:
پناه به خدا مىبرم از نابینایى بعد از بینایى و از گمراهى بعد از راهیابى و
از اعمال ناشایسته و فرو افتادن در فتنه ها.

17- اسوه هاى حقیقت:«إِنَّ الْحَقَّ مَعَنا وَ فینا، لا یَقُولُ ذلِکَ سِوانا إِلاّ کَذّابٌ مُفْتَر.»:
حقّ با ما و در میان ماست، کسى جز ما چنین نگوید، مگر آن که دروغگو و افترا زننده باشد.
18- ظهور فَرَج به اذن خدا:«وَ أَمّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَإِنَّهُ إِلَى اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، کَذَبَ الْوَقّاتُونَ. وَ أَمّا قَوْلُ مَنْزَعَمَ أَنَّ الْحُسَیْنَ(علیه السلام) لَمْ یُقْتَلْ، فَکُفْرٌ وَ تَکْذیبٌ وَ ضَلالٌ.»:
امّا ظهور فرج، موکول به اراده خداوند متعال است و هر کس براى ظهور ما وقت تعیین کند دروغگوست. و امّا گفته کسانى که پنداشته اند امام حسین(علیه السلام) کشته نشده، کفر و دروغ و گمراهى است.
19- شناخت خدا:«إِنَّ اللّهَ تَعالى هُوَ الَّذى خَلَقَ الاَْجْسامَ وَ قَسَّمَ الاَْرْزاقَ لاَِنَّهُ لَیْسَ بِجِسْم وَلا حالّ فىجِسْم«لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَىءٌ وَ هُوَالسَّمیعُ الْعَلیمُ».»:
همانا خداوند متعال، کسى است که اجسام را آفریده و ارزاق را تقسیم فرموده، او جسم نیست و در جسمى هم حلول نکرده، «چیزى مثل او نیست و شنوا و داناست».
20- ائمّه(علیهم السلام) دست پرورده هاى پروردگار:«إِنَّ اللّه مَعَنا و لا فاقَةَ بِنا إِلى غَیْرِهِ وَ الْحَقَّ مَعَنا فَلَنْ یُوحِشَنا مَنْ قَعَدَ عَنّا وَ نَحْنُ صَنائِعُ رَبِّنا وَ الْخَلْقُ بَعْدُ صَنائِعُنا.»:
خداوند با ماست، و به جز ذات پروردگار به چیزى نیاز نداریم، و حقّ با ماست. اگر کسانى با ما نباشند، هرگز در ما وحشتى ایجاد نمىشود، ما دست پرورده هاى پروردگارمان، و مردمان، دستپرورده هاى ما هستند.

 



      

آ درس خوبیها از زبان امام صادق (ع)

 

در زیر حدیثی جالب از امام صادق را می آوریم ان شاءالله که به آن توجه کرده وبهره ببریم.

از  امام صادق (ع) روایت شده است که فرمودند:

طلبتُ الجنة، فوجدتها فى السخاء :
بهشت را جستجو نمودم، پس آن را در بخشندگى و جوانمردى یافتم.

و طلبتُ العافیة، فوجدتها فى العزلة:
و تندرستى و رستگارى را جستجو نمودم، پس آن را در گوشه‏گیرى (مثبت و سازنده) یافتم.

و طلبت ثقل المیزان، فوجدته فى شهادة »ان لا اله الا الله و محمد رسول الله
و سنگینى ترازوى اعمال را جستجو نمودم، پس آن را در گواهى به یگانگى خدا تعالى و رسالت حضرت محمد (ص) یافتم.

و طلبت السرعة فى الدخول الى الجنة، فوجدتها فى العمل لله تعالى:
سرعت در ورد به بهشت را جستجو نمودم، پس آن را در کار خالصانه براى خداى تعالى یافتم.

و طلبتُ حب الموت، فوجدته فى تقدیم المال لوجه الله:
و دوست داشتن مرگ را جستجو نمودم، پس آن را در پیش فرستادن ثروت (انفاق) براى خشنودى خدا یافتم.

و طلبت حلاوة العبادة، فوجدتها فى ترک المعصیة:
و شیرینى عبادت را جستجو نمودم، پس آن را در ترک گناه یافتم.

و طلبت رقة القلب، فوجدتها فى الجوع و العطش:
و رقت (نرمى) قلب را جستجو نمودم، پس آن را در گرسنگى و تشنگى (روزه) یافتم.

و طلبت نور القلب، فوجدته فى التفکر و البکاء:
و روشنى قلب را جستجو نمودم، پس آن را در اندیشیدن و گریستن یافتم.

و طلبت الجواز على الصراط، فوجدته فى الصدقة:
و (آسانى) عبور بر صراط را جستجو نمودم، پس آن را در صدقه یافتم.

