سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان

خوش آمدید به مهمانی خدای کریمخوش است آن که شود بنده گدای کریم

اگر سعادت دنیا و آخرت خواهیدهی پاسخ این دعوت و ندای کریم

ضیافتی است کرم خیز و گرم و بنده نوازرواست آن که شود جان و دل فدای کریم

امام سجاد (ع) می فرماید :

ستایش از آن خدایی است که یکی از راه هایی را که پیمودنش انسان را به رضوان حق می رساند ماه رمضان قرار داده است ماه روزه ، ماه اسلام و قیام، ماه پاکی و پاک سازی و گزینش، ماه نزول قرآن 

صحیفه سجادیه دعای 44

روزه سازنده انسان و مهارکننده قوه غضب و شهوت است رمضان، فرصتی برای خود سازی است برای آگاهان و هوشیاران موقعیتی مناسب است تا بذر جان را در مزرعه لحضات و ایام بارور کند و با آب اخلاص آن را برویاند و به ثمر برساند آن که در روزمره گی غرق شده و فرصت خود یابی ندارد و در خویشتن گم است رمضان فراغتی است و موسمی برای انس و خلوت و فصل یاد و مناجات است. 

زنگار دل را باید زدود 

بیماری قلب را باید مداوا کرد ظلمت درون را باید برطرف ساخت 

باید به باطن رسید و دل را صفا داد و صیقل زد و بت ها را از کعبه دل بیرون ریخت باید به طهارت درون اندیشید ، باید جان آلوده را پاک کرد، باید چهره دل را با صیقل توبه و آب پشیمانی از آلودگی های گناه و نفس پرستی و شهرت طلبی و خود خواهی و غرور و عجب شست.چهره دل به تطهیر و نظافت شایسته تر است تا صورت مادی چرا که خداوند پیش از برون به درون می نگرد و بیش از قال به حال و بیش از نمود به بود در آرایش ظاهر برای مردم چه سود خواهد داشت وقتی که آلایش باطن نزد خدا معلوم است ؟ 

در این ماه اگر از دشت و هامون گذشتی به وادی ایمن میرسی به دارالسلام قدم می نهی این گوی و این میدان، این ما و این فرصت و زمین.

ببینیم آیا می توانیم در این ماه چهره ای جدید از خویشتن را که نورانی تر و کمال طلب تر است به خدا بنمایانیم؟

خدایا توفیق طاعت و عبادتمان بده که در این ماه برای تو باشیم.

آمین رب العالمین

انک سمیع مجیب



      

افتتاحیه کلاس های اوقات فراغت

ما همیشه آغازها را دوست داریم اما به شرطی که انجام خوش و پایان نیک و تداومی شکوهمند و با ارزش و سرشار از تلاش و تجربه داشته باشد تو دانش آموز عزیز می توانی با تلاش مستمر و کوشش پیگیر به سرچشمه دست یابی وبه جای آن که کام تشنه ات را از کوزه ای تر کنی می توانی چشمه جوشان و گوارا و زلالی داشته باشی که کام ها را سیراب سازی و کویر را چمن کنی و ویرانه ها را آباد سازی فقط باید نیروهای خود را از هدر رفتن حفظ کنی تو موج تند زمانی تو از تبار زمینی تو باز مانده فجری تو یادگار هزاران شهید خفته به خونی پس خودت را برای اسلام بساز نه این که از ساخته های اسلام و انقلاب سهم بطلبی در هر زمینه ای که می توانی شروع کن در ادبیات و هنر و شعر، در تئاتر و نویسندگی، در سازماندهی و کار تشکیلاتی ، کار در مورد مسائل عقیدتی ، مطالعات سیاسی ، آموزش خردسالان ، فرا گرفتن مدیریت، شناخت گروه ها، خطوط و جریان های مرموز و خطرناک ، تاریخ مبارزات صد ساله اخیر ، اردوهای آموزشی، شیوه های نوین تبلیغی و ...ودر هر کاری که ذوق و علاقه داری تلاش کن.



