سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آمریکا در فضای مجازی علیه ایران چه کارهایی میکند

4) نافرمانى مدنى الکترونیک:
نافرمانى مدنى الکترونیک، که اعتراضات را از خیابان‏ ها به فضاى مجازى مى‏ کشاند، یکى دیگر از روش‏هاى ایالات متحده آمریکا براى مقابله با ایران است. تظاهرات مجازى، نفوذ به سایت‏ هاى پربیننده و درج تصاویر، خبرها و مطالب سیاسى علیه حکومت و استفاده از بمب‏ هاى جست و جوگر، از مهم‏ترین روش‏ هاى نافرمانى مدنى الکترونیکى است که براى اولین بار توسط گروهى با نام گروه هنر انتقادى در سال 1994 و در کتابى تحت عنوان «اختلال الکترونیک» مطرح شد.
بخشى از اهداف نافرمانى مدنى الکترونیک مبارزه اطلاعاتى مردمى و یا مبارزه اطلاعاتى از پایین است که در این مبارزه، نه حکومت، بلکه مردم به طور مستقیم، به شکل دادن جریان اطلاعات در جهت مبارزه با حاکمیت و یا بیان اعتراض خود نسبت به معضلات اجتماعى و سیاسى‏ مى پردازند. این مبارزه صرفا مبارزه بر اساس حروف در فضاى مجازى است، اما قدمى مؤثر و اصلى در جهت شکل گرفتن یک جریان اجتماعى و فشار بر هیئت حاکمه است.


5) دموکراسى دیجیتال:
یکى دیگر از راه‏کارهاى ایالات متحده آمریکا براى براندازى نرم، ترویج دموکراسى با استفاده از ابزارهاى نوین تکنولوژى ‏هاى دیجیتالى است، که دموکراسى دیجیتال نامیده مى‏ شود. راه‏ اندازى چندین مؤسسه تحقیقاتى و رسانه‏ اى؛ همچون خانه آزادى، واشنگتن پریزم، بنیاد دموکراسى براى ایران و حمایت از برخى وب‏سایت‏ ها و روزنت‏ هاى موجود اینترنتى و سایر رسانه‏ هاى ماهواره‏ اى نیز در دستور کار آمریکا قرار دارد.

«مرکز کمک بین‏ المللى رسانه ‏اى» موسوم به سیما Center For International Media Assistance) CIMA)، از جمله سازمان‏ هاى غیرانتفاعى آمریکایى است که هدف آن به ظاهر ترویج دموکراسى در جهان از طریق حمایت از رسانه‏ هاى هم‏سو است. این مرکز در زمینه ایجاد شبکه ‏هاى رسانه‏ اى و هدایت پژوهش‏ هایى که در این مورد انجام مى ‏شود و هم‏چنین برگزارى نشست‏ هایى با موضوع ضرورت نقش رسانه ‏هاى آزاد و مستقل در برقرارى دموکراسى و براندازى نرم در جهان فعالیت مى‏ کند.

منابع مالى این مرکز از سوى دولت آمریکا و براساس قانون مصوب سال 1983 تامین مى‏ شود. به موجب این قانون، که در زمان ریاست‏ جمهورى رونالد ریگان و در کنگره آمریکا تصویب شد، این کشور سالانه بودجه‏ اى را براى ترویج دموکراسى در جهان اختصاص مى ‏دهد. در این میان وضعیت رسانه‏ هاى ایران، از جمله موضوعاتى است که مورد توجه مرکز سیما است. کارشناسان، برایند فعالیت‏ هاى چنین مراکزى را قانونى‏ جلوه دادن و منطقى و دموکراتیک القا کردن فعالیت‏ هاى رسانه ‏اى، علیه حکومت‏ هاى ضدآمریکا و صهیونیسم ارزیابى مى‏ کنند. ایالات متحده آمریکا با استفاده از شبکه‏ هاى اجتماعى و روش‏ هاى مذکور به ساماندهى اغتشاشات، نشر و گسترش شایعات براى مقابله با جمهورى اسلامى ایران مى ‏پردازد.


6) جنگ فیلترى:
یکى دیگر از شیوه‏ هاى جنگ نرم آمریکا با استفاده از شبکه‏ هاى مجازى، جنگ فیلترى است. با افزایش دامنه جنگ فیلترها، برخى سایت‏ هاى اینترنتى، روش‏هاى جدیدى براى عبور از سد فیلترینگ را به کاربران آموزش مى ‏دهند. در یکى از این روش‏ها آمده است: فیلترشکن دائمى و با سرعت فوق‏ العاده، داشته باشید. تنها چیزى ‏که براى این فیلترشکن احتیاج دارید یک مقدار اندک ‏هاست، یا همان فضاى اینترنتى است. کافى است فایل خاصى را دانلود کنید، بعد آن را از حالت زیپ درآورده و محتویاتش را داخل ‏هاست خودتان بریزید. فیلترشکنتان آماده است.


7) تروریسم روانى، انتشار مطالبات قومى منطقه ‏اى و افزایش تحریک‏ پذیرى قومیت‏ ها:
این روش، دیگر راهکار ایالات متحده آمریکا در جنگ نرم شبکه‏ اى با ایران است. خاصیت تاسیس سایت‏ هاى قومى و راه ‏اندازى وبلاگ ‏هاى ‏منطقه‏ اى و انتشار برخى مطالب تحریک‏ آمیز در سایت‏هاى اینترنتى، قابلیت این رسانه و پدیده را براى‏ دامن زدن به مباحث مناقشه‏ برانگیز قومى بالا برده است.
برهمین اساس، ایالات متحده آمریکا مى ‏کوشد تا با کاربرد شبکه‏ هاى اجتماعى مجازى به مطالبات و تحرکات قومى دامن بزند، لذا مى ‏کوشد تا با استفاده از سلاح‏ هایى، هم‏چون تبلیغات، شایعه‏ سازى، دروغ ‏پراکنى و تشویش اذهان عمومى و هدف قرار دادن نظام باورها، شالوده‏ هاى‏ فکرى و روح و روان مردم و با تلفیق هوشمندانه و هدفمند مسائل قومى با اهداف سیاسى و ایدئولوژیک خود به جنگ نرم با ایران بپردازد. براین اساس، ایالات متحده امریکا با دامن زدن به مطالبات قومى از طریق شبکه‏ هاى اجتماعى مجازى، سعى در ایجاد ناامنى روانى در جامعه داشته و مى ‏کوشد تا مسأله قومیت ‏هاى ایرانى را به ابزار فریب و تنش ذهنى براى مردم ایران تبدیل نماید.
این اقدام ایالات متحده آمریکا مى‏ تواند به گروه‏ هاى‏ معاندى، هم‏چون جندالشیطان کمک نماید که با کاربرد شبکه ‏هاى مجازى در پى جلب افکار عمومى، جذب نیروها و کادر سیاسى – رزمى جدید، مشروعیت ‏سازى، مظلوم نمایى، ارائه تصویر قوى، قدرت‏مند و اسطوره‏اى، تشدید احساس ناامنى در بین شهروندان، همراه با کاهش آستانه تحمل و بردبارى مردم، هراس افکنى و وحشت‏ زایى، ذهنیت سازى و القاى مهارناپذیر بودن حملات برآمده و با کشاندن دولت ایران به بن ‏بست امنیتى، به باج‏گیرى سیاسى و ضربه زدن به نظام سیاسى کشورمان بپردازند. بنابراین، همانطور که اشاره شد ایالات متحده آمریکا مى‏ کوشد با کاربرد شبکه‏ هاى‏ اجتماعى مجازى با راهبرد بحران‏ زایى در درون و فشار از بیرون، به جنگ نرم با کشورمان بپردازد.


