سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حقیقت مهدویت 2


حقیقت مهدویت، ص: 7

مهم تر از دیگرى است: اولى کتاب خدا که ریسمانى متصل از آسمان به زمین است و دومى عترت و اهل بیتم این دو از هم جدا نمى شوند تا اینکه کنار حوض کوثر بر من وارد خواهند شد پس بنگرید با این دو چگونه برخورد کنید». «1»

بنا بر گفته عالمان شیعى و سنى مراد از اهل بیت، حضرت على و فاطمه و فرزندان آنان علیهم السلام مى باشند که پیامبر اسلام در جاهاى مختلف آنان را به عنوان اهل بیت خود معرفى کرده اند. «2»

هم اکنون قرآن کریم بدون هیچگونه تحریفى در میان ما است، اما از اهل بیت، هم اکنون چه کسى در کنار قرآن است تا مسلمانان با پیروى از این دو چیز گران بها، هرگز دچار گمراهى و انحراف نشوند؟ عالمان شیعى و اهل سنت از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده اند که فرمود: مهدى از عترت و اهل بیت من و از فرزندان فاطمه است. «3»

در نتیجه هم اکنون امام مهدى (عج) مصداق این حجت و ثقل همتاى قرآن مى باشد و پیروى از او بر ما لازم است.

______________________________
(1) صحیح مسلم، ج 4، ش 2408، سنن ترمذى، ج 5، ش 3788 عبقات الانوار، ج 2، ص 824

(2) السدر المنثور، ج 6، ص 606، سنن ترمذى، ج 5، ص 352؛ صواعق المحرقه، باب 9، ص 121

(3) عقد الدرر، ص 35؛ الحاوى للفتاوى، ج 2، ص 85؛ مسند احمد، ج 1، ص 376؛ کمال الدین، ج 1، ص 287


حقیقت مهدویت، ص: 8

2- احادیث خاص:

در این زمینه بسیارى از احادیث مورد اتفاق شیعه و اهل سنت وجود دارد؛ به صورتى که اگر «مهدى» با ویژگى هاى مطرح شده در روایات، از کنار خانه خدا، قیام خود را آغاز کند، تمامى مسلمانان اعتراف به آمدن او مى کنند. در این نوشتار به بیان برخى از عرصه هاى مشترک میان شیعه و سنى در مورد امام مهدى (عج) مى پردازیم:

1- اصل مهدویت؛ در روایات فریقین‏

حقیقت مهدویت، ص: 9

در حد تواتر آمده است در اخر الزمان شخصى به نام «مهدى» از فرزندان پیامبر قیام خواهد کرد. ابن حجر عسقلانى مى گوید: اخبار به حد تواتر دلالت دارد بر اینکه «مهدى» از این امت است. «1»

2- عدالت گسترى امام مهدى (عج)؛ فراگیرى عدل و داد در بسیارى از روایات مربوط به حضرت بیان شده است. ابوسعید خدرى از پیامبر اسلام (ص) نقل مى کند: مهدى از من است. او زمین را از عدل و داد پر مى کند همان گونه که از ظلم و جور پر شده است» «2»

3- سیماى کلى حضرت مهدى (عج):

او خلیفه در پایان امت من، امیر در پایان فتنه ها، مالک و فرمان رواى زمین، حاکم و فرمان رواى انسان ها، امام و پیشواى مردم، ولى و سرپرست امت، سلطان مشرق و مغرب و ... است.

او از اهل بیت است؛ خداوند امر او را در یک شب اصلاح مى کند؛-

مهدى از خاندان پیامبر و از فرزندان فاطمه است؛-

مهدى از فرزندان حسین است؛ (برخى نیز مى گویند او از فرزندان امام حسن مجتبى (ع)

______________________________
(1) فتح البارى، ج 5، ص 362

(2) سنن ابى داوود، ج 4، ص 107، ص 4285


حقیقت مهدویت، ص: 10

است)

-

او کسى است که عیسى بن مریم پشت سرش نماز مى خواند؛-

معادن را استخراج و اموال را تقسیم مى کند؛-

مال را مى بخشد و بر کارگزاران خود سخت گیرى مى کند و بر مسکینان مهربانى مى ورزد؛ در نتیجه زمین با عدل زنده مى شود؛ بعد از آنکه از ظلم مرده بود؛-

دین اسلام و توحید به وسیله او عالم گیر خواهد شد و در زمین کسى نخواهد ماند؛ مگر اینکه به توحید الهى گواهى دهد؛-

از خلافت او ساکنان زمین و آسمان خشنودند؛-

خداوند او را براى فریاد رسى مردمان بر مى انگیزد؛ امت در زمان او متنعم و بهره مند مى شوند و زمین محصولات خود را بیرون مى ریزد.-

او بر تمام کشورها و شهرها مستولى مى شود و لشکرهاى کفر را شکست مى دهد. «1»

______________________________
(1) براى مطالعه بیشتر و بررسى منابع روایات ر. ک. کنز العمال، ج 14؛ ینابیع الموده؛ العرف الوردى فى الاخبار المهدى؛ المعجم الکبیر؛ البرهان فى علامات مهدى آخر الزمان؛ فرائد السمطین؛ عقد الدرر؛ المهدى المنتظر؛ الفتن و الملاحم و ...


حقیقت مهدویت، ص: 11

نقد دو شبهه:




مطلب بعدی : حدیث