و طلبت نور الوجه، فوجدته فى صلاة اللیل:
و روشنى رخسار را جستجو نمودم، پس آن را در نماز شب یافتم.

و طلبت فضل الجهاد، فوجدته فى الکسب للعیال:
و فضیلت جهاد را جستجو نمودم، پس آن را در به دست آوردن هزینه زندگى زن و فرزند یافتم

و طلبت حب الله عزوجل، فوجدته فى بغض اهل المعاصى:
و دوستى خداى تعالى را جستجو کردم، پس آن را در دشمنى با گنهکاران یافتم.

و طلبت الرئاسة، فوجدتها فى النصیحة لعبادالله:
و سرورى و بزرگى را جستجو نمودم، پس آن را در خیرخواهى براى بندگان خدا یافتم.

و طلبت فراغ القلب، فوجدته فى قلة المال:
و آسایش قلب را جستجو نمودم، پس آن را در کمى ثروت یافتم.

و طلبت عزائم الامور، فوجدتها فى الصبر :
و کارهاى پر ارزش را جستجو نمودم، پس آن را در شکیبایى یافتم.

و طلبت الشرف، فوجدته فى العلم:
و بلندى قدر و حسب را جستجو نمودم، پس آن را در دانش یافتم.

و طلبت العبادة فوجدتها فى الورع:
و عبادت در جستجو نمودم، پس آن را در پرهیزکار یافتم .

و طلبت الراحة، فوجوتها فى الزهد:
و آسایش را جستجو نمودم، پس آن را در پارسایى یافتم.

و طلبت الرفعة، فوجدتها فى التواضع:
برترى و بزرگوارى را جستجو نمودم، پس آن را در فروتنى یافتم.

و طلبت العز، فوجدته فى الصدق:
و عزت (ارجمندى) را جستجو نمودم، پس آن را در راستى و درستى یافتم.

و طلبت الذلة، فوجدتها فى الصوم:
و نرمى و فروتنى را جستجو نمودم، پس آن را در روزه یافتم.

و طلبت الغنى، فوجدته فى القناعة:
و توانگرى را جستجو نمودم، پس آن را در قناعت یافتم.

و طلبت الانس، فوجدته فى قرائة القرآن:
و آرامش و همدمى را جستجو نمودم، پس آن را در خواندن قرآن یافتم.

و طلبت صحبة الناس، فوجدتها فى حسن الخلق:
و همراهى و گفتگوى با مردم را جستجو نمودم، پس آن را در خوشخویى یافتم.

و طلبت رضى الله، فوجدته فى برالوالدین:
و خوشنودى خدا تعالى را جستجو نمودم، پس آن را در نیکى به پدر و مادر یافتم.

مستدرک الوسائل ، ج 12، ص 173 - 174، ح 13810.

ا

 



      

احادیث2

 

حدیث (1) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

اَقرَبُکُم غَدا مِنّى فِى المَوقِفِ اَصدَقُکُم لِلحَدیثِ وَاَدَّاکُم لِلاَمانَةِ وَاوفاکُم بِالعَهدِ وَاَحسَنُکُم خُلقا وَاَقرَبُکُم مِن النّاسِ؛
نزدیک ترین شما به من در قیامت، راستگوترین، امانتدارترین، وفادارترین به عهد، خوش اخلاق ترین و نزدیک ترین شما به مردم است.

بحارالأنوار، ج75، ص94، ح12 

حدیث (2) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

مَن کانَ یُؤمِنُ بِاللّه  وَالیَومِ الآخِر فَلیَفِ اِذا وَعَدَ؛
هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، هرگاه وعده مى دهد باید وفا کند.

کافى، ج2، ص364، ح2

حدیث (3) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

مَن عامَلَ النّاسَ فَلَم یَظلِمهُم وَحَدَّثَهُم فَلَم یَکذِبهُم وَوَعَدَهُم فَلَم یَخلفهُم فَهُوَ مِمَّن کَمُلَت مُرُوَّتُهُ وَظَهَرَت عَدالَتُهُ وَوَجَبَت اُخُوَّتُهُ وَحَرُمَت غیبَتُهُ؛
هر کس در معاشرت با مردم به آنان ظلم نکند، دروغ نگوید، خلف وعده ننماید، جوانمردیش کامل، عدالتش آشکار، برادرى با او واجب و غیبتش حرام است.