8) فرقه ‏گرایى از طریق اینترنت و حمایت از اقلیت‏ هاى مذهبى:
یکى دیگر از روش‏ هایى است که ایالات متحده آمریکا براى پیشبرد اهداف خود در ایران از آن سود مى‏ جوید. به عنوان مثال مى ‏توان به حمایت آمریکا از شبکه‏ هایى؛ همانند انجمن نژاد پرستان بلک متال (ترویج نژاد پرستان ایرانى)، جنبش شیطان پرستان ایرانى، جنبش آریانیسم و …. اشاره نمود.

جمع‏ بندى


امروزه، فراگیرى اینترنت و فن‏ آورى ‏هاى جدید ارتباطى و اطلاعاتى موجب ظهور فضاى مجازى در کنار جهان واقعى شده، که این امر معادلات و الگوهاى ارتباطات سنتى، تولید، انتقال و مصرف اطلاعات را به هم زده و موجب تغییر در آن شده است. چنین فضایى که به‏ عنوان واقعیت مجازى یک‏پارچه درنظر گرفته مى‏ شود، از ویژگى‏ هایى؛ هم‏چون بى ‏مکانى، فرا زمان بودن، صنعتى بودن محض، عدم محدودیت به قوانین مدنى متکى بر دولت‏ ها و ملت ‏ها، از معرفت‏ شناسى تغییر شکل یافته پسامدرن برخوردار بودن، قابل‏ دسترسى بودن همزمان، روى فضا بودن و برخوردارى از فضاهاى فرهنگى، اعتقادى، اقتصادى، سیاسى و همین‏ طور آزادى، از هویت بدنى و جنسى جدید برخوردار است.
در چنین فضایى، افراد به دور از محدودیت‏ هاى روان‏شناسانه و فیزیکى و سیاسى، قادر به تعامل هستند و با استفاده از ابزارهاى این فضا مى ‏توانند مطالب و اطلاعات خویش را تولید و اشاعه دهند. علاوه‏ بر این، دسترسى فزاینده به اینترنت، امکان بهره‏ گیرى از تکنولوژى‏ هاى مختلف کامپیوترى را براى تشویق به مشارکت و نزدیکى میان گروه‏ هاى گوناگون را براى مردم فراهم ساخته است. این همکارى مى‏ تواند از طریق «شبکه‏ هاى اجتماعى مجازى» که تعامل اجتماعى مردم را تسهیل کرده و آن‏را قادر به تماس با دوستان مى ‏سازد، صورت پذیرد.
البته این امر با خود، ابزار گوناگونى جهت ارتباط، تعامل، تبادل فرهنگى، تهاجم فرهنگى و سیطره فرهنگى به همراه آورده و زمینه ‏اى مهم براى جنگ نرم مى‏ باشد. ایالات متحده آمریکا با استفاده از قابلیت‏هاى فضاى سایبر در زمینه تولید آسان و ارزان مطلب همراه با استفاده از جاذبه ‏هاى رنگین تلاش دارد تا به هویت ‏هاى اجتماعى مخالف نظام جمهورى اسلامى ایران در فضاى سایبر شکل داده و با فراهم نمودن امکان زیست مستعار جنبش‏ هاى اجتماعى ‏مخالف در این فضا، به آن ها این توان‏مندى را بدهد که با سوء استفاده از بحران‏ هاى اجتماعى، سیاسى و اقتصادى موجود در جامعه، به هویت جمعى مجازى مخالف با نظام شکل داده و با متقاعد نمودن پیروان خود، آنها را متناسب با اهداف خود در عرصه جنگ نرم بسیج نماید.
این هویت‏ هاى مجازى به علت عدم توانایى در زمینه نهادسازى سیاسى در جریان اعتراضات، فضاى سیاسى را از فرایند عقلانى خارج و با گسترش فضاى آشوب و شایعه و فراهم نمودن زمینه لازم براى شکل‏ گیرى جهل عمومى، ماموریت خود در عرصه جنگ نرم را به انجام مى ‏رسانند.

جنگ نرم



مطلب بعدی : حدیث