سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علم خوب است یا مال؟ (از نظر على (علیه السلام))

در روایت وارد شده که ده نفر با هم، هم قول شدند گفتند مى‏رویم و از على بن ابیطالب سوال مى‏کنیم اگر جواب همه ما را یکى داد مى‏فهمیم فضلى ندارد ولى اگر هر یکى از ما را از مساله واحد بنوع مخصوص جواب داد مى‏فهمیم که رسول اکرم صلى‏الله علیه و آله راست فرموده: انا مدینه العلم على بابها من شهر علم هستم و على (علیه السلام) در آن شهر است.

پس شخص اول آمد و سوال کرد یا على علم بهتر است یا مال؟ حضرت فرمودند: علم بهتر است یا زیرا که علم میراث انبیا است و مال میراث قارون و فرعون و هارون و شداد است.

دومى آمد سوال کرد یا على علم بهتر است یا مال؟ حضرت فرمود: علم براى این که علم تو را حفظ مى‏کند و مال را باید تو حفظ کنى او رفت.

سومى آمد سوال کرد یا على علم خوب است یا مال؟ حضرت فرمودند: علم زیرا براى عالم دوستانى فراوان است و براى صاحب مال دشمن فراوان است سومى که رفت.
چهارمى آمد سوال کرد یا على علم خوب است یا مال؟ علم بهتر است زیرا از علم هر چه بردارى و صرف کنى زیاد مى‏شود ولى از مال بردارى کم مى‏شود او رفت.

پنجمى آمد و سوال کرد یاعلى علم خوب است یا مال؟ فرمودند: علم بهتر است زیرا که شخص مالدار بخیل و لئیم نامیده مى‏شود ولى شخص عالم را با عظمت و بزرگى یاد مى‏شود پس او رفت.

ششمى آمد و سوال کرد یا على علم خوب است یا مال؟ فرمودند: علم زیرا که مال را دزدان به دنبال است که برسند مى‏ربایند اما براى علم این وحشت و ترس نیست او رفت.

هفتمى آمد و سوال کرد یا على علم خوب است یا مال؟ فرمودند: علم زیرا که مال بمرور ایام کم و کهنه مى‏شود و پوسیده مى‏شود اما علم هر چه زمان بگذرد کهنه و پوسیده نمى‏شود.

هشتمى آمد و سوال کرد یا على علم خوب است یا مال؟ فرمودند: علم براى اینکه مال همراه صاحبش بوده تا هنگام مرگ ولى علم هم در حال حیات و هم در حال ممات همراه صاحبش خواهد بود.

نهمى آمد و سوال کرد یا على علم خوب است یا مال؟ فرمودند: علم زیرا که مال دنیا دل را قسى مى‏کند به خلاف علم که دل را نورانى مى‏کند.

دهمى آمد و سوال کرد یا على علم بهتر است یا مال؟ فرمودند: علم خوب است به دلیل اینکه صاحب مال تکبر مى‏کند گاهى ادعاى خدایى مى‏کند ولى صاحب علم متواضع و فروتن مى‏باشد.

ده تا سوال کردند حضرت همه را مختلف و با منطق جواب فرمودند(1)


1- جامع الدرر ج 1 ص 83



مطلب بعدی : حدیث