سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایجاد صمیمیت 4

ممکن است در محیط کارتان دراین‏زمینه خیلى فعال باشید، اما در محیط خانه، اغلب بى‏توجه هستید.

راه هاى ایجاد صمیمیت در خانه چیست؟، ص: 26

9- 2 رعایت عدالت در بین فرزندان:

اگر مى‏خواهید بچه‏ها نسبت به شما وفادار و صمیمى باشند، با آنان رفتارى عادلانه داشته باشید. به‏قدرى‏ بچه‏ها دقیق‏اند که واقعاً تعجب‏برانگیز است. براى مثال، فرض کنید که میوه فراوانى در ظرف هست؛ اگر سیب بزرگ‏تر را به بچه‏اى و سیب کوچک‏تر را به دیگرى بدهید یا احیاناً اگر مادر سرِ سفره، در ظرفى که قدرى کهنه‏تر است، به یکى و در ظرف بهتر، به دیگرى غذا بدهد، بچه مى‏پرسد چرا؟

حال، موقع‏ خرید براى بچه‏ها، حرف‏زدن‏ با آنان، شماتت ى‏ ا تهدیدکردنشان تمرکز کودک افزایش مى‏یابد. فرض کنید امروز پاى یکى از بچه‏ها، به ظرفى خورده و آن‏را شکسته است. شما هم فریادتان بلند مى‏شود و او را تنبیه مى‏کنید. فردا، برادر یا خواهرش همین خطا را تکرار مى‏کند و شما اعتنایى نمى‏کنید. بچه بسیار باهوش و حساس است و مى‏پرسد که چرا دیروز

راه هاى ایجاد صمیمیت در خانه چیست؟، ص: 27

مرا دربرابرِ این خلاف، تنبیه‏ کردید؛ اما امروز که خواهرم همین خطا را مرتکب شد، بى‏اعتنا از کنارِ آن گذشتید؟

اگر مى‏خواهید فرزندانتان با عدالت خو بگیرند و طرفدار و خواستار و مجرىِ آن شوند و با جامعه عادل، پیوند برقرار کنند، عدالت را باید از قدم‏هاى کوچک و در کوچک‏ترین مسائل تمرین کرد.

درباره معلم هم، در کلاس‏، مسئله به‏همین‏صورت است: باید به‏طوریکسان‏ از بچه‏ها بپرسد؛ دربرابرِ تکلیف معیّن و مسئله معیّن یک نمره بدهد؛ به حرف همه، به‏تساوى‏ گوش دهد و فقط از چند دانش‏آموزى که سرزبان‏دار هستند و خیلى خوب جواب مى‏دهند، نپرسد. به‏همین‏ترتیب، نکات دیگرى ازاین‏قبیل را مراعات کند.

حضرت على‏ (ع) دخترشان را احضار مى‏کنند و مى‏پرسند: «چرا این گردن‏بند را از

راه هاى ایجاد صمیمیت در خانه چیست؟، ص: 28

بیت‏المال گرفتى؟» دربرابرِ برادرشان، عقیل، مى‏ایستند و مى‏فرمایند: «بیشتر از آنچه حق توست، از بیت‏المال به تو نمى‏دهم.» ایشان عدالت را از درون خانه و فامیل خود اجرا مى‏کنند تا بعد، بتوانند فریادشان را بلند کنند که «به‏خدا، از حلقوم ستمگر، حتى اگر نیرومند باشد، حق مظلوم‏ را بیرون مى‏کشم و داد مظلوم را مى‏ستانم؛ حتى اگر ضعیف‏ترین افراد امّت باشد.» چه کسى مى‏تواند این فریاد را سردهد و همه مردم و همه تاریخ هم بگویند که راست مى‏گوید؟ کسى‏که‏ اول‏، نسبت به‏ خود و فرزند و نزدیکانش‏، عدالت را اجرا کرده باشد.

