سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه ی اوج گیری فراماسونری

همان گونه که دیدیم، منشاء فراماسونری به زمان مصر باستان و فراعنه باز می گردد. سؤالی که مطرح می شود این است که چگونه این تعالیم به آمریکا و اروپای این دوران راه پیدا کرد و چگونه اوج گرفت؟

با مرور در سیر فراماسونری خواهیم دید که عامل گسترش، بنی اسرائیل بوده است. ترتیب وقایعی که به اوج گیری فراماسونری منجر شدند، عبارتند 
از :

1 – افول قدرت مصر و نابود شدن فرعون با خواست خداوند متعال و به دنبال 
رسالت حضرت موسی (ع).

2 – مهاجرت بنی اسرائیل از مصر به فرمان خدا به همراه حضرت موسی (ع) و ساکن شدن آنان در صحرای سینا.

3 – گوساله پرستی بنی اسرائیل و سپس بازگشت مجدد به دین خدا: به دنبال تأخیر چند روزه ی حضرت موسی (ع) که برای دریافت پیام خدا، به کوه طور رفته بودند، بنی اسرائیل شروع به پرستش گوساله ی سامری کردند و حضرت موسی پس از بازگشت، این گوساله را از بین بردند و بنی اسرائیل دوباره خداپرست شدند.

4 – پس از درگذشت حضرت موسی(ع)، پیامبران دیگری نیز به سمت قوم بنی اسرائیل فرستاده شدند که هیچکدام قدرت حضرت موسی(ع) را نداشتند، در نتیجه قوم بنی اسرائیل به تدریج شروع به ترویج تعالیم 
ماسونی مصری کردند. در واقع عده ای از آنان قبلاً این تعالیم را در مصر فراگرفته بودند.

5 – ترویج تعالیم ماسونی در بین بنی اسرائیل و اضافه شدن تعالیم شرک آمیز فلسطینیان باستان (نه اعراب فلسطینی) به تعالیم مصری و شکل گیری تعالیم مختلط با نام کابالا Kabbalah=Cabbalah=Qabala

6 – حکومت حضرت داوود (ع) و حضرت سلیمان (ع) در اوج قدرت بنی اسراییل و توقیف وسایل جادوگری توسط حضرت سلیمان 

7 – وفات حضرت سلیمان (ع) و بازپس گیری وسایل جادوگری از سوی جادوگران و تهمت جادوگری به حضرت سلیمان (ع) از جانب مردم بنی اسراییل

8 – ادامه ی ترویج کابالا (Qabalah) توسط جادوگران و کاهنان معابد.

9 – تسخیر اورشلیم به دست رومیان: به این ترتیب بنی اسرائیل توانائی حکومت بر خود را از دست دادند و تحت سلطه ی رومیان درآمدند.
10 – ظهور حضرت عیسی(ع) و آزار رساندن یهودیان به ایشان.
11 – ظهور حضرت محمد(ص) که ایشان هم از آزار بنی اسرائیل در امان نبودند.
12 – فتح اورشلیم به دست ایرانیان که در زمان رسالت حضرت محمد (ص) اتفاق افتاد.
13 – باز پس گیری اورشیلم توسط رومیان.
14 – فتح اورشلیم به دست مسلمانان. از آن پس نام آن شهر به 
« بیت المقدس » تغییر یافت.
15 – جنگ های صلیبی و رد و بدل شدن بیت المقدس بین مسلمانان و صلیبیان.
16 – در پی اشغال قدس توسط صلیبیان، بسیاری از شوالیه ها و 
سربازان در قدس ساکن شدند. عده ای از این شوالیه ها، مأمور نگهبانی از معابد مخصوصآً معبد موسوم به معبد سلیمان شدند که اینان شوالیه های معبد نامیده می شدند. 
در نتیجه ی این مجاورت و نزدیکی شوالیه ها با کاهنان یهودی معبد موسوم به معبد سلیمان، آنان به تدریج تعالیم ماسونی را از یهود یاد گرفتند.