      

قرآن و شادی

روز آخر فعالیت تابستانی، افرادی را که در کلاسهای قرآن و معرفتی ولایت شرکت داشتن را به اردوی یک روزه چشمه دیمه بردیم. در این اردو شادی و قرآن عجین شده و طعم یک زندگی سالم با سبک اسلامی فهمانده شد.



      

طبیعت و قرآن

در طول ماه مبارک رمضان با حضور در جمع برخی بچه های دبستانی، برگذاری کلاس قرآن در دامن طبیعت انجام میشد و با انتخاب سوره نبأ و تطبیق آیات آن با طبیعت به کودکان کمک شد تا ارتباط بیشتری با آیات قرآن برقرار کنند و مفاهیم آیات در ذهن آنان ماندگار شود. با این شیوه تدبر در آیات و نشان دادن معجزات الهی در قرآن به سهولت آموزش داده شد.



      

[جلسات خانگی

با عنایت الهی در طول ماه مبارک رمضان با طرح جلسات خانگی، هفته ای دو بار در منزل یکی از افراد محل به مدت یک ساعت با حضور خانم های محله به بحث های اعتقادی و پاسخگویی به سئوالات احکام پرداخته شد. طرحی چهره به چهره که یکی از موفقیاتش این بود که افراد بدون مشکلات خاص، مشاوره هم میگرفتد.



      

ختم قرآن به مناسبت رحلت حضرت خدیجه(س)

پیامبر اکرم(ص) در مورد همسر گرامی خویش می فرماید :

خدیجه (س) زنی بود که چون همه از من روی می گردانیدنداو به من روی می کرد و چون همه از من می گریختند او به من محبت و مهربانی می کرد و چون همه دعوت من را تکذیب می کردند به من ایمان می آورد و من را تصدیق می کرد و مشکلات زندگی من را یاری می داد و با مال خود کمک می کرد و غم از دل می زدود.



      

خون شهیدان!



 پس از ما چه شد عهدتان با علی؟ چه شد عهدتان با امام و ولی؟

مواظب باشیم خون شهیدان فرش ره ما نشود.

 

 



 شهدا شرمنده ایم!



      

داستانی پند آموز

روزی رسول خدا (صل الله علیه و آله) نشسته بود، عزراییل به زیارت آن حضرت آمد

پیامبر(صل الله علیه و آله) از او پرسید:

ای برادر! چندین هزار سال است که تو مأمور قبض روح انسان ها هستی

آیا در هنگام جان کندن آنها دلت برای کسی سوخته است؟

عزارییل گفت در این مدت دلم برای دو نفر سوخت:…

1- روزی دریایی طوفانی شد و امواج سهمگین آن یک کشتی را در هم شکست همه سر نشینان کشتی غرق شدند، تنها یک زن حامله نجات یافت او سوار بر پاره تخته کشتی شد و امواج ملایم دریا او را به ساحل آورد و در جزیره ای افکند و در همین هنگام فارغ شد و پسری از وی متولد شد، من مأمور شدم که جان آن زن را بگیرم، دلم به حال آن پسر سوخت.

2- هنگامی که شداد بن عاد سالها به ساختن باغ بزرگ و بی نظیر خود پرداخت و همه توان و امکانات و ثروت خود را در ساختن آن صرف کرد و خروارها طلا و جواهرات برای ستونها و سایر زرق و برق آن خرج نمود تا تکمیل نمود. وقتی خواست به دیدن باغ برود همین که خواست از اسب پیاده شود و پای راست از رکاب به زمین نهد، هنوز پای چپش بر رکاب بود که فرمان از سوی خدا آمد که جان او را بگیرم، آن تیره بخت از پشت اسب بین زمین و رکاب اسب گیر کرد و مرد، دلم به حال او سوخت بدین جهت که او عمری را به امید دیدار باغی که ساخته بود سپری کرد اما هنوز چشمش به باغ نیفتاده بود اسیر مرگ شد.

در این هنگام جبرئیل به محضر پیامبر (صل الله علیه و آله) رسید و گفت ای محمد! خدایت سلام می رساند و می فرماید: به عظمت و جلالم سوگند شداد بن عاد همان کودکی بود که او را از دریای بیکران به لطف خود گرفتیم و از آن جزیره دور افتاده نجاتش دادیم و او را بی مادر تربیت کردیم و به پادشاهی رساندیم، در عین حال کفران نعمت کرد و خود بینی و تکبر نمود و پرچم مخالفت با ما بر افراشت، سر انجام عذاب سخت ما او را فرا گرفت، تا جهانیان بدانند که ما به آدمیان مهلت می دهیم و لی آنها را رها نمی کنیم.



      

دجال

امیرالمومنین علی(ع) فرمودند: دجال (صائد بن الصید) می باشد از اصفهان و از دهی که بیهودیه نام دارد خروج می کند (بحارالانوار ج13 / ص482).

دجال خطرناک ترین دشمن اسلام است و تاریخ ادیان تا کنون چنین دشمنی به خود ندیده است.
دجال ازنظر لغوی به معنای دروغگو، حیلت باز و مکرورز می باشد.
طبق روایات دجال در غروب همان روزی که صیحه آسمانی جبرئیل بلند می شود و می گوید حق با علی و اولاد علی است با صدای بلند فریاد می زند بطوریکه همه جن و انس صدای او را می شنوند و می گوید، ای دوستان من به سوی من آیید که من همان کسی هستم که شما را خلق کردم منم آن پروردگار شما و بر همه امور قادر و توانا هستم و همین امر باعث می شود گروهی در شک و تردید گرفتار شوند (بحارالانوار ج13 / ص483).
گفته شده اکثر پیروان دجال از طایفه یهود و زنان و اعراب تشکیل می شود (بحارالانوار ج13 / ص485).
شیعه معتقد است که دجال یک شخصیت حقیقی و یهودی می باشد که پیروان او ناصبی هستند.

 


اهل سنت می گوید دجال آمده است و اکنون در مصر زندگی می کند و اسمش (عبدا...ابن ساعد) می باشد.
در بحارالانوار آمده که در شهر شام بالای تلی بنام تل افیق در حالی  که سه ساعت از روز جمعه گذشته دجال به دست کسی که مسیح بن مریم پشت سرش نماز می گذارد کشته می شود و در روایتی دیگر این است که دجال در کوه دخان به دست حضرت عیسی(ع) کشته می شود (بحارالانوار ج13 / ص481،482).

برخی مفسرین بر این عقیده اند که دجال یک شخصیت معین نبوده بلکه یک جریان فرهنگی- اقتصادی- سیاسی ضد توحید و دین می باشد که تمدن غرب بابدست آوردن فن آوری صنعتی و پیشرفت در زمینه های فیزیک فضایی و بیوشیمی و شاخه های دیگر علم، اذهان سطحی نگر وساده اندیش بشر را مسحور و مرعوب خود ساخته و بر شدت آن می افزاید.
غرب با استفاده از رسانه ها و شبکه های عظیم (صوتی - تصویری - مطبوعاتی) شروع به ترویج فساد با پخش موسیقی های شیطانی از شیطان پرستهایی که اکنون درآمریکا و دیگر نقاط جهان زندگی می کنند و با نشان دادن این موضوع که مسلمانان انسانهایی هستند که عاشق خونریزی و تروریسم هستند و غیره خود را منجی و نجات دهنده بشر معرفی می کنند و با تزریق اینگونه افکار به تمامی جوامع بشری ظهور دجال را اثبات کرده اند.
 


اما در مورد زمان خروج دجال، علی(ع) فرموده اند: دجال زمانی خروج می کند که اتفاقات زیر رخ دهد (بحارالانوار ج52/ ص193).

مردم نماز را ترک کنند. امانتها ضایع می گردد. دروغ گفتن حلال می گردد. ربا یکی از کارهای عادی و معمولی مردم می گردد. رشوه خواری. ساختن ساختمانهای محکم. فروختن دین به دنیا. کم عقلان برسرکار می آیند. زنان در کارهای سیاسی اجتماعی مورد مشورت قرار می گیرند. قطع صله ارحام می کنند و ازخویشاوندان فاصله می گیرند. درکارهای زندگی ازهوی و هوس پیروی می کنند. در کشتار و خونریزی بی باک و جسور می گردند. بردباری و حلم را به حساب ضعف و ناتوانی می گذارند. ظلم و زورگویی را مایه فخرخود قرار می دهند. حاکمان آن زمان فاسقان و گنهکاران اند. وزیران دولتها از ستمکارانند. خیانتکاران زیاد می شوند. قاریان قرآن افراد فاسق اند. شهادت دادن به زور صورت می گیرد. گناه علنی شده و حیا ازمیان مردم برداشته می شود. بهتان زدن درمیان مردم رایج می گردد. سرکشی و طغیان علنی می گردد. قرآن را با چاپهای زرین و جلدهای زرکوب در اختیار مردم قرار می دهند. نسبت به مسجد فقط به زیبایی آن می اندیشند و به آن می پردازند. مناره های مساجد را مرتفع می کنند. کافران، انسانهای دور از خدا و افراد شرور در جامعه محترم می شوند. مردم در راه باطل کوشش می کنند. مردم در پی هواهای نفسانی به دنبال راه های تازه می گردند. پیمان شکنی رایج می گردد. زنان همراه مردان از روی حرص و طمع در تجارت شرکت می کنند. صدای افراد فاسق مورد قبول مردم واقع می گردد. اراذل قوم برآن گروه رئیس می گردند. مردم از افراد شرور و بدکاران می ترسند. دروغگویان پیوسته در مجامع مورد تائید قرار می گیرند. خیانتکاران بعنوان امین مردم قرار می گیرند. هنرپیشه های آوازه خوان تربیت می شوند. مردم گذشتگان خود را مورد لعنت قرار می دهند. زنها بر زینها سوار می شوند. مردان به زنان و زنان به مردان شباهت می رسانند. بدون آنکه از شخصی شهادت بخواهند شهادت می دهد. احکام و علوم دین را تنها برای دنیا می آموزند.


      

چرا به روز قیامت، روز جزا می‏گویند؟ نظر قرآن در مورد قیامت چیست؟

مهم‏ترین برنامه‏ای که در قیامت اجرا می‏شود و دادن جزا تعیین کیفر و پاداش اعمال است. در آن روز، پرده‏ها از روی کارها کنار می‏رود و اعمال دقیقاً مورد محاسبه قرار می‏گیرد و هر کس جزای اعمال خوب و بد خود را می‏بیند. به همین علت، یکی از نام‏های روز قیامت «یوم الدین» یا «روز جزا» است. واژه «دین» در لغت به معنای جزا است و بیش از ده بار در قرآن به همین معنا آمده است.

 امام صادق(ع) فرمود: «یوم الدین» روز حساب است.(1)

 معاد بیشترین آیات قرآن پس از توحید، را به خود اختصاص داده است. این آیات گاه به صورت استدلالهای منطقی بر اثبات قیامت و گاه به صورت بحثهای خطابی و تلقینات مؤثر و کوبنده است. برخی از آیات، حوادث قیامت و نشانه‏های آن را بیان می‏کند. بعضی آیات، نعمتها و انواع عذاب‏های الهی را بیان می‏کند.

 در قرآن، بیش از صد نام برای قیامت ذکر شده است؛ مانند: یوم الحسرْ، یوم الندامْ، یوم المحاسبْ، یوم الواقعْ، یوم القارعْ، یوم الراجفْ، یوم الطلاق، یوم الفراق، یوم الحساب، یوم الحکم، یوم العذاب و...؛ ولی معروف‏ترین نام‏ها یوم القیامه است که 70 بار در قرآن مجید ذکر شده و حکایت از قیام عمومی بندگان و رستاخیز عظیم انسان‏ها می‏کنند و توجه به آن انسان به قیام در این دنیا برای انجام وظیفه دعوت می‏نماید



      
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >