سفارش تبلیغ
صبا ویژن

hojvhk 2

بود. سیاست او هدایت کارگزاران حکومت صفوى بود و در این راه، موفقیت چشمگیرى داشت.اختران آستان، ص: 5

ایشان در دانش‏هاى فقه، فلسفه، منطق، ادبیات، هیئت، ریاضیات و ... تبحّر داشت. از ایشان بیش از هشتاد اثر علمى برجاى مانده است: مفتاح الفلاح در ادعیه، حدائق الصالحین در شرح صحیفه سجادیه، جامع عباسى (اولین رساله توضیح‏المسائل فارسى)، تحفه حاتمى در اسطرلاب، دیوان اشعار، کشکول و ....

افزون بر آثار علمى، تقسیم دقیق و عادلانه آب زاینده‏رود، طرح‏ریزىِ کاریز نجف‏آبادِ اصفهان، تعیین سمت قبله مسجد امام به‏مقیاسِ چهل درجه انحراف غربى از نقطه جنوب، مرمّت و بازسازىِ مجدّد یکى از رصدخانه‏هاى مراغه، حمام شیخ‏بهایى و ... به ایشان منسوب است.

مرحوم شیخ در آخرین سال‏هاى حیات خود، از منصب شیخ‏الاسلامى کناره گرفت و به سیروسلوک پرداخت؛ تا آنکه روز سه‏شنبه، دوازدهم شوال، در اصفهان، دعوت حق را لبیک گفت و علامه‏مجلسى بر او نماز گذارد. بنابر وصیتش، جنازه‏اش را به مشهد بردند و در جوار مرقد مطهر امام‏رضا (ع)، در خانه‏ اى دفن کردند که محل تدریس ایشان بود.

اختران آستان، ص: 6

شیخ حرّ عاملى؛ از تبار آزادگان‏

1033 تا 1104 ق‏

شیخ حرّ عاملى در سال 1033 ق، در روستاى مشغره، از توابع جبع لبنان، در خانواده‏اى چشم به‏جهان گشود که به علم و فقاهت مشهور بودند و نَسب آنان به حرّبن‏یزید ریاحى مى‏رسید.

شیخ حر، آن‏طورکه خود در کتاب اثبات الهداه مى‏نویسد، در حدود ده‏سالگى، در اثر بیمارىِ‏ سختى رو به‏احتضار گذاشته بود؛ به‏گونه‏اى که در آخرین شب بیمارى، اطرافیان امیدى به زنده‏ماندنش تا صبح نداشتند. در آن شب، بین خواب و بیدارى، توفیق‏ زیارت‏ پیامبر (ص) و ائمه اطهار (علیهم‏السلام) نصیبش مى‏شود؛ به آنان سلام کرده و با هریک، مصافحه مى‏کند؛ با امام‏صادق (ع) و امام‏زمان (عج) سخن مى‏گوید؛ عَرض حالش را با امام‏زمان (عج) بازگو مى‏کند و شِفا طلب مى‏کند. امام (عج) او را به شفا و بهبودى کامل، مژده مى‏دهند. زمانى‏که شیخ از این‏حالت خارج مى‏شود، مى‏نشیند و خود را در سلامتىِ کامل مى‏بیند.

شیخ حرّ عاملى از همان اوان کودکى، تحت تربیت و آموزش خانواده‏ فاضلش قرار گرفت و تا سال‏ها، نیازمند استادى فراتر از خاندان «حر» نشد. علاوه بر

اختران آستان، ص: 7

مادر ادیبش، استادان مهم او، پدرش، علامه شیخ حسن حرّ عاملى و عمویش، علامه شیخ محمد حرّ عاملى و جدّ مادرى‏اش، علامه شیخ عبدالسلام بودند. در کنار آن‏ها، علامه محمدباقر مجلسى و فیض کاشانى را مى‏توان نام برد که شیخ حرّ عاملى علوم عربى، فقه، اصول و علوم وابسته به آن را نزد ایشان آموخت.

ایشان در حیات پُربرکت خود، اثر ماندگارِ وسایل الشیعه را تألیف کرد که از کتب مرجع احادیث شیعه به‏حساب مى‏آید. علاوه بر آن، بدایه الهدایه در واجبات و مُحرّمات و نیز الامل الامال و اثبات الهداه و هدایه الامّه بخشى از آثار وى هستند.

شیخ حرّ عاