سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حقیقت مهدویت


حقیقت مهدویت       4     مقدمه

حقیقت مهدویت، ص: 4

مقدمه‏

عقیده مهدویت و باور به ظهور و قیام مهدى موعود به عنوان نجات دهنده عالم بشریت و اصلاح گر موعود باور و اعتقادى است که براساس کتاب و سنت، پدید آمده و بیشتر مسلمانان به آن اذعان دارند. این اندیشه اصیل اسلامى، بر پایه استوارترین دلایل عقلى و نقلى بنا نهاده شده و هیچ یک از مسلمانان به جز عده اى اندک- به انکار و یا تردید آن نپرداخته است. «اهل سنت و شیعه، در طى اعصار و مرور قرن ها، بر این اتفاق داشته و دارند که در آخر الزمان، یک نفر از اولاد رسول (ص) و فرزندان على و فاطمه (ع) 0- که صفات و علاماتش در احادیث مذکور است. در هنگامى که دنیا پر از ظلم و جور شده باشد، ظهور نماید و جهان را پر از عدل و داد کند. همه او را هم نام و هم کنیه پیغمبر (ص) و ملقب به مهدى معرفى کرده اند و همه اتفاق دارند بر اینکه تا او ظهور نکند، این عالم و این جامعه بشرى به پایان نخواهد رسید و تا این دادگستر بزرگ و رهبر حکومت عدل جهانى قیام نکرده، بشر باید منتظر ظهور او باشد و بداند که جهان، محکوم ظلم ستمگران و فسادگران نیست و سرانجام همه تباهى ها و نگرانى ها

حقیقت مهدویت، ص: 5

به عدالت و امنیت و آسایش مبدل مى شود و مستکبران و مفسدان، ریشه کن مى گردند. این حجر هیثمى گفته است: «اعتقاد به وجود مهدى منتظر، بنا بر احادیث صحیح، امرى لازم است. عیسى و دجال در زمان او ظاهر مى شوند و هر جا «المهدى» به طور مطلق آورده شود، مراد او است». «1»

امام مهدى علیه السلام در احادیث شیعه و سنى‏

با نگاهى کلى به احادیث مى بینیم بیش از پنجاه نفر از صحابه، روایات مربوط به امام مهدى (ع) را از رسول گرامى نقل کرده اند. برخى از محققان 1941 روایت را بدون تکرار از پیشوایان معصوم در مورد مهدویت جمع آورى کرده اند که 560 حدیث آن از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است. «2»

کتاب هاى زیادى قبل و بعد از ولادت امام مهدى (ع) در مورد ایشان نوشته شده است. گروهى از عالمان شیعى و سنى بنا بر کثرت قائل به تواتر این اخبار در مورد آمدن امام مهدى (ع)

______________________________
(1) البرهان فى علامات مصرى آخر الزمان ص 169

(2) به معجم احادیث امام المهدى مراجعه شود


حقیقت مهدویت، ص: 6

شده اند. محمد بن حسین آبرى شافعى (363 ق) در کتاب مناقب شافعى مى گوید: اخبار بشارت رسول خدا (ص) به آمدن «مهدى» به دلیل کثرت مخبران و راویان به حد تواتر رسیده است. «1»

احادیث مربوط به مهدویت به دو دسته تقسیم مى شوند

: احادیث عام، احادیث خاص‏

1- احادیث عام:

روایاتى که موضوعاتشان بیان جانشینى رسول خدا (ص) است؛ مانند: حدیث ثقلین، حدیث دوازده خلیفه و حدیث؛ «هر کسى بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، مرگش جاهلى است». «2»

به یک مورد از آنها به طور اختصار پرداخته مى شود:

حدود 34 نفر از صحابه پیامبر گرامى اسلام و بسیارى از بزرگان شیعه و سنى مانند: مسلم، ترمذى، و احمد بن حنبل «حدیث ثقلین» را نقل کرده اند. براساس این روایت، پیامبر اکرم در آخرین روزهاى زندگانى خود در جمع مسلمانان فرمود: «من دو چیز گران بها در میان شما به امانت مى گذارم، اگر از این دو پیروى کنید، بعد از من هرگز گمراه نخواهید شد. یکى از این دو،

______________________________
(1) التذکره ج 1، ص 701

(2) صحیح بخارى، ج 5، ص 13؛ صحیح مسلم، ج 6، ص 21





مطلب بعدی : حدیث