سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جان پیامبر


جان پیامبر       4     نفس پیامبر

جان پیامبر، ص: 4

نفس پیامبر

شخصیت قرآنى امیر مومنان علیه السلام کم نظیر است. به این آیه بنگرید:

فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا تدع ابناءنا و ابناءکم و نساءنا و نساءکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله على الکاذبین‏ «1»؛ پس هر کس محاجه کند با تو در او (عیسى)، پس بگو بیایید بخوانیم پسران ما و پسران شما را و زنان ما و زنان شما را و نفوس ما و نفوس شما را، بعد تضرع کنیم، پس قرار دهیم لعنت خدا را بر دروغگویان ( (.

در این آیه کریمه براى اهل نظر نکاتى است که به دو نکته با اغماض از شرح اشاره مى شود:

1- آنچه ائمه تفسیر و حدیث بر آن متفق هستند این است که مراد از ابناءنا حسن و حسین علیه السلام و مراد از نساءنا فاطمه زهرا علیها السلام و مراد از)) انفسنا ( (على بن ابى طالب علیه السلام است‏ «2» و در این مورد حدیثى را ذکر مى کنیم که فخر رازى در تفسیر آیه مذکور، آورده است و خلاصه آن این است:

______________________________
(1) آل عمران (3) آیه 61

(2) سنن الترمذى ج 5 ص 302 تحفه الاحوذى ج 8 ص 278 معرفه علوم الحدیث ص 49 نظم در رالسمطین ص 108 فتح البارى ج 7 ص 60 جامع البیان ج 3 ص 408 الجامع الاحکام القرآن ج 4 ص 104 تفسیر البغوى ج 3 ص 361 تفسر روح المعانى ج 3 ص 188

جان پیامبر، ص: 5

هنگامى که رسول خدا صلى الله علیه و آله دلایل را بر نصاراى نجران اقامه کرد و آنها بر جهل خود اصرار داشتند، فرمود: خدا به من امر کرده است که اگر حجت را قبول نکنید، من با شما مباهله کنیم. گفتند: یا ابالقاسم بر مى گردیم و در کار خود نظر مى کنیم، بعد نزد تو مى آییم؛ چون بازگشتند به عاقب، که صاحب راى آنها بود گفتند: یا عبدالمسیح تو چه مى بینى؟ گفت: اى جماعت نصارى، شما معرفت پیدا کردید که محمد نبى مرسل است و کلام حق را در امر عیسى براى شما آورده؛ به خدا قسم، هرگز قومى با پیغمبرى مباهله نکردند که کبیر آنها زنده بماند و صغیرشان پرورش یابد، اگر این کار را بکنید مستاصل مى شوید، اگر اصرار دارید که دست از دینتان برندارید با او وداع کنید و به شهرهاى خود برگردید رسول خدا بیرون آمد، حسین را در آغوش و دست حسن را گرفته و فاطمه پشت سر آن حضرت و على پشت سر فاطمه و به آنها فرمود: که چون دعا کردم شما آمین بگویید.

اسقف نجران گفت: اى جماعت نصارى، من چهره هایى را مى بینم که اگر از خدا بخواهند که کوه را از جاى خود بردارد، به آن وجوه و رخساره ها از جا بر مى دارد؛ مباهله نکنید که هلاک مى شوید و تا قیامت بر روى زمین نصرانى نخواهد ماند

جان پیامبر، ص: 6

مسیحیان از مباهله شانى خالى کردند و به صلح راضى شدند. پس از مصالحه رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: قسم به کسى که جانم به دست اوست، هلاکت بر اهل نجران نزدیک شد، اگر مباهله و ملاعنه مى کردند به صورت میمون و خوک مسخ مى شدند و وادى بر آنها آتش مى شد و سال بر نصارى نمى گذشت مگر این که همگى هلاک مى شدند.

2- و کلمه انفسنا (جان پیامبر) دلیل خلافت بلافصل امیر المومنین علیه السلام است، زیرا با وجود نفس تنزیلى به نص کتاب که امتداد وجود پیغمبر است، جانشینى شخص دیگرى معقول نیست.

ده فضیلت‏




مطلب بعدی : حدیث