سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نزول آیه ولایت درشان حضرت على (علیه السلام)

قلم من لیاقت ندارد از فضایل حضرت على (علیه السلام) بیان نمایم ولى مى‏خواستم اظهار علاقه و محبت کرده باشم و بگویم اى اولین مظلوم در عالم ما هم بسیار شما را دوست داریم.

یکى از آیات قرآن که در شان آن حضرت نازل شده این آیه است:

انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا یقیمون الصلوه و یریدون و هم راکعون 

آیه ولایت در تفسیر مجمع البیان و کتب دیگر از عبدالله بن عباس چنین نقل شد که روزى در کنار چاه زمزم نشسته بود و براى مردم از قول پیامبر صلى‏الله علیه و آله حدیث نقل مى‏کرد، ناگهان مردى که عمامه‏اى بر سر داشت و صورت خود را پوشانیده بود نزدیک آمد و هر مرتبه که ابن عباس از پیغمبر اسلام صلى‏الله علیه و آله حدیث نقل مى‏کرد او نیز با جمله قال رسول الله حدیث دیگر صلى‏الله علیه و آله نقل مى‏نمود.

ابن عباس او را قسم داد تا خود را معرفى کند او صورت خود را گشود و صدا زد اى مردم هر کس مرا نمى‏شناسد بداند من ابوذر غفارى هستم با این گوشهاى خودم از رسول خدا صلى‏الله علیه و آله شنیدم و اگر دروغ مى‏گویم هر دو گوشم کر باد و با این چشمان خود این جریان را دیدم و اگر دروغ مى‏گویم هر دو کور باد که پیامبر صلى‏الله علیه و آله فرمود: على قائد البرره و قاتل الکفر منصور من نصره مخذول من خذله.

على (علیه السلام) پیشواى نیکان و کشنده کافران است هر کس او را یارى کند خدا یاریش خواهد کرد و هر کس دست از یاریش بر دارد خدا دست ازیارى او بر خواهد داشت سپس ابوذر اضافه کرد اى مردم روزى از روزها با رسول خدا صلى‏الله علیه و آله در مسجد نماز مى‏خواندم سائلى وارد مسجد شد و از مردم تقاضاى کمک کرد ولى کسى چیزى به او نداد او دست خود را به آسمان بلند کرد و گفت: تو شاهد باش که من در مسجد رسول تو تقاضاى کمک کردم ولى کسى جواب مساعد به من نداد.

در همین حال على (علیه السلام) که در حال رکوع بود با انگشت کوچک دست راست خود اشاره کرد سائل نزدیک آمد و انگشتر را از دست آن حضرت بیرون آورد پیامبر صلى‏الله علیه و آله که در حال نماز بود این جریان را مشاهده کرد هنگامى که از نماز فارغ شد سر به سوى آسمان بلند کرد و چنین گفت: خداوندا برادرم موسى از تو تقاضا کرد که روح او را وسیع گردانى و کارها را بر او آسان سازى و گره از زبان او بگشاى تا مردم گفتارش را درک کنند و نیز موسى درخواست کرد هارون را که برادرش بود وزیر و یاورش قرار ده و بوسیله او نیرویش را زیاد کنى و در کارهایش شریک سازى خداوندا من محمد پیامبر و برگزیده توام سینه مرا گشاده کن و کارها رابر من آسان، از خاندانم على (علیه السلام) را وزیر من گردان تا بوسیله او پشتم قوى و محکم گردد.

ابوذر مى‏گوید: هنوز دعاى پیامبر صلى‏الله علیه و آله پایان نیافته بود که جبرئیل نازل شده و به پیامبر صلى‏الله علیه و آله گفت: بخوان پیامبر صلى‏الله علیه و آله فرمود: چه بخوانم؟ گفت: بخوان انما ولیکم الله الى آخر آیه، ولى شما سه کس است خدا و رسول خدا و کسانى که ایمان آورده‏اند و نماز را برپا مى‏دارند و در حال رکوع زکات مى‏دهند(1).


1- تفسیر مجمع البیان و تفسیر نمونه



مطلب بعدی : حدیث