10- 2 ایجاد جهان‏بینىِ مشترک بین افراد خانواده:

شما کتاب‏هایى خوانده‏اید، مطالبى شنیده‏اید، جلساتى رفته‏اید و با وعظ و ارشادهاى خاصى آشنا بوده‏اید که فرزندان شما با آن‏ها آشنا نیستند. آنان‏ کتاب‏هاى دیگرى‏ مى‏خوانند، جلسات دیگرى‏ مى‏روند و مطالب دیگرى‏ مى‏شنوند. بچه، کار را به‏گونه‏اى مى‏شناسد

راه هاى ایجاد صمیمیت در خانه چیست؟، ص: 29

و پدر، آن‏را چیز دیگرى‏ مى‏داند. بچه از خدمت، شناختى دارد و پدر، آن‏را به‏شکل دیگرى‏ مى‏شناسد. تلقى و برداشت آنان از یک عبارت، متفاوت است. بنابراین، طبیعى است که رفته‏رفته، فاصله زندگى‏ شما با آنان بیشتر مى‏شود. اکنون، دغدغه شما این است: «چه کنیم که در سطح مشترکى قرار بگیریم؟»

کتابى‏ را که به فرزندتان مى‏دهند یا خودِ او تهیه و مطالعه مى‏کند، اگر شما هم توانستید، ورقى بزنید. وقتى بچه‏ها بزرگ‏تر شدند و توانستند هر کتابى را مطالعه کنند، کتابى را که شما پسندیده‏اید، به آنان نیز بدهید تا بخوانند. در جلسات تبلیغى که شرکت مى‏کنید، آنان را هم با خود ببرید. اگر مقدور باشد، در جلساتى که آنان مى‏روند، شما نیز شرکت‏ کنید. دراین‏صورت، به‏تدریج، جهان‏بینى و محصول فکرىِ مشترکى پیدا مى‏شود. با این روش، امید مى‏رود که ان‏شاءالله، بتوانید محیطى صمیمى به‏وجود آورید.

البته، براى هوس و براى اینکه فرزندانتان را دوست داشته باشند، نخواهید صمیمیت ایجاد کنید؛ بلکه براى‏ تربیت‏ و سازندگىِ آنان، احتیاج به این صمیمیت دارید.

راه هاى ایجاد صمیمیت در خانه چیست؟، ص: 30

نکته نهایى‏

چنانچه شما به واعظى‏ علاقه‏مند نباشید، حرف‏هاى او در شما اثر نمى‏گذارد؛ حداکثر، مى‏گویید هنرمند خوبى است و خوب صحبت مى‏کند؛ اما او در شما اثرى نخواهد داشت. اگر مى‏خواهید فرزندتان را بسازید و تربیت کنید، او باید به شما علاقه داشته باشد، به شما احترام‏ بگذارد و براى شما شخصیت‏ قائل باشد تا موفق باشید؛ وگرنه، اگر براى شما شخصیت و ارزش قائل نباشد، چگونه مى‏توانید او را تربیت کنید و دستش را بگیرید؟ به این دلیل است که ى‏ کى از پایه‏هاى تربیت‏، صمیمیت است‏ ... وَلَوْ کنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّواْ مِنْ حَوْلِک‏ (/ اى پیامبر، اگر خشن و سخت‏گیر و بدخو بودى، مردم از دورت پراکنده مى‏شدند.) (آل‏عمران/ 159) اما تو که با مردم‏ انس‏ دارى، به‏آنان‏ عشق‏ مى‏ورزى، با آنان‏ صمیمى‏

راه هاى ایجاد صمیمیت در خانه چیست؟، ص: 31

هستى و آنان نیز با تو صمیمى هستند، این‏چنین گوش به فرمان‏هاى تو دارند و از آن‏ها اطاعت مى‏کنند؛ والّا در محیطى که اعتماد و پاکى و شخصیت نباشد، نفوذ معنوى و روحى وجود ندارد.

خداوندا، به ما توفیق ده که در راه اجراى دستورهاى مقدست بکوشیم و در تربیت فرزندانمان، موفق باشیم. کمک کن فرزندان ما، نورچشم ما و مایه امید و مددکار ما در زندگىِ معنوى آینده ما باشند: رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیاتِنَا قُرَّه أَعْینٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا. (فرقان/ 74)





مطلب بعدی : حدیث