17 – بازپس گیری بیت المقدس توسط مسلمانان و فرار صلیبیان و شوالیه های معبد به اروپا.
(21)
18 – با فرار شوالیه های معبد، تعالیم ماسونی کابالا توسط همین شوالیه ها به اروپا راه یافت.
(22)
19 – به دلیل ماهیت شیطانی تعالیم کابالا و مغایرت آنها با تعالیم کلیسا، واتیکان در صدد مجازات و مقابله با شوالیه های معبد برآمد و بسیاری از آنها را اعدام کرد.
(23)
20 – مهاجرت شوالیه ها به اسکاتلند (در آن زمان پادشاه اسکاتلند از واتیکان تبعیت نمی کرد) و شروع ساخت اولین لژ فراماسونری مخفی در اروپا با نام لژ « وال بیلدرز » یا « لژ کهن اسکاتلند » که امروزه نیز به فعالیت خود ادامه می دهد و از جمله قویترین و مهمترین لژها در اروپای امروز نیز می باشد.
(24)
21 – آغاز فعالیت رسمی ماسون ها در اروپا با ساختن لژهای متعدد در قرن 18 با کم رنگ شدن نقش و قدرت مذهب در قرن 18، فراماسونها فعالیت رسمی خود را آغاز کردند. به تدریج با کاهش سختگیری واتیکان و توسعه ی پروتستانیسم در اروپا، فراماسون ها فعالیت خود را افزایش داده و لژهای زیادی را در سراسر اروپا ساختند؛ البته تمام آداب و رسوم فراماسونها کماکان مخفی و پنهانی صورت می گرفت. زیرا تفکر اکثر مردم اروپا در آن 
زمان مذهبی بود و در صورت علنی شدن عقاید فراماسونری، حیات این لژها به خطر می افتاد.
22 – با استقلال آمریکا در سال 1789، اولین دولت با ارکان ماسونی شکل 
گرفت.
23 – تأسیس سازمان ملل متحد با آرمانهای ماسونی در سال 1945.
24 – شکل گیری اسرائیل در سال 1948 به عنوان آخرین بازوی اجرایی فراماسونری.
25 – در سیر تاریخی فراماسونری و روند پیشبرد اهداف، به سال 2006 می رسیم.
جنگ با حزب الله در سال 2006 برای رسیدن به چند هدف مهم انجام شد: تشکیل حکومت نیل تا فرات سلیمان و استارت برای پروژه های (Apocalypse = آخرالزمان، و Armageddon = جنگی که صهیونیست ها ادعا می کنند جنگ آخرالزمان است.) خوشبختانه این پروژه ها موقتاً ناتمام مانده است.
26 – و اقدام اخیر، کشمکش لفظی با ایران . چرا که ایران بزرگترین دشمن فراماسونری در جهان است. در حال حاضر در تمامی کشورهای جهان، یا قدرت در دست ماسون هاست و یا آن کشور تحت تأثیر کشورهای ماسونی است. برای مثال در کشورهای همسایه، کشور ترکیه دارای لژهای ماسونی است و کشور عربستان هم که عاری از لژ است، تحت تاثیر آمریکا و اسراییل (دولتهای با ارکان ماسونی) می باشد.



      

از کوی دانشگاه 78 تا فتنه سبز 88

10 سال قبل از فتنه سبز سال 88 عده ای که به وسیله نشریات زنجیره ای مدام حرف از جدایی دین از سیاست می زدند و به ارزش ها و اعتقادات مذهبی ملت مدام توهین می کردند، لایحه اصلاح قانون مطبوعات را جرقه ای برای انفجار انبار باروت افکار پوچ خود دانستند.

همان افرادی که زمینه ساز فتنه سال 88 بودند در ده سال قبل به وسیله افرادی که دانشجو نبودند در کوی دانشگاه شروع به ایجاد تنش کرده و پای دانشجویان را به بازی کثیف خود باز نموده و اتفاقات تلخ کوی دانشگاه تهران را رقم زدند.

از جمله شباهت های اغتشاشات سال 78 و سال 88 را می توان به آتش کشیدن مساجد، پاره کردن عکس رهبر و امام، خسارت به اماکن عمومی، تعدی به مردم بی گناه، کشته سازی، حمایت انگلیس و آمریکا و اسرائیل، جو سازی رسانه ای و ...

فائزه هاشمی یک پای ثابت فتنه های ایران نیز در همان دوران مانند سال 88 برای خرید ساندویچ و روسری به دانشگاه رفته بود و زیر دیگ آشوب را مدام شعله ورتر می کرد تا ته دیگ زودتر بگیرد.

اما در سال 88 آبجی فائزه دست برادر کوچکترش مهدی را هم می گیرد تا به او نیز آموزش خرید ساندویچ و روسری را یاد بدهد و اینبار وظیفه شعله ور کردن دیگ آشوب ها را بر عهده مهدی گذاشت.

از کوی دانشگاه 78 تا فتنه سبز 88

وظیفه کشته سازی در سال 78 بر عهده احمد باطبی بود و در سال 88 بر عهده ندا آقا سلطان.

باطبی بعد ها اعتراف می کند که پیراهن خون آلودی که در عکس معروف وی مشهود است در خانه به رنگ آغشته کرده تا نماد دروغین برای آشوب بسازد و این عکس طبق یک برنامه ریزی از پیش هماهنگ شده توسط یک عکاس گرفته شد تا در ابعاد وسیع در روزنامه‌های زنجیره‌ای منتشر شود.

اما ندا آقا سلطان می بایست قربانی می شد تا شواهدی برجای نماند که آبروی اغتشاشات را مانند باطبی ببرد. کشته سازی که بسیار ناشیانه صورت می گیرد. فردی که چند دقیقه قبل از کشته شدنش در شبکه BBC در میان اغتشاشگران به تصویر کشیده می شود و بعد از چند دقیقه کوتاه چند کلیپ از لحظه کشته شدندش در BBC پخش می شود. کلیپ هایی که از چند دوربین مختلف گرفته شده است و نکته جالب همه آن دوربین ها این بود که لحظه ورود ندا آقا سلطان به خیابان فرعی و دور از اغتشاشات  همه دوربین ها روشن بوده و از وی فیلم می گیرند. اما لحظه کشته شدند وی همه دوربین ها خاموش می شوند و بعد از صحنه نقش بر زمین شدندش دوبارههمه دوربین ها روشن می شوند و بعد از چند لحظه کوتاه همه آن کلیپ ها در BBC روی آنتن می رود و چند روز بعد فردی که به عنوان دکتر از آسمان در صحنه ظاهر می شود از کشور فرار می کند.

اما نکته جالب در همه این اغتشاشات شیوه پایان دادن به آنهاست. حضور مردم که همیشه آب پاکی را بر روی دست بدخواهان و خائنین به کشور و انقلاب و رهبر می ریزند. مردمی که پای این انقلاب خون داده اند و به راحتی از آن نخواهند گذشت.

و اینجاست که رو سیاهی به زغال می ماند. افراد وطن فروشی که شهوت قدرت چشم هایشان را کور کرده است باز هم از مردم سیلی محکمی دریاف می کنند.



      

هرکس ساپورت نپوشه احمقه!!!

روزی روزگاری پادشاه معلوم الحالی بود که به دوختن و پوشیدن لباس های تازه خیلی علاقه داشت. برای همین دستور داد هرکس بهترین لباس رو براش بدوزه پاداش خوبی به اون خیاط بده.

خیاطی که از ظلم های پادشاه خسته شده بود و میخواست درس خوبی به پادشاه بده به قصر رفت و گفت من میتونم لباسی بدوزم که فقط آدم های باهوش بتونن ببینن و آدم های احمق نمیتونن اون لباس رو ببینند.

پادشاه وقتی دید ازین طریق میتونه آدم هارو تشخیص بده دستور دوخت این لباس رو به خیاط داد. خیاط هم شروع به دوختن لباس کرد اما هیچکس نمیتونست این لباس رو ببینه.

وقتی کار دوخت لباس تموم شد خیاط لباس خیالی خودش رو برد و تن پادشاه کرد. اما چون هیچکس دوست نداشت بهش بگن احمق شروع به تعریف و تمجید کردند اما در حقیقت لباسی به تن پادشاه نبود و اون لخت لخت بود.

هرکس ساپورت نپوشه احمقه!!!

حالا از اون ماجرا چندین سال می گذره و خیاط هایی برای بلهوسی و لذت بردن از ناموس یک ملت لباس هایی دوختن بسیار تنگ و زننده و به بهانه مد و باکلاس بودن جوری وانمود کردن که هرکس ازین لباس ها رو بپوشه خیلی فهمیده و عاقل و با کلاسه و هرکسی که نپوشه احمق و امل هست.

