سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زیان های مشروبات الکلی از دیدگاه اقتصادی و اجتماعی

زیان های مشروبات الکلی از دیدگاه اقتصادی و اجتماعی

قرآن کریم شراب و قمار را عمل شیطانی دانسته و پیامبر صلى الله علیه وسلم شراب را اُم الخبائث معرفی می کند، یعنی: در رأس همه حرام ها و پلیدی ها قرار دارد.

یکی از پزشکان معروف می گوید: متأسفانه حکومتها حساب منافع مالیاتی شراب را می کنند، ولی حساب بودجه های هنگفت دیگری را که صرف ترمیم مفاسد شراب می شود، نکرده اند، اگر دولتها حساب های بیماریهای روحی را در اجتماع و خسارتهای جامعه فاسد شىده، واتلاف وقتهای گرانبها، و تصادفات رانندگی دراثر مستی وفساد نسلهای پاک، وتنبلی وبی قیدی وبی کاری وعقب ماندن فرهنگ وزحمات و گرفتاریهای ، و پرورشگاها جهت سر پرستی اولاد اَلکُلیها و بیمارستانها و تشکیلات داد گستری برای جنایات آن ها وزندانها برای مجرمین از اَلکُلیها و دیگر خسارات ناشی از میگساری را یک جا بکنند خواهند دانست درآمدی که از آن به عنوان عوارض ومالیات شراب عاید می گردد، در برابر خسارات نا مبرده هیچ است، بعلاوه نتایج تاسف بر انگیز مشروبات اَلکُلی را تنها با دالر وپول نمی توان سنجید، زیرا مرگ عزیزان وبه هم خوردن خانواده ها، و آرزوهای برباد رفته وفقدان مغزهای متفکر انسانی، به هیچ وجه قابل مقایسه با پول نمی باشد.

خلاصه: ضررهای اَلکل آنقدر زیاد است که به گفته یکی از دانشمندان اگر دولت ها ضمانت کنند دروازه نیم از میخانه ها را ببندند، می توان ضمانت کرد که از نیمی بیمارستانها و تیمارستانها بی نیاز شویم.

ازآنچه گفته شد، اگر درتجارت شراب سودی برای بشرباشد و یا فرضاً چند لحظه بی خبری وفراموش کردن غمها برای انسان سودی محسوب شود، زیان آن به درجات بیشتر، وسیع تر وطولانی تر است بطوری که این دو با هم قابل مقایسه نیستند.

شراب غضب را تحریک نموده ونفس اماره را به طغیان سوق داده وقوای شهوانی را تحریک وانسان را به ارتکاب فحشاء می کشاند.

در بعد أخلاقی، در شخص الکلی عاطفه خانوادگی و محبت به زن و فرزند ضعیف می شود بطوریکه مکرر دیده شده که پدران الکلی فرزندان خود را با دست خود کشته اند.



مطلب بعدی : حدیث