سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختران


علامه‏جعفرى؛ ابن‏سیناى زمان‏

1304 تا 1377 ش‏

علامه محمدتقى جعفرى به‏سال 1304 ش، در تبریز، دیده به‏جهان گشود. با اینکه پدر ایشان از سواد بهره‏اى نداشت، با اتکاى‏به‏نفس و پشتکار، سواد خواندن و نوشتن را از مادر خویش فراگرفت؛ طورى‏که دوره دبستان را از پایه‏ سوم‏ شروع کرد. پس از آن، دروس مقدماتىِ حوزه را در مدرسه طالبیه تبریز گذراند.

ایشان براى ادامه تحصیل، عازم‏ تهران‏ شد و پس از آموختن سطوح اول و دومِ حکمت منظومه و امور عامّه اسفار، راهى‏ قم‏ شد و در علوم معقول و عرفان و اخلاق، از محضر شیخ‏مهدى مازندرانى، شیخ‏محمدتقى زرگر و امام‏خمینى (ره) کسب فیض کرد. استاد در خاطرات این دوره از تحصیلش به‏ زندگى سخت‏ خود و غذاى ساده نان و ماست، اشاره کرده است و نیز به اینکه گاهى تهیه همین مقدار قُوت هم، مقدور نمى‏شده است!

ایشان در آغاز جوانى و پس از گذراندن دروس سطح، رهسپار نجف‏ شد و همزمان با دروس حوزوى، با اندیشه‏ها و معارف‏ شرق‏ و غرب‏ آشنا شد؛ به‏ویژه، آشنایى و هم‏اندیشى با کسانى‏

اختران آستان، ص: 14

مانند محمدرضا مظفر، فیلسوف و منطقىِ نواندیش و احمد امین، ریاضى‏دان مشهور دانشگاه بغداد، سبب شد علامه در موضوعاتى چون فقه و فیزیک، فلسفه و زیباشناسى، تاریخ و روان‏شناسى و برخى دیگر از دانش‏هاى گوناگون، گام‏هاى علمى بلندى بردارد. استاد در دروسِ حوزوى هم از درس دانشورانى همچون آیت‏الله خویى، آیت‏الله سیدمحمود شاهرودى، آیت‏الله میلانى و آیت‏الله سیدمحسن حکیم استفاده لازم را برد؛ به‏طورى‏که در 23 سالگى‏، به درجه‏ اجتهاد نایل شد.

علامه‏جعفرى پس از ده سال، به ایران بازگشت و به‏ قم‏، مشهد و درنهایت، تهران‏ رهسپار شد و با دکتر بدیع‏الزمان فروزانفر و دکتر محمدابراهیم آیتى هم آشنایى پیدا کرده و توجه و عنایت آنان را به‏خود جلب کرد. علامه در تهران، به‏تدریس منظومه و عروه الوثقى همت گماشت.

تعداد آثار مکتوب علامه محمدتقى جعفرى، به ى‏ ک‏صد کتاب‏ بالغ مى‏شود که برخى از آن‏ها عبارت است از: ترجمه و تفسیر نهج البلاغه در جلد، نقد و تفسیر مثنوى در 15 جلد، فلسفه زیبایى و هنر از دیدگاه اسلام، حکمت اصول سیاسى اسلام، علم و دین در حیات معقول.

اختران آستان، ص: 15

عمر پُربار استاد، سرانجام در 25 آبان 1377 ش، پس از یک‏دوره بیمارى سرطان ریه، در بیمارستان لیسترِ لندن به‏پایان رسید و پیکر مطهرش را پس از انتقال به مشهد، در رواق‏ دارالزهدِ حرم مطهر به‏خاک سپردند.

اختران آستان، ص: 16

علامه سیّدجلال‏الدین آشتیانى؛ ملاصدراى قرن‏

تا ش‏

استاد علامه سیّدجلال‏الدین آشتیانى به‏سال 1304 ش در شهر آشتیان، از توابع استان مرکزى، دیده به‏جهان گشود. در نوزده‏سالگى براى فراگیرى علوم دینى، عازم‏ قم‏ شد و به تحصیلِ دروس فلسفه، عرفان، کلام، تفسیر، فقه و اصول پرداخت. ازجمله‏ استادان‏ وى در حکمت و عرفان، میرزا احمد آشتیانى، علامه‏طباطبایى و امام‏خمینى (ره) بودند.

شهرت علامه‏آشتیانى به تحصیلات و تحقیقات گسترده‏اش‏ در فلسفه‏ و عرفان‏ اسلامى است؛ به‏طورى‏که هانرى کُربَن، فیلسوف شهیر غربى، که مدت‏ها با او آشنایى و همکارى داشت، او را «ملاصدراى دیگر» لقب داده است. سیّدحسین نصر نیز در کتاب عرض و طول تاریخ فلسفه اسلامى، معتقد است او در نیم‏قرن اخیر، هم بر طول‏ و هم بر عرض‏ فلسفه اسلامى افزود؛ یعنى هم سِیر تاریخى و زمانىِ فلسفه اسلامى را تداوم بخشید و هم بر محتوا و آثار نگاشته‏شده در این عرصه، اضافه کرد.

استاد آشتیانى، تا پایان عمر، تجرّد اختیار کرد و جز به‏ شوق تحقیق‏ و تدریس، نزیست. او از طرفى دل‏بسته دین و مکتب ائمه (علیهم‏السلام) بود و ازطرف‏دیگر، سالک




مطلب بعدی : حدیث