خصال، ص 208

حدیث (4) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

ثَلاثٌ لَیسَ لاَِحَدِ مِنَ النّاسِ فیهِنَّ رُخصَةٌ: بِرُّ الوالِدَینِ مُسلِما کانَ اَؤ کافِرا وَ الوَفاءُ بِالعَهدِ لِمُسلِمٍ اَو کافِرا وَاَداءُ الاَمانَةُ اِلى مُسلِمٍ کانَ اَؤ کافِرا؛
سه چیز است که ترک آن براى هیچ کس جایز نیست: نیکى به پدر و مادر مسلمان باشند یا کافر، وفاى به عهد با مسلمان یا کافر و اداى امانت به مسلمان یا کافر.

جامع الصغیر، ج2، ص716، ح3469

حدیث (5) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

ثَلاثٌ مَن کُنَّ فیهِ فَهِىَ راجِعَةٌ عَلى صاحِبِها: اَلبَغىُ وَالمَکرُ وَالنَّکثُ؛
سه خصلت است که در هر کس باشد (آثارش) به خود او بر مى گردد: ظلم کردن، فریب دادن و تخلّف از وعده.

نهج الفصاحه، ح 1281

حدیث (6) امام على علیه السلام :

لَیسَ مِن فَرائِضِ اللّه  شَى ءٌ اَلنّاسُ اَشَدُّ عَلَیهِ اجتِماعا مَعَ تَفَرُّقِ اَهوائِهِم وَتَشَتُّتِ آرائِهِم مِن تَعظیمِ الوَفاءِ بِالعُهودِ؛
هیچ یک از فرائض الهى همانند وفاى به عهد نیست که مردم با همه خواسته هاى گوناگون و دیدگاه هاى مختلف، بیشتر بر آن اتّفاق نظر داشته باشند.

نهج البلاغه، نامه 53

حدیث (7) امام على علیه السلام :

وَإیّاکَ ... اَن تَعِدَهُم فَتُتبِعَ مَوعِدَکَ بِخُلفِکَ... فَاِنَّ الخُلفَ یوجبُ المَقتَ عِندَ اللّه  وَالنّاسِ؛
بپرهیز از خلف وعده که آن موجب نفرت خدا و مردم از تو مى شود.

نهج البلاغه، نامه 53

حدیث (8) امام على علیه السلام :

لاتَعِدَنَّ عِدَةً لاتَثِقُ مِن نَفسِکَ بِانجازِها؛
وعده اى نده که از وفاى به آن اطمینان ندارى.

غررالحکم، ج6، ص292، ح10297

حدیث (9) امام على علیه السلام :

لا تَعتَمِد عَلى مَوَدَّةِ مَن لا یوفِى بِعَهدِهِ؛
به دوستى که به عهد خود وفا نمى کند اعتماد نکن.

غررالحکم، ج6، ص283، ح10260

حدیث (10) امام سجّاد علیه السلام :

قُلتُ لِعَلِىّ بنِ الحُسَینِ علیه السلام : اَخبِرنى بِجَمیعِ شَرایِعِ الدّینِ قالَ علیه السلام : قَولُ الحَقِّ وَالحُکمُ بِالعَدلِ وَالوَفاءُ بِالعَهدِ؛
به امام سجّاد علیه السلام عرض کردم: مرا از تمام دستورهاى دین آگاه کنید امام علیه السلام فرمودند: حقگویى، قضاوت عادلانه و وفاى به عهد.

خصال، ص 113

حدیث (11) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

اِضمَنوالى سِتّا مِن اَنفُسِکُم اَضمَن لَکُمُ الجَنَّةَ اُصدُقُوا اِذا حَدَّثتُم وَأوفُوا اِذا وَعَدتُم وَاَدُّوا اِذا ئتُمِنتُم وَاحفَظوا فُروجَکُم وَغُضّوا اَبصارَکُم وَکُفّوا اَیدیَکُم؛
شش چیز را براى من ضمانت کنید تا من بهشت را براى شما ضمانت کنم، راستى در گفتار، وفاى به عهد، بر گرداندن امانت، پاکدامنى، چشم بستن از گناه و نگه داشتن دست (از غیر حلال).

نهج الفصاحه، ح 321

حدیث (12) امام صادق علیه السلام :

فَهَلُمَّ اَیُّهَا النّاسُ اِلَى التَّعاوُنِ عَلى طاعَةِ اللّه  عَزَّوَجَلَّ وَ القیامِ بِعَدلِهِ وَ الوَفاءِ بِعَهدِهِ وَ النصافِ لَهُ فى جَمیعِ حَقِّهِ فَاِنَّهُ لَیسَ العِبادُ اِلى شَى ءٍ اَحوَجَ مِنهُم اِلَى التَّناصُحِ فى ذلِکَ وَ حُسنِ التَّعاوُنِ عَلَیهِ ؛

اى مردم! بیاید یکدیگر را بر اطاعت خدا یارى کنید و عدالتش را بپادارید و به عهدش (در عبودیت او و ترک طاعت شیطان) وفا کنید و در تمامى حقوق الهى منصفانه رفتار کنید، زیرا که بندگان خدا به چیزى نیازمندتر از این نیستند که در این امور یکدیگر را نصیحت و خوب یارى کنند.

