سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایجادصمیمیت 2


نسخه این درد چیست؟ اولین دارویى که دراین‏خصوص تجویز مى‏کنند، این است که‏ خودتان با یکدیگر صمیمى باشید؛ دوست همدیگر باشید و دردِدل خود را به یکدیگر بگویید تا در این محیط، این صفات پرورش یابد.

2- 2 هوشیارى، دقت، حسابگرى:

درصورتى صمیمیت ایجاد مى‏شود که فرزند احساس کند اولیایش انسان‏هاى هوشیار و مشکل‏گشایى هستند. گاهى، بچه‏ها نقاطضعفى‏ از پدر و مادر به‏دست مى‏آورند. ممکن است بچه پیشِ خود بگوید: «پدرم کودن است و مى‏شود او را فریب داد.» مثلًا فرزند اشتباهى مرتکب شده است و به‏گونه‏اى دیگر براى پدر توضیح داده است؛ بهانه‏ دروغین‏ آورده و پدر هم قبول کرده است یا هزار کار خلاف مرتکب شده و پدر اعتنا نکرده است؟! بنابراین، او احساس کرده‏

راه هاى ایجاد صمیمیت در خانه چیست؟، ص: 14

است که پدرش، آدمى نیست که روى کارها حساب کند و ریزبین و تیزبین باشد.

البته تصور نکنید که پایین‏بودنِ‏ مَدرک تحصیلى ى‏ ا موقعیت اجتماعىِ پدر، عامل این مشکل است؛ گاهى ممکن است پدر، درعِین بى‏سواد یا کم‏سوادبودن، باهوش و حسابگر و زرنگ باشد. اى بسا، لازم باشد همه ما در این زمینه آموزش ببینیم. گاهى، رفتار شخص در روابط اجتماعى، به‏گونه‏اى است که نمى‏توان به او اعتماد کرد؛ اگرچه ممکن است ازنظر اخلاقى پاک و سالم باشد، ازآنجاکه فرد ساده‏اى است، نمى‏توان روى او حساب کرد. به‏قول معروف، خطش را خوانده‏اند. اگر احساس بچه این باشد که مى‏توان پدر و مادر را فریب‏ داد، با آنان احساس صمیمیت نخواهد کرد؛ لذا موضع‏گیرى مى‏کند و کار خودش را انجام مى‏دهد.

3- 2 رفتار اخلاقى و شخصیت تربیتى:

زیبنده است که از رفتار اخلاقى و شخصیت تربیتىِ پدر و مادر، خاطره بزرگى‏ در دل‏

راه هاى ایجاد صمیمیت در خانه چیست؟، ص: 15

فرزندان وجود داشته باشد؛ یعنى آنان لمس کرده باشند که پدر راست‏گو ست، به وعده‏هایش‏ وفا مى‏کند و عادل‏ و درستکار است. نیز، مادر، پاک‏دامن‏ است و .... درستکارى و پاکى و صداقت و حُسن‏خُلق به انسان‏ شخصیت‏ مى‏دهد و جایگاه او را بالا مى‏آورد. این شخصیت قوى، نفوذ ایجاد مى‏کند و با این نفوذ، مى‏توان فرزندان را رام‏ کرد؛ یعنى دربرابرِ والدین تسلیم ساخت.

4- 2 برخورد منطقى با خطاهاى فرزندان:

برخى پدر یا مادرها به‏گونه‏اى عادت کرده‏اند که با دیدنِ‏ کوچک‏ترین تخلّف‏ از فرزندشان، واکنشى شدید نشان مى‏دهند. بچه اشتباهات زیادى مى‏کند: غذا را وارونه مى‏کند؛ ظرف را مى‏شکند؛ فرش را کثیف مى‏کند؛ دیوار را خراش مى‏دهد؛ کوچک‏تر از خودش را مى‏زند؛ لباسش را آلوده مى‏کند. خطا در زندگى بچه فراوان است‏.

راه هاى ایجاد صمیمیت در خانه چیست؟، ص: 16

نوعى از موضع‏گیرى این است که به‏محضِ مشاهده کوچک‏ترین خطایى از فرزند، خودبه‏خود دست بالا مى‏رود و بر سروصورتِ کودک فرود مى‏آید و دهان باز شده و توهینى نثار شخصیت کودک مى‏شود. این موضع‏گیرى، رفته‏رفته، توان خود را از دست مى‏دهد. هرچه‏ خشونت بیشتر شود، کودک‏ جسورتر مى‏شود. البته، خشونت غیر از صلابت و حسابگرى است. برعکس؛ ممکن است موضع‏گیرى پدر و مادرى درمقابل رفتارِ خلاف بچه، بى‏اعتنایى‏ باشد: بچه فریاد مى‏کشد، کوچک‏تر از خودش را اذیت مى‏کند، پایین‏وبالا مى‏پرد، کثیف مى‏کند و ...؛ پدر و مادر هم بى‏اعتنا و خونسردند. هر دو روش، غلط است‏.

این مشکل براى معلم نیز در کلاس‏ها پیش مى‏آید: امکان دارد معلمى موضع‏گیرىِ خشنى داشته باشد و کوچک‏ترین تخلّفى را با تندى پاسخ دهد یا برعکس: معلمى درمقابل خطاهاى شاگرد، هیچ‏گونه واکنشى نداشته باشد. نه در آن محیطِ خفقان و خشک و نه در این‏

راه هاى ایجاد صمیمیت در خانه چیست؟، ص: 17

محیطِ بى‏اعتنایى، هیچ‏گونه دوستى و صمیمیتى به‏وجود نمى‏آید و به‏دنبال آن نیز هیچ‏گونه همکارى و کمکى وجود نخواهد داشت.

پس چه باید کرد؟ اینجا از مواضع بسیار حساس‏ است: درمقابل هر خطا، باید واکنشى مناسب‏ داشت. فرزند، خطایى کرده است و پدر و مادر هم‏ عصبانى‏ شده و اختیار از دست داده‏اند. دراین‏حالت‏، هر تصمیمى که گرفته شود و هر کارى که انجام گیرد، غیرمنطقى است و عُقلایى نخواهد بود. باید صبر کرد تا عصبانیت فرو بنشیند و انسان بتواند با حساب و منطق، کارى انجام دهد.

مسئله دیگر این است که اگر موضع‏گیرى در اولین مرحله، کتک‏زدن ى‏ ا ناسزاگفتن‏ و فریاد بیجا باشد، غلط است؛ اما درعین‏حال، نمى‏توان درمقابل این خطاى فرزند، ساکت بود و هیچ نگفت؛ باید صحبت‏ کرده و تا حدى، ملامت‏ و بازخواست کرد و عواقب بدِ آن عمل را به‏

راه هاى ایجاد صمیمیت در خانه چیست؟، ص: 18

او نشان داد و چه بهتر است که انسان، قبل از پیدایش آن تخلف، پیش‏بینى و پیشگیرى‏ کند.

همین‏جا این مسئله را نیز مطرح کنم که نباید توقع داشته باشید فرزندانتان‏ مطیعِ محض‏ ما باشند. انسان واقعاً گاهى از اینکه فرزند خُردسال و کودک سه‏چهارساله‏اش دربرابرِ دستورى، شانه‏هایش را بالا مى‏اندازد و با بى‏اعتنایى کار خودش را مى‏کند، لذت مى‏برد! این کودک‏ شخصیت‏ و اراده‏ دارد. او انسان است و خداوند (عز) انسان را آزاد آفریده است. به‏خدا قسم، اگر این‏ موهبتِ آزادى‏ در افراد و انسان‏ها رشد یابد و رهبرى شود، عقل‏ها شکوفا و استعدادها بارور و انسان‏ها ساخته مى‏شوند. برعکس؛ آن‏زمانى که این استعدادِ بزرگ انسانى که شاید رمز انسانیت باشد، شکسته و بى‏نتیجه شود و انسان نتواند فکر کند و حرف بزند، دراین‏صورت، تمام استعدادها لجن‏مال و سرکوب مى‏شود و اصلًا شکوفایى و رشدى در کار نخواهد بود. اگر شما روى جوانه‏اى که با کمال طراوت و نشاط، از دلِ زمین روییده است،

راه هاى ایجاد صمیمیت در خانه چیست؟، ص: 19

سنگى سخت بگذارید، پژمرده و لِه مى‏شود؛ اما اگر وسایلى را فراهم سازید که براى رشد آن لازم است، اطرافش را مقدارى شیار بزنید و آب‏وکود بدهید، زودتر از دل خاک بیرون مى‏آید و آزاد مى‏شود و رشد مى‏کند. البته اگر به این‏سو و آن‏سو منحرف شد، رهبرى‏اش کنید؛ اگر آفتى آن‏را تهدید کرد، سم‏پاشى و آفت‏زدایى کنید و اجازه دهید آزاد بالا رود.




مطلب بعدی : حدیث