سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختران 5


وادى عرفان و فلسفه. درعین‏حال که معتقد بود فیلسوفان اسلامى از قرآن‏ متأثر هستند

اختران آستان، ص: 17

و به آن استناد مى‏کنند، بدون‏ تفکر فلسفى‏ فهم بسیارى از آیات و روایات را مشکل مى‏دانست. به‏باور علامه، فراگیرى فلسفه و عرفان باید نزد استاد باشد و آن‏هم استادى که خود، توان فهم مطالب را داشته باشد؛ چراکه نداشتن استاد، در تحصیل این علوم، موجب لغزش انسان مى‏شود. نیز، معتقد بود در استفاده از منابع و متون فلسفى، باید سِیر ساده‏به‏مشکل‏ را رعایت کرد و از آموختن علوم دیگر نظیر منطق، اصول، فقه، کلام و حکمت غافل نبود. همچنین، دانشجوى فلسفه باید استعداد و شوق‏ لازم را داشته باشد.

علامه‏آشتیانى پس از استقرار در مشهد مقدس، بیش از چهل سال‏ در حوزه و دانشگاه به تربیت‏ شاگرد پرداخت. تربیت‏شدگانِ مکتب او، امروزه، از استادان مبرّز حوزه‏هاى علمیه و دانشگاه‏ها به‏شمار مى‏آیند. حتى فیلسوفان برجسته غیرایرانى مثل ویلیام چیتک، بزرگ‏ترین مفسّر افکار ابن‏عربى در جهان انگلیسى‏زبان، در شمار شاگردان اویند.

پس از به‏جاى‏گزاردنِ بیش از هفتاد اثر جاودان، عمدتاً در عرصه فلسفه و حکمت، دفتر زندگىِ استاد علامه‏آشتیانى، روز سوم فروردین بسته شد و پیکر مطهرش را در ضلع جنوبىِ‏ صحن آزادى‏، در حرم مطهر، دفن کردند.

اختران آستان، ص: 18

شیخ‏مجتبى قزوینى؛ حکیم قرآنى‏

1318 تا 1386 ق (ش)

آیت‏الله شیخ‏مجتبى قزوینى در سال 1318 ق در یکى از روستاهاى قزوین، در خانواده‏اى روحانى، چشم به‏جهان گشود. مقدمات علوم اسلامى را تا سطح، در حوزه علمیه‏ قزوین‏ فراگرفت و براى ادامه تحصیل، راهىِ‏ نجف‏ اشرف شد و از محضر بزرگان آن روزگار، چون سیّدمحمدکاظم یزدى، میرزا محمدتقى شیرازى و میرزا محمدحسین نائینى، بهره جست؛ سپس، به‏ قم‏ مهاجرت کرد و از محضر درسىِ شیخ‏عبدالکریم حائرى یزدى، مؤسس حوزه علمیه قم، بهره‏مند شد و از سال 1341 ق، با سکونت در مشهد و استفاده از درس بزرگان این شهر، به تدریس معارف قرآنى و فقه و اصول پرداخت.

شیخ‏مجتبى قزوینى، خود، از ارکان اصلىِ مکتب‏ تفکیک‏، یعنى مخالفان فلسفه، بود؛ اما فلسفه را به‏روش اجتهادى و همراه با نقد، تدریس مى‏کرد. ازجمله‏ تألیفات‏ شیخ، بیان الفرقان در پنج جلد، رساله‏اى در نقد اصول یازده‏گانه ملاصدرا شیرازى، رساله‏اى در معرفگژ النفس و نیز آثارى در علوم غریبه است. شخصیت‏هاى مطرحى چون مقام معظم رهبرى و استاد محمدرضا حکیمى، از شاگردان ایشان هستند.

اختران آستان، ص: 19

مرحوم شیخ زندگى بسیار ساده‏اى داشت و نمونه‏اى مجسّم از پرهیزکارى‏ و پارسایى‏ بود. ایشان از طلبه‏هاى درس‏خوان، سخت حمایت مى‏کرد و انحطاط اخلاقى جامعه و ازبین‏رفتن ارزش‏هاى دینى و تربیتى بسى رنجش مى‏داد. از مدافعان‏ امام‏خمینى‏ (ره) در قیام ضدّ نظام ستمشاهى بود و وقتى نظرش را درباره امام جویا شدند، فرمود: «امروز، امام‏خمینى (ره) دین است و ترویج خمینى، ترویج دین.»

شیخ‏مجتبى قزوینى درباره تلاوت قرآن به تلاوت فجرى و تلاوت عقلى توصیه مى‏کرد: تلاوت فجرى‏ را تلاوت سحرگاه تا طلوع فجر بیان مى‏کرد و بر آثار معنوى آن، بسیار تأکید داشت و تلاوت عقلى‏ را تلاوتى همراه با صَرف زمان و کمال توجه و تعقّل راستین در معانى و حقایق قرآن مى‏دانست و به آن سفارش مى‏کرد.

مرحوم شیخ، سرانجام، پس از سال‏ها مهاجرت علمى و تربیت صدها شاگرد فاضل، در روز 22 ذیحجه 1386 ق، مطابق با 14 فروردین 1346، چشم از جهان فروبست و در ضلع غربىِ‏ صحن عتیق‏ (انقلاب اسلامى) به خاکش سپردند.

اختران آستان، ص: 20

کتابنامه‏

جمعى از نویسندگان، گلشن ابرار، ج 1 و 2 و 3، چ 2، قم: معروف، 1382

رحمتى، حسینعلى، آشتیانى و احیاى میراث، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى.

زرین‏کوب، عبدالحسین، جستجو در تصوف ایران، تهران: امیرکبیر، 1369

زنگنه، ابراهیم، مشاهیر مدفون در حرم رضوى، مشهد: پژوهش‏هاى اسلامى، 1382.

عطاردى، عزیزالله، فرهنگ خراسان، تهران: عطارد، 1381.

نصر، سیّدحسین، عرض و طول تاریخ فلسفه اسلامى، تهران: فرد جاودان، 1377.

یاحقى، محمدجعفر، فرهنگ نام‏آوران خراسان، مشهد: به‏نشر، 1382.






مطلب بعدی : حدیث