کافى، ج 8 ، ص 354، ح 550

حدیث (13) رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

اَحِبُّوا الصِّبیانَ وَ ارحَمُوهُم ، وَ اِذا وَ عَدتُموهُم شَیئا فَفُوا لَهُم ، فَاِنَّهُم لا یَدرونَ اِلاّ اَ نَّـکُم تَرزُقونَهُم ؛

کودکان را دوست بدارید و با آنان مهربان باشید و هرگاه به آنان وعده دادید ، به آن وفا کنید ، زیرا آنان ، روزى دهنده خود را کسى غیر از شما نمى دانند.

کافى، ج 6، ص 49، ح 3

حدیث (14) امام حسن علیه السلام:

المَسؤولُ حُرّ حَتی یَعِد ، وَ مُستَرِقُ المَسئولِ حَتی یَنجَز؛
انسان تا وعده نداده ، آزاد است . اما وقتی وعده میدهد زیر بار مسؤولیت میرود، و تا به وعدهاش عمل نکند رها نخواهد شد.

بحار الانوار، ج78، ص113

حدیث (15) امام سجاد علیه ‏السلام :

خَیرُ مَفاتیحِ الاُمورِ الصِّدقُ وَ خَیرُ خَواتیمِهَا الوَفاءُ؛

بهترین شروع کارها صداقت و راستگویى و بهترین پایان آنها وفا است.

بحارالأنوار، ج 78، ص 161

حدیث (16) امام سجاد علیه‏السلام :

قُلتُ لِعَلىِّ بنِ الحُسَینِ علیه‏السلام اَخبِرنىِ بِجَمیعِ شَرایِـعِ الّدینِ، قالَ علیه‏السلام : قَولُ الحَقِّ وَ الحُکمُ بِالعَدلِ وَ الوَفاءُ بِالعَهدِ؛

به امام سجّاد علیه‏السلام عرض کردم: مرا از تمام دستورهاى دین آگاه کنید، امام علیه‏السلام فرمودند: حقگویى، قضاوت عادلانه و وفاى به عهد.

خصال، ص 113، ح 90

حدیث (17) پیامبر صلی لله علیه و آله :

ثَلاثٌ مَن کُنَّ فیهِ فَهِىَ راجِعَةٌ عَلى صاحِبِها: اَلبَغىُ وَ المَکرُ وَ النَّـکتُ؛

سه چیز است که در هر کس باشد [آثارش] به خود او بر مى‏گردد: ستم کردن، فریب دادن و پیمان شکنى.

تحف العقول، ص 256

حدیث (18) رسول خدا صلی الله علیه و آله:

آیَةُ المُنافِقِ ثَلاثٌ: اِذا حَدَثَ کَذِبَ وَ اِذا وَعَدَ اَخلَفَ وَ اِذا اؤتُمِنَ خانَ؛

نشان منافق سه چیز است: 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در امانت خیانت نماید .

صحیح مسلم، کتاب الایمان، ح 89



      

احاذیث

 

مولا علی (ع) فرمودند : صبر آن است که انسان مصیبتی را که بهاو می رسد ، تحمل کند و خشم خود را فرو برد.  غررالحکم چاپ دانشگاه تهران ، جلد 2حدیث 1874

امام علی (ع) : ریشه صبر ، ایمان نیکو و عقیده استوار بهخداوند است.  غررالحکم جلد 2 حدیث 3184

امام علی (ع) فرمودند : صبر یا بر مصیبت است ، یا بر اطاعت خدا، یا در مقابل معصیت است ، که قسمت سوم صبر که در مقابل معصیت است از دو قسمت قبلیبا ارزش تر است.  میزان الحکمه ، نشر دفتر تبلیغات اسلامی جلد 5 حدیث 10101
رسول خدا (ص) فرمودند : صبر چهار شعبه دارد : اشتیاق ، هراس ، وارستگی و انتظار . پس هرکس مشتاق بهشت است باید از شهوات بیرون برود.و کسی که از آتش میترسد باید ازگناهان برگردد ، و کسی که نسبت به دنیا زهد می ورزد ، باید گرفتاری را سبک بشمارد ،و کسی که در انتظار مرگ است باید در کارهای خوب بشتابد.  میزان الحکمة جلد 5 حدیث 10133