عده ای احمق مثل همون پادشاه که این لباس هارو می پوشند از سوی اون هایی که به دنبال بلهوسی و لذت بردن هستن و نمیخوان کسی بهشون بگه احمق مدام مورد تمجید قرار می گیرند و عده ای هوشیار و فهمیدههم که این لباس ها رو نمی پوشند از سوی همون احمق ها متهم به بی کلاسی و امل بودن می شوند.

پیامبر اکرم (ص): هلاکت زنان امت من در دو چیز سرخ است:یکی طلا و دیگری لباس های نازک و بدن نما. (شیخ مفید، امالی)

پ,ن : خب حالا شما مثل همون پادشاه احمق هستین یا ...؟



      

فلسفه چفیه!






 حجت الاسلام ماندگاری:


به مقام معظم رهبری عرض کردم فلسفه چفیه شما چیست؟


فرمودند: دوستان اگر می دانستند که دشمن چگونه آماده شده است


برای زمین زدن نظام و اسلام، هیچگاه حالت رزم را از خودشان دور نمی کردند.













      

اندکی تفکر!



      

وای از آن روزی که ... !




 گریه کنم برای بیرون آمدنم از قبر برهنه وخوار که بارسنگیم را به پشتم بار کرده










      

عکسهای امام قیس



      

چرا پرچم داعش سیاه است؟

[?IMG]
به گزارش پایگاه خبری داعش دات آی آر:

یک روزنامه سعودی با بررسی ریشه‌ها و علل استفاده داعش از پرچم سیاه رنگ، با رد ادعای برخی درخصوص شباهت آن با پرچم دوران پیامبر اکرم (ص) نوشت: پرچم سیاه داعش نماد مرگ و خون و هراس‌افکنی است.
روزنامه سعودی الحیاه نوشت: پرچم سیاه داعش که بسیاری را دچار “رنگ هراسی” کرده است، به سلاح مهم و موثری برای شبکه القاعده به منظور معرفی خود به عنوان یک گروه خونریز و کشنده تبدیل شده است که از کشتار و قتل ابایی ندارد.

این روزنامه افزود: گروه داعش که ناظران آن را فرزند خلفِ القاعده می دانند، از این امر غافل نشده و از تاثیر این پرچم استفاده کرده و آن را به نماد خاصی برای خود انتخاب کرده و این پرچم را در برخی از کشورهای عربی و به طور مشخص کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، برافراشته که این اقدام تاثیری قوی داشته و مقامات کشورهای یاد شده را برآن داشته تا اقدامات و مجازات های شدیدی را علیه کسانی که آنها را در هر محلی در این کشورها برافرازند، اعمال کند.

به نوشته الحیاه، یک قطعه پارچه سیاه که روی اجساد تکه تکه شده کشته ها برافراشته می شود، به محور بحث محافل سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است. گروه داعش از تاثیر پرچم ها برای اعلام و تاکید بر موجودیت خود غافل نمانده است و در بیانیه ها و اظهاراتش تاکید کرده است که اینها فقط پرچم های یک “دولت” نیست، بلکه پرچم های “جنگ” است.

ناظران معتقدند که انتخاب پرچم های سیاه از سوی گروههای مسلح از جمله داعش – و قبل از آن القاعده – همان ادامه وضعیت دوره جاهلیت در نزد اعراب است، زیرا بالابردن و برافراشتن اینگونه پرچم ها به معنای انتقام جویی یا نشانه حزن و اندوه یا موارد جنگ شدید است.

برخی از پژوهشگران، با ردّ ادعای شماری از اعضای این گروه های مسلح مبنی بر این که این پرچم شبیه بیرق های پیامبر اکرم (ص) در زمان جنگ بود، تاکید می کنند که پرچم پیامبر (ص) براساس روایت های متواتر و موثق، سفید بود و هر لشکر پرچم های سیاه با دور دوزی سفید داشت و روی آن هیچ گونه عبارت یا طرحی وجود نداشت.

این روزنامه سپس به تصاویر جوانان سعودی با لباس های دارای شعار داعش از جمله در مکه و پرچم های داعش در بالای خودروهای آنها اشاره کرد و درباره خطر گسترش داعش در بین جوانان فریب خورده هشدار داد و خواستار برخورد مناسب و به موقع با این وضعیت شد.



      

گزارش تصویری ازبرنامه های فرهنگی طرح تابستانی اوقات فراغت تبلیغا

گزارش تصویری از برنامه های طرح اوقات فراغت تابستانی تبلیغات اسلامی شهرستان کیار

 

گزارش تصویری



      

پاسخ مراجع تقلید به مهریه سنگین

پاسخ مراجع تقلید به مهریه سنگین

سوال: آیا مهریه بر زن حلال است؟ و آیا مرد می تواند زن را به زور وادار به بخشش مهریه کند؟ و آیا صحیح است که اگر زن مهر خود را نبخشد حقّ هیچ نفقه ای را ندارد؟

جواب: مهریه بر زن حلال است و هر وقت بخواهد می تواند از شوهر طلب نماید و شوهر حق ندارد زن را وادار به بخشش مهریه اش بنماید و اگر شوهر به اجبار و بدون رضایت قلبی از زن مدرکی دال بر بخشش مهریه بگیرد اثری بر آن مترتب نیست و زن حق نفقه و کسوه را به نحو معمول دارد که اگر شوهر نپردازد ضامن است و با درخواست زن موظف به پرداخت می باشد. (استفتائات آیة الله تبریزی ره، ص366 و 367)

سوال:آیا در عقد ازدواج، می‌توان مهریه زن را یک باب منزل قرار داد که در آینده خریداری شود؟

شرح این پرسش: مهریه زنی عبارت است از یک باب منزل مسکونی که در آینده خریداری شود. حال زوجه قبل از خرید خانه مهریه خود را به اجرا گذاشته است. آیا قرار دادن این مهریه صحیح است؟ در هر حال این مهریه چگونه باید به زوجه پرداخت شود؟

عقد ازدواج با قرار دادن چنین مهریه‌‌ای صحیح است، نهایتاً اگر برای منزل مذکور مشخصه‌ای تعیین نشده و مبهم باشد، تبدیل به مهرالمثل می‌شود. و در صورت تعیین زمان برای تحویل آن در آینده، برخی از مراجع (آیة الله مکارم شیرازی دام ظله) می‌گویند زن الآن نمی‌تواند آن را مطالبه کند.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

اگر ارزش آن را مشخص نکرده‌اند و یا توصیف اوصاف آن خانه نشده، منتقل به مهرالمثل ـ در صورت همبستر شدن ـ مى‌شود.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

چنانچه مشخصات منزل و قیمت آن معلوم باشد مهریه صحیح است و زن الآن نمی‌تواند مطالبه کند.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

مهریه ارزش خانه‌ای است که مورد نظر است.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

چنانچه مهریه، منزل مسکونی به صورت کلی و در ذمه زوج باشد و برای تأدیه آن، زمان معین نشده باشد، زوجه می تواند آن را مطالبه کند و بر زوج لازم است آن را تهیه و در اختیار زوجه بگذارد.

سوال: آیا حکومت حق دارد برای زن‌ها سقف مهریه تعیین کند؟

اگرچه تعیین مقدار مهریه خانم‌ها بر اساس قوانین و احکام دین اسلام، بر عهده حکومت قرار داده نشده، و حکومت حق ندارد برای مهریه سقف خاصی را مشخص کند، اما اگر در جامعه‌ای مهریه ابزاری شده باشد در دست عده‌ای، برای سودجویی و برهم زدن اساس خانواده و توازن اجتماعی، حکومت می‌تواند براساس مصالح جامعه، به دفاتر رسمی ازدواج اعلام کند که مهریه های بسیار سنگین را، به دلیل مشکلاتی؛ نظیر طولانی شدن دادرسی، پر شدن زندان‌ها و …، ثبت نکنند. با توجه به این مسئله قوه قضائیه نیز به دعاوی مرتبط رسیدگی نخواهد کرد.

البته، اگر زن و شوهری بر مهریه سنگینی توافق کنند و بدون مراجعه به محاکم قضایی، با رضایت کامل شوهر آن‌را پرداخت کند، حکومت حتی اگر حق محدود سازی را داشته باشد، در عمل نمی‌تواند چنین محدودیتی را به اجرا گذارد.
سوال: اگر مردی مهریه‌ای را با نیت پرداخت نکردن، قبول نماید حکم شرعی آن چیست؟ مثلاً قبول چند هزار سکه طلا که حتی شاهدین عقد از عدم پرداخت آن در آینده نیز اطمینان دارند. در صورت صحیح بودن عقد، مقدار مهریه واقعی چقدر است؟

ابتدا باید توجه داشت که چنین نیتی اخلاقاً صحیح نبوده و فردی که نیت عدم پرداخت مهریه را در ذهن خود میآ‌پروراند در روایات مانند سارق اعلام شده است (کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 5، ص 383« عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ أَمْهَرَ مَهْراً ثُمَّ لَا یَنْوِی قَضَاءَهُ کَانَ بِمَنْزِلَةِ السَّارِق‏»)، اما با این وجود این ازدواج صحیح است و باید تمام مهریه پرداخت شود. اما برخی از فقها (آیة الله مکارم شیرازی دام ظله) درباره‌ی مهریه‌های فوق العاده سنگین می‌گویند، اگر به شکلی باشد که نشانه سفاهت مرد بوده یا قرینه بر عدم قصد جدی وی نسبت به پرداخت آن باشد، آن مهریه باطل است و تبدیل به مهرالمثل می‌شود. یعنی مهریه زن، معادل مهریه زنی مشابه او در آن منطقه و با همان شرایط خواهد بود.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

صرف مورد مذکور موجب بطلان عقد نیست.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

مهریه‌های فوق العاده سنگین که نشان از سفاهت زوج می‌دهد، یا قرینه بر عدم قصد جدی نسبت به آن است باطل است و تبدیل به مهر المثل می‌شود، ولی اصل عقد در هر حال صحیح است.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

عقد صحیح است و باید تمام آن را پرداخت کنید.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

عقد صحیح است و مهریه مذکور بر عهده مرد است.

سوال: اگر به دلیل موجهی نتوان مهریه را پرداخت کرد چه باید بکنیم؟

جواب: هر کس ضامن پرداخت مهریه عیال خود است و اگر واقعاً نداشته باشد فعلاً تکلیفی ندارد, هر وقت قدرت پیدا کرد باید بپردازد. (ر.ک جامع المسائل آیة الله فاضل لنکرانی ره، ج1، ص327)

سوال: آیا شرط صحت طلاق زوجه پرداخت مهریه است؟ و اگر در غیاب همسرش بدون پرداخت مهریه او را مطلقه نماید طلاق از کدام نوع است؟

جواب: زوج پس از عقد ازدواج نسبت به پرداخت مهریه مدیون است و باید بپردازد لکن شرط صحت طلاق پرداخت مهریه نیست و پرداخت یا عدم پرداخت مهریه اثری در نوع طلاق ندارد. (ر.ک جامع المسائل آیة الله فاضل لنکرانی ره، ج2، ص460)

سوال: مهریه همسرم مقداری از منزل و طلا و مبلغ نود هزار تومان پول نقد می باشد پس از گذشت سالهای طولانی هنگام پرداخت مهریه باید همان مبلغ را پرداخت نمود یا باید به روز و مقدار تورم هم عنایت داشت؟

جواب: طبق نظر بعضی از مراجع معظم تقلید پول نقد مهریه باید با محاسبه تورم پرداخت شود و به نظر برخی دیگر همان مقدار کافی است به هر حال مصالحه نسبت به آن با همسر مطابق احتیاط است. (ر.ک استتفائات امام (ره)، ج3، ص181)

سوال: آیا مهریه بر زن حلال است؟ و آیا مرد می تواند زن را به زور وادار به بخشش مهریه کند؟ و آیا صحیح است که اگر زن مهر خود را نبخشد حقّ هیچ نفقه ای را ندارد؟

جواب: مهریه بر زن حلال است و هر وقت بخواهد می تواند از شوهر طلب نماید و شوهر حق ندارد زن را وادار به بخشش مهریه اش بنماید و اگر شوهر به اجبار و بدون رضایت قلبی از زن مدرکی دال بر بخشش مهریه بگیرد اثری بر آن مترتب نیست و زن حق نفقه و کسوه را به نحو معمول دارد که اگر شوهر نپردازد ضامن است و با درخواست زن موظف به پرداخت می باشد. (ر.ک استفتائات آیة الله تبریزی ره، ص366 و 367)



      
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >