سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مسیرکاروان اسرا تادمشق

 

ر مورد مسیرى که کاروان اسرا طى کرد تا به دمشق رسید اقوال مختلفى نقل شده است.

اما با توجه به اینکه بعضى از منابع، پاره اى از منازل کوچکِ بین راه را نوشته و بعضى دیگر منازل دیگرى را نوشته اند، ظاهرا چنین به نظر مى رسد که با هم فرق دارند ولى با مختصر دقتى، روشن مى شود که همه آنان تقریبا یک مسیر را ذکر مى کنند. نکته جالب اینکه: در تمامى منابع، عبور از تکریت، موصل و شمال سوریه فعلى را ذکر کرده اند لذا این مناطق قطعى به نظر مى رسد (زندگانى حضرت زینب سلام اللّه علیها، دکتر مصطفى اولیائى، ذیل بحث مسیر کاروان امام حسین علیه السلام از کوفه به شام)،

مسیرهایى که ذکر شده به قرار ذیل است:

1 کناره هاى فرات، تکریت، وادى نخله، مرشاد، حران، نصیبین، موصل، حلب، دیر نصرانى، عسقلان، بعلبک و بالا خره دمشق.) زندگانى حضرت ابى عبداللّه الحسین علیه السّلام ج 2، ص 176 به بعد (.

2 تکریت، لینا، جهینه، موصل، سینور، حماه، معره النعمان، کفر طاب، حمص، بعلبک، دیر راهب، حران و دمشق. (بانوى شجاع، زینب کبرى، ص 209 به بعد).

3 تکریت، نخله، لینا، جهینه، موصل، قنسرین، معره النعمان، حماه، حمص، بعلبک و دمشق. (منتهى الا مال، ج 1، ص 445 444)

مرحوم شیخ عباس قمى نیز از قول ابن شهر آشوب منازل را اینچنین معرفى مى کند: ابن شهر آشوب در مناقب آورده است که: (و من مناقبه ماظهر من المشاهد الذى یقال له مشهدالراءس من کربلا الى عسقلان وما بینهما الموصل ونصیبین وحماه وحمص ودمشق وغیرذلک). (منتهى الامال، ج 1، ص 445 446)

نتیجه: کاروان اسراى اهل بیت علیهم السلام براى رفتن به موصل مسلما مقدارى از کناره هاى فرات را سیر کرده اند. همچنین عبور از تکریت هم طبیعى به نظر مى رسد و وقتى از شمال غربى سوریه فعلى عبور کرده باشند، مسلّما مسیر حلب، معره النعمان، حماه و حمص، را طى کرده اند و از دو راهى دمشق بعلبک، اوّل به بعلبک رفته اند و از آنجا به سوى دمشق رهسپار شده اند. به هر حال مورخین، گاهى شهرها را پس و پیش نوشته اند ولى به نظر مى رسد مسیر صحیح از بین همین مسیرها بوده است. (آثارالباقیه ابوریحان بیرونى، ص 454)

 

 

 



مطلب بعدی : حدیث