امام علی (ع) فرمودند : صبر در کارها همانند سر در بدن است ،همانطور که وقتی سر از بدن جدا شود ، بدن فاسد میشود ، هنگامی هم که صبر از کارهاجدا شود کارها تباه میشود.  بحارالانوار ، نشر کتابفروشی اسلامیه ، جلد 71 صفحه 73

رسول خدا (ص) فرمودند: بر تو باد علم ، که علم دوست مومن است، و بردباری وزیر مومن

است ، و خرد راهنمای اوست ، و عمل سرپرست او ، و مدارا کردن پدر او ، و ملایمتبرادر او ، و صبر امیر سپاهیان اوست.  نهج الفصاحه ، حدیث 1961
مولا علی (ع) فرمودند : قویترین دشمن سختیها صبر و شکیبایی در برابر آنهاست.  غررالحکم جلد 2حدیث 2908

امام علی (ع) : همیشه همراه صبر و شکیبایی باشید که آن ستونایمان و قوام کارهاست.  غررالحکم جلد 2 حدیث 2542

امام علی (ع) : بر تو باد به صبر ، که صبر دژی استوار است ، وعبادت اهل یقین به شمار میرود.  غررالحکم جلد 4 حدیث 6134
رسول خدا (ص) فرمودند : چه نیکو سلاحی است صبر و دُعا برای مومن.  نهج الفصاحه حدیث 3128

مولا علی (ع) فرمودند : مردم ! بر شما باد صبر و شکیبایی ، چونکسی که صبر نداشته باشد ، دین نخواهد داشت.  بحارالانوار جلد 71 حدیث 92
رسولخدا (ص) فرمودند : ایمان دو نیمه دارد ، نیمی از آن در صبر است ، و نیمی از آن درشکر نهفته است.  نهج الفصاحه حدیث 1070

امام باقر (ع) :بهشت آمیخته به سختیها و صبر و بردباری است ،پس هرکس در دنیا بر سختی ها شکیبا و صبور باشد ، وارد بهشت میشود ، و جهنم آمیختهبه شهوات و خوشگذرانیهاست . پس هرکس خواسته ها و شهوات نفس خود را تامین کند ، واردآتش میشود.  اصول کافی جلد 2 صفحه 73 حدیث 7

امام علی (ع) فرمودند : مرد حقیقت ایمان را نمی چشد تا اینکهدارای سه خصلت شود : 1.به مسائل دینی آگاهی کامل داشته باشد.2.در گرفتاریها صبورباشد.3.در زندگی حساب و اندازه داشته باشد.  بحارالانوار جلد 71 صفحه 85

امام علی (ع) : صبر ضامن پیروزی است. غررالحکم جلد 1 حدیث 760    صبر و ظفر هر دو دوستان قدیمند  ،   بر اثر صبر نوب ظفر آید

امام علی (ع) : صبر و بردباری سپری در برابر فقر است. فروغحدیث جلد 2 صفحه 260

امام علی (ع) فرمودند : صبر ، بهترین جامه های ایمان و ازبرترین ویژگیهای اخلاقی انسان است.  غررالحکم جلد 2 حدیث 1893

پیامبر خدا (ص) فرمودند : صبر و شکیبایی گنجی از گنجهای بهشتاست.  بحارالانوار جلد 82 حدیث 137
امام علی (ع) : صبر وشکیبایی و اخلاق نیکو و حلم و بردباری از اخلاق پیامبران است.  بحارالانوار جلد 71حدیث 92

امام صادق (ع) فرمودند : مومن در سختیها صبور و در مقابلاضطرابها با وقار است ، بدانچه به او داده شده قانع است ، و گرفتاریها نزد او بزرگنیست.  بحارالانوار جلد 82 حدیث 133

مولا علی (ع) : برترین پرستش خدا صبر و شکیبایی ، سکوت وانتظار فرج است.  بحارالانوار جلد 71 حدیث 96

امام علی (ع) فرمودند : پاداش صبر ، بالاترین پاداشهاستغررالحکم جلد 3 حدیث 4694

رسول خدا (ص) : صبر نیکوست ولی در فقراء نیکوتر است.  نهجالفصاحه حدیث 2006

رسول خدا (ص) فرمودند : هیچ جرعه ای از جرعه خشمی که مردی فروبرد ، یا جرعه صبری که بر مصیبتی نوشیده شود ، پیش خدا محبوبتر نیست.  نهج الفصاحهحدیث 2564
امام علی (ع) فرمودند : اگر صبر کنی به مقام ومنزلت نیکان میرسی ، و اگر بی تابی کنی ، آن تو را به آتش وارد میکند.  غررالحکمجلد 3 حدیث 3713

امام صادق (ع) فرمودند : عاقبت صبر و شکیبایی خیر است ،بنابراین صبر کند ، تا پیروز شوید.  بحارالانوار جلد 71 حدیث 96
امامعلی (ع) فرمودند : تو به آنچه که دوست داری از پروردگارت به تو برسد ( بهشت ) دست نمی یابی مگر اینکه در مقابل خواسته های نفسانی مقاومت کنی.  غررالحکمجلد 3 حدیث 3794

امام علی (ع) فرمودند : کسی که بر مرکب صبر و بردباری سوار شدبه میدان پیروزی خواهد رسید.  بحارالانوار جلد 78 صفحه 79

 

امام باقر (ع) فرمودند : کسی که صبر کند ، و کلمه استرجاع ،یعنی ( انا لله و انا الیه راجعون ) بگوید و هنگام گرفتاری خدا را ستایش کند ، پساو از کار خدا خشنود است و اجرش با خداست و کسی که این چنین نکند ، سرنوشت او تغییرنمیکند و مذمت میشود و پاداش او هم از بین میرود.  بحارالانوار جلد 71 صفحه 96

ابو حمزه ثُمالی گوید : از امام باقر (ع) شنیدم که فرمود : کسیکه در مقابل مصیبت شکیبایی ورزد ، خداوند عزوجل بر عزت او می افزاید و او را باحضرت محمد (ص) و خاندانش وارد بهشت میکند.  بحارالانوار جلد 82 حدیث 128

حضرت محمد (ص) فرمودند : نشانه انسان صبور در سه چیز است : 1-اینکه کسل نمیشود 2-دل تنگ نمیشود 3-از پروردگارش شکایت نمیکند ، چرا که وقتی کسلشود ، حق را ضایع و تباه خواهد کرد ، و هنگامی که دلتنگ شد ، سپاسگذاری نمیکند ووقتی که از پروردگارش شکایت کند ، گناه خواهد کرد.  بحارالانوار جلد 71 صفحه 86

امام علی (ع) فرمودند : انسان صبور و شکیبا پیروزی را از دستنمیدهد ، اگرچه زمان آن طولانی شود.  میزان الحکمة جلد 5 حدیث 10070

امام علی (ع) فرمودند : کسی که در اطاعت خدا و کناره گیری ازگناهان صبر و شکیبایی داشته باشد ، او مجاهد بسیار صبوری است.  غررالحکم جلد 5 حدیث 9190

امام علی (ع) :تنها کسی به نعمت های آخرت میرسد ، که در مقابلگرفتاریهای دنیا صبر و شکیبایی داشته باشد.  غررالحکم جلد 6 حدیث 10752

امام صادق (ع) فرمودند : ما خاندان ، صبور و شکیباییم و شیعیانما از ما هم شکیباترند.گفتم : جانم به فدایت ، چگونه شیعیان شما از شما شکیباترند ؟فرمود : چون صبر ما بر چیزی است که میدانیم ، اما شیعیان ما صبر و شکیبایی می ورزندبر چیزی که نمی دانند.  بحارالانوار جلد 71 حدیث 80

امام علی (ع) : شیرینی پیروزی ، تلخی صبر را محو میکندغررالحکم جلد 3 حدیث 4882

امام علی (ع) : صبر بر طاعت خدا ، از صبر بر عذاب او آسانتراست.  غررالحکم جلد 2 حدیث 1731

 

 



      

برپایی دوهسته جوان درشهراردل

دوهسته جوان درطرح اوقات فراغت امسال دراردل تشکیل شد.



 

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی چهار محال وبختیاری، کارشناس فرهنگی تبلغیات اسلامی اردل با بیان این خبر گفت: دو کلاس هسته های تابستانی طرح اوقات فراغت دراردل با حضورمبلغین اعزامی وبومی تشکیل شد.

سید اصغر حسینی اردل افزود: این دو کلاس با حضور حجت‌الاسلام رضا نظر پوراعزامی از قم با ثبت نام 25جوان برادر 15تا30سال در مسجد امام حسین (ع) وخانم فاطمه صالحی مبلغه بومی با حضور25نوجوان 15تا30خواهردردارالقرآن ریحانه النبی تشکیل شد.

حسینی تصریح کرد: این کلاسها با آموزهای از قرآن، اخلاق اسلامی، سبک زندگی، سیره شناسی ائمه واسلام شناسی، ولایت فقیه ونقش آن درعصرغیبت وروابط اجتماعی دختروپسرازابتدای ماه مبارک رمضان 1393 تا 18مرداد ماه درحال برگزاری است.

 



      

رپایی نشست هماهنگی اوقات فراغت در شهرستان اردل

ب

نشست اجرای اوقات فراغت با حضورادارات فرهنگی درشهر اردل برگزارشد.



