سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایجادصمیمیت3


نباید توقع داشت‏ که فرزندان، خودشان نیندیشند، شخصیت نداشته باشند، نتوانند تصمیم بگیرند و همیشه گوش‏به‏زنگِ فرمان‏هاى پِى‏درپِى باشند؛ آن‏هم فرمان‏هایى که اگر در هفته یا روز، از مجموع بُکن‏ونکن‏هایى که به فرزند مى‏گویند، نوار بگیرند (خصوصاً مادران)، بمبارانى از دستورها جمع مى‏شود: دست نزن؛ این طرف نرو؛ اینجا ننشین؛ حرف نزن و .... کودکى که دربرابر این‏همه فرمان قرار مى‏گیرد، نمى‏تواند تشخیص دهد یا تصمیم بگیرد و لذا اراده‏اش از بین مى‏رود.

راه هاى ایجاد صمیمیت در خانه چیست؟، ص: 20

بنابراین، نه‏ مى‏توان فرزند را آزاد گذاشت که هرچه خواست انجام دهد و نه‏ مى‏توان توقع داشت که به‏ هرچه‏ اولیا مى‏گویند، عمل کند. البته، گفته‏هاى والدین هم باید منطقى‏ باشد. براى مثال، درحالى‏که بچه نشسته و درسش را مى‏خوانَد یا سخت، مشغول انجام‏دادن تکالیف است، ناگهان پدر دستور مى‏دهد: «برو آب بیار» یا «برو در را باز کن.» در چنین موقعیتى، تاحدّامکان، نه‏تنها نباید فرمان داد، بلکه باید وضعیت بهتر را فراهم کرد تا فرزند، بیشتر و بهتر بتواند کارش را انجام دهد. بنابراین، برخورد منطقى با خطاهاى فرزند، از اصول مهم ایجاد صمیمیت است.

5- 2 بهادادن به نقاط قوّت فرزندان:

قبلًا اشاره کردم که ما، تنها، نقطه‏هاى ضعف‏ را مى‏بینیم. بگذارید جامعه ما به این‏

راه هاى ایجاد صمیمیت در خانه چیست؟، ص: 21

عادت کند که‏ نقطه‏هاى قوّت‏ را پَروبال‏ دهد. از میزان‏ عدل الهى‏ که نباید سبقت بگیریم! آنجا گناهان و ثواب‏ها را با هم مى‏سنجند و ترازو و حساب و معادله‏اى در کار است. به‏علاوه، خداوند (عز) مى‏فرماید ما کارهاى خیرِ شما را ده‏برابر اجر مى‏دهیم: مَن جَاء بِالْحَسَنَه فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا (انعام/ 160) اما اگر فرزند ما، یک شب، تکلیفش را دیرتر انجام دهد یا نمره کمى بیاورد یا اینکه کار خلافى مرتکب شده باشد، برایمان بسیار مهم جلوه مى‏کند و عصبانى مى‏شویم و احیاناً، فریاد مى‏زنیم و مؤاخذه مى‏کنیم. چرا اگر ده مرتبه کار خوب انجام داده است، آن‏ها را به‏حساب نمى‏آوریم؟ چرا وقتى که تکلیفش را درست انجام داده و دندانش را به‏موقع مسواک کرده و لباسش را مرتّب نگه داشته است و در خانه، همکارى کرده است، تشویق‏ نمى‏کنیم تا احساس کند براى کارِ او، حساب باز مى‏کنند؟ بنابراین، امتیازدادن‏ و تشویق‏کردن دربرابر کارهاى مثبت، از اصول دیگرِ

راه هاى ایجاد صمیمیت در خانه چیست؟، ص: 22

ایجاد صمیمیت است.

6- 2 ایجاد محیطى صمیمانه براى بحث و گفت‏وگو:

انسان باید بنشیند و براى فرزند خود داستان‏ بگوید یا با او بازى‏ کند. گاهى بین بچه‏ها و والدین، صمیمیت فراوانى وجود دارد: پدر یا مادرى با فرزند خود موضوعى را طرح و درباره‏اش بحث و گفت‏وگو و دردِدل مى‏کنند. اساساً، باید از فرزندان خواست‏ که براى والدین‏ حرف بزنند. مى‏توان از آنان پرسید که امروز، چه مسائلى پیش آمد؟ در مدرسه و در راه، چه دیدى؟ معلم چه گفت؟ کلاس چه‏طور بود؟ چه یاد گرفتى؟ بعد هم مى‏توان دیدگاه‏هاى خود را براى آن‏ها گفت. البته، اینکه‏ چه‏ چیزى را کجا و چگونه‏ بگوییم، در جاى خود محلّ بحث است و آنچه مهم است این است که بَدآموزى در آن نباشد.

راه هاى ایجاد صمیمیت در خانه چیست؟، ص: 23

7- 2 نظرخواهى از فرزندان در امور خانواده:

نگویید: «من مى‏خواهم خانه را عوض کنم؛ این بچه شش یا ده‏ساله که نمى‏تواند طرفِ مشورتم قرار گیرد.» اتفاقاً، با این‏ هدف‏ مشورت کنید که بچه را به‏حساب‏ آورده باشید. مثلًا بپرسید: «امروز ظهر غذا اگر چه باشد بهتر است؟ فردا که مى‏خواهیم به مسافرت برویم، از کدام راه برویم؟ با چه وسیله‏اى برویم؟»

یک‏مقدار با بچه‏ها مشورت کنید و اجازه دهید نظرِ بد و ناقص‏ بدهند تا بعد، نظرشان را اصلاح‏ کنید. آنان را راهنمایى و برایشان اثبات کنید که اگر از فلان راه برویم یا اگر غذا را این‏طور بپزیم، بهتر است و اگر هم نظر خوبى بیان کرد، به آن‏ عمل‏ کنید. خصوصاً، این روش را باید براى فرزند بزرگ‏تر و بالغ‏ اعمال کنید. اینان نظر و فکر دارند. اگر مایلید در کنار شما باقى بمانند، بیگانه نشوند و حرف‏هایشان را براى دیگران نگویند، با آنان مشورت کنید و

راه هاى ایجاد صمیمیت در خانه چیست؟، ص: 24

اجازه دهید اسرارشان را براى شما مطرح کنند. به نظرشان بها دهید.

البته، منظور این نیست که آنان دوست و مشاور نداشته باشند؛ اما آنچه مهم است این است که شما هم باید از مسیر زندگىِ آنان‏ مطلع‏ باشید. این امر را با زور نمى‏توان تحمیل کرد و از آنان خواست که کارها و تصمیماتشان را بیان کنند؛ بلکه باید محیطى‏ به‏وجود آورید که فرزند، قبل از همه، به‏سراغ شما بیاید. این مسئله اغلب براى بچه‏ها مطرح است که بچه مطلب و خبر تازه‏اى دارد، اما آن‏را براى همه بیان نمى‏کند؛ تنها، براى بعضى دوستانش بازگو مى‏کند. اصلًا خود شما هم که مطلب تازه‏اى دارید، عجله دارید که فلان دوستتان را ببینید و آن‏را براى او تعریف کنید. باید محیطى به‏وجود آورید که فرزندتان، قبل از همه‏، دوست داشته باشد که حرفش را با شما مطرح کند.

8- 2 ایجاد محیط همکارى و تقسیم مسئولیت:

دوست دارید که فرزندتان در خانه، با شما همکارى کند؟ این خواسته بسیار خوب و لازم‏

راه هاى ایجاد صمیمیت در خانه چیست؟، ص: 25

است؛ اما براى تمرین این کار، چه اشکال دارد که تقسیم مسئولیت کنید؟ به‏تناسب سِن و توان‏ بچه‏ها، کارها را بین آنان تقسیم کنید: یکى سفره بیندازد، یکى در شستنِ ظرف‏ها کمک کند، دیگرى خرید کند و .... کارها را خیلى‏ منطقى‏ و عادلانه‏ تقسیم کنید، ولى از آنان‏ مسئولیت‏ بخواهید. گاه‏گاهى هم بد نیست که جاى آنان را در مسئولیت‏ها، تغییر دهید. اگر تقسیم کار نباشد و بى‏حساب عمل شود، گاهى به‏طور غیرعادلانه، کارى به یکى از فرزندان‏ تحمیل‏ مى‏شود؛ مثلًا پدر یا مادرى در نصف روز، کارهاى زیادى را برعهده فرزندِ خود مى‏گذارد: توقع دارند که باغچه را آب دهد، خرید کند و کارهاى دیگرى هم انجام بدهد. اگر حساب کنید، مى‏بینید وقتِ دیگرى براى بچه باقى نمانده است. حتى خیلى مفید است که اگر خودِ پدر و مادر به مسافرت مى‏روند، کار را بین خودشان‏ تقسیم کنند تا برایشان به‏صورت‏ عادى‏ درآید.




مطلب بعدی : حدیث