سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چراخداشیطان راآفرید


چرا خداوند شیطان را آفرید؟       5     چرا خداوند شیطان را آفرید؟


چرا خداوند شیطان را آفرید؟، ص: 5

چرا خداوند شیطان را آفرید؟

نخست، توجه به چگونگىِ به‏وجودآمدن شیطان و شیوه رفتار او در مقطع نخست زندگى‏اش، براى شناخت این مخلوق، ضرورى است:

ابلیس یا شیطان از آتش‏ و از نوع‏ جن‏ آفریده شده است. «1» او از روز نخست، به‏صورت موجودى سرکِش، شریر و وسوسه‏گر آفریده نشده بود؛ بلکه‏ خلقتى پاک‏ داشت و به‏فرموده امام‏على (ع): «شش‏هزار سال عبادت‏ کرد. البته معلوم نیست که این مدت، از سال‏هاى دنیا بود یا از سال‏هاى آخرت.» «2» با چنین عبادتى بود که شیطان توانست‏ در کنار فرشتگان الاهى جاى گیرد؛ نه آنکه فرشته شود.

______________________________
(1). اعراف/ 12؛ ر. ک: حجر/ 27.

(2). «وَ کانَ قَدْ عَبَدَ اللّه سته آلاف سَنَه لا یدرَى ا من سنى الدّنیا أم من سنى الاخره عن کبْر سَاعَه وَاحدَه»؛ نهج‏البلاغه، خطبه 192 (قاصعه).


چرا خداوند شیطان را آفرید؟، ص: 6



سالکان راه را مَحرم بُدیم‏

ساکنان عرش را همدم بُدیم‏ «1»

ما هم از مَستان این مِى بوده‏ایم‏

عاشقانِ درگه وى بوده‏ایم‏

روزِ نیکو دیده‏ایم از روزگار

آب رحمت خورده‏ایم، اندر بهار



سپس خداوند (عز) او را، همانند ملائکه، خطاب کرد تا بر آدم سجده کند. همه فرشتگان، فرمان خداى را بجا آوردند؛ ولى‏ تعصّب ابلیس‏ سدّ راهش شد و در منشاء خِلقتش، یعنى آتش، به آدم‏ فخر فروخت و از سجده‏کردن به او، ابا کرد. «2» به‏فرموده قرآن کریم، ابلیس با این‏ نافرمانى‏ بزرگ، از راه و رسم بندگىِ خدا خارج شد: وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکه اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ کانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ‏ (/ و [یاد کن‏] هنگامى را که به فرشتگان گفتیم: آدم را سجده کنید. پس [همه‏] جز ابلیس، سجده کردند؛ که از [گروه‏] جِن بود و از فرمان پروردگارش سرپیچید.) «3»

شیطان براى‏ بندگىِ‏ خدا (عز) آفریده شد، نه براى گمراهى و شیطنت و وسوسه‏گرى. او،

______________________________
(1). مثنوى معنوى‏

(2). کهف/ 50.

(3). کهف/ 50.


چرا خداوند شیطان را آفرید؟، ص: 7

مانند تمام جنّیان و همچون انسان و نه مانند فرشتگان، موجودى‏ صاحبِ اراده و اختیار بود و توانِ سرپیچى از دستور خداوند (عز) را داشت؛ اما با این نافرمانى، از جایگاه والاى خود رانده شد و به بدبختى افتاد. او، خود، شیطنت را برگزید و خواست که شیطان باشد و به مکر و حیله انسان بپردازد.


من حسودم از حسد کردم چنین‏

من عدُوّم کار من مَکرَست و کین‏ «1»



پس از آشنایى کوتاه با شیطان، مى‏توان سؤال اصلىِ این نوشتار را چنین پاسخ گفت:

. خداوند همه‏چیز را بجا و خِیر آفریده و راه‏ هدایت‏ را نیز به‏خوبى ترسیم کرده است و اگر انسان کژراهه را برگزیند، خود، مسئول است. در پیروى از شیطان، هیچ جبرى‏ وجود ندارد؛ زیرا درواقع، شیطنت شیطان زیانى به بندگان نمى‏رساند، بلکه مى‏تواند نردبان ترقّى‏ مردم نیز باشد. «2»




مطلب بعدی : حدیث