 

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال وبختیاری، حجت‌الاسلام سید حسن چراغی رئیس تبلیغات اسلامی اردل با بیان این خبر گفت: برنامه ریزی واجرای طرح اوقات فراغت با حضوردستگاهای فرهنگی در شهرستان اردل با مدیریت فرمانداری وامام جمعه برپا شد.

حجت‌الاسلام چراغی تصریح کرد: دراین جلسه که با مدیریت حجت‌الاسلام سلمانپور امام جمعه شهرستان برگزارشد برای برپایی اوقات فراغت مصوب شد که دستگاهای فرهنگی دراجرای برنامه های تابستان با همدیگر همکاری داشته باشند ومصوب شد که اداره آموزش وپرورش مکانهای آموزشی را در اختیارمربیان طرح تابستان قرار دهد همچنین مصوب شد تربیت بدنی مکانهای ورزشی خود را در اختیار شرکت کنند گان طرح قراردهد.

وی تصریح کرد: کلاسهای اوقات فراغت امسال تبلیغات اسلامی با همکاری دستگاهای فرهنگی از 8تیر تا18مردادبه مدت 40روز در شهرستان برگزار می‌شودوتمامی دستگاهای فرهنگی امسال به همکاری وهمیاری همدیگر ومدیریت فرمانداری وامام جمعه این طرح را در 10پایگاه شهری وروستای اجرا می‌کنند.

گفتنی است این جلسه: روز یکشنبه 1تیر ماه در محل دفتر امام جمعه اردل برگزارشد.



      

برگزاری محفل انس با قران کریم در خانه قرآن روستایی امام قیس

در ماه مبارک رمضان امسال خانه قران روستایی حضرت قمر بنی هاشم (ع) هر روز محفل انس با قرآن کریم برگزار می‌کند.



به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری،رئیس اداره تبلیغات اسلامی بروجن گفت: خانه قرآن روستایی حضرت قمر بنی هاشم در روستای امام قیس از توابع بخش گندمان شهرستان بروجن، از سال 1392 فعالیت خود را به صورت رسمی زیر نظر کانون قران اداره تبلیغات اسلامی بروجن آغاز نموده است.

حجت‌الاسلام الهیان افزود: برگزاری هر هفته دعای ندبه، برگزاری مجالس خانگی قرائت ادعیه، برگزاری اردوهای درون شهرستانی، برگزاری هر هفته 4ساعت کلاس آموزش قرآن کریم از جمله فعالیت های این خانه قرآن روستایی در طول سال می باشد .
وی  گفت: در طرح اوقات فراغت تابستان امسال با همکاری روحانی مستقر این روستا 55 نفر از خواهران در رده سنی جوانان کلاس های طرح اوقات فراغت را برگزار و روزانه محفل انس با قرآن کریم برگزار می‌کنند  .

حجت‌الاسلام الهیان، وجود روحانیون مجرب و همکاری بسیار خوب آنان در برگزاری این کلاس ها را از جمله دلائل  موفقیت طرح اوقات فراغت امسال در شهرستان بروجن عنوان کرد .

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بروجن در ادامه با اشاره به کلاس های طرح اوقات فراغت تابستان امسال خاطر نشان کرد: اهم کلاس های طرح اوقات فراغت در موسسات قرآنی و خانه های قرآنی شهر و رستا با رویکرد آموزش قرآن کریم و کلاس های گفتمانی سبک زندگی اسلامی است.

یادآور می‌شود،روستای امام قیس یکی از بزرگ ترین روستا های شهرستان بروجن با بیش از 4000 نفر جمعیت و  دارای سه مسجد و دو خانه قرآن روستایی ام ابیها (س) و حضرت قمر بنی هاشم (ع)می باشد.



      

برگزاری روزانه 3ساعت کلاس آموزشی در موسسه قرآنی کوثر شهر نقنه

در هفته 18ساعت کلاس قرآنی، فرهنگی و مذهبی در موسسه قرآنی کوثر شهر نقنه در طرح اوقات فراغت تابستان و ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود .



به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری،رئیس اداره تبلیغات اسلامی بروجن گفت: یکی از مراکز مجری طرح اوقات فراغت تابستان 1393و کلاس های ماه مبارک رمضان، موسسه قرآنی کوثر شهر نقنه می باشد که بیش از 10سال است فعالیت های خود را در زمینه آموزش قرآن کریم و مفاهیم قرآنی آغاز نموده است.

حجت‌الاسلام الهیان افزود: این موسسه قرآنی در طرح اوقات فراغت تابستان روزانه سه ساعت کلاس آموزشی در زمینه های آموزش روخوانی و روانخوانی،تجوید، حفظ،آموزش مفاهیم قرآن، کلاس های گفتمان سبک زندگی دینی اسلامی و برگزاری مسابقات فرهنگی و مذهبی برگزار می نماید .
وی  گفت: 30نفر خواهر در این کلاس ها شرکت دارند که در رده سنی جوانان هستند  .

حجت‌الاسلام الهیان، وجود روحانیون مجرب و همکاری بسیار خوب آنان در برگزاری این کلاس ها را از جمله دلائل  موفقیت طرح اوقات فراغت امسال در شهرستان بروجن عنوان کرد .

وی تصریح کرد:کلاس های طرح اوقات فراغت تابستان امسال تا 20مرداد 93 ادامه خواهند داشت.

یادآور می‌شود،در شهرستان بروجن 10هسته فرهنگی جوان به صورت رسمی و 9 هسته فرهنگی جوان به صورت غیر رسمی مشغول به فعالیت می باشند.



      

موسسات قرآنی بروجن پیشگامان اجرای طرح اوقات فراغت سبک زندگی

 

کارشناس قرآنی اداره تبلیغات اسلامی؛

10موسسه قرآنی و خانه قرآن شهری و روستایی در شهرستان بروجن، امسال میزبان علاقه مندان به آشنایی با سبک زندگی دینی اسلامی و کلاس های آموزش قرآن می باشند.



به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری،کارشناس قرآنی  اداره تبلیغات اسلامی بروجن گفت: همزمانی طرح اوقات فراغت تابستان سال 93 با ماه مبارک رمضان و ضرورت آشنایی و آموزش قرآن در ماه ضیافت الهی، موسسات قرآنی و خانه های قرآن شهری و روستایی را مصصم تر کرد تا با تشکیل کلاس هایی با محوریت سبک زندگی اسلامی دینی، میزبان علاقه مندان باشند.

حجت‌الاسلام محمد منصوری  افزود: در شهرستان بروجن 10هسته فرهنگی جوان در خانه های قرآن شهری و روستایی و موسسات تشکیل و کلاس های آموزش قرآن کریم در رشته های مختلف و کلاس های گفتمانی با موضوع سبک زندگی اسلامی و دینی در حال برگزاری است.
وی  گفت: تعداد شرکت کنندگان در این کلاس ها بیش از 500 نفر می باشد.

حجت‌الاسلام منصوری  تأکید کرد: ظرفیت تشکیل کلاس های قرآنی و کلاس های طرح اوقات فراغت در شهرستان بروجن بیش از این تعداد می باشد و ما توانایی برگزاری 45 هسته فرهنگی جوان و بوستان معرفت را داریم، کما اینکه در سال های گذشته طرح اوقات فراغت این شهرستان همین تعداد هسته و بوستان معرفت را برگزار می کرده است.

وی تصریح کرد:با توجه به کمبود اعتبارات فرهنگی و مذهبی در شهرستان سال 93 در شهرستان بروجن 10هسته فرهنگی جوان به صورت رسمی مشغول به فعالیت شده اند که انتظار میرود مسئولین ذیربط  به این امر تو جه بیشتری داشته باشند.

یادآور می‌شود، چهار موسسه قرآنی و 10 خانه قرآن شهری و روستایی در شهرستان بروجن مشغول فعالیت می باشند.



      

تشکیل 10هسته جوان در شهرستان اردل

 

پیش‌نمایش خبر/مطلب شناسه 103653



با شروع طرح اوقات فراغت در شهرستان اردل اداره تبلیغات اسلامی 10حلقه جوان تشکیل می دهد.



 

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال وبختیاری،کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی اردل با بیان این خبرگفت: با شروع فصل تابستان واجرای طرحهای اوقات فراغت، اداره تبلیغات اسلامی با برنامه ریزی برای جوانان هسته های فرهنگی تشکیل می دهد.

سید اصغرحسینی اردلی افزود: درشهرستان اردل امسال 10هسته جوان با برپایی کلاسهای، فرهنگی، دینی، قرآن آموزی، اردو، مسابقات علمی وتحقیقی بادوگروه جوانان بالای 15 سال و7تا15سال با همکاری وحضوردر مساجد، مدارس وبسیج به مدت 40روز از ابتدای ماه رمضان تا 18مرداد فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: دراین کلاسها که 500نفر از جوانان حضور دارندگفتمانهای دینی با موضوعات اسلامی ودینی وبیان سبک زندگی اسلامی وقرآنی، مرجع شناسی، ولایت فقیه، مهدویت شناسی، موضوعات علمی ودشمن شناسی تدریس واجرا می‌شود.

حسینی درادامه افزود: از این تعداد هسته فرهنگی 4هسته درشهر اردل، 3هسته در بخش مرکزی و3هسته دربخش میانکوه تشکیل می‌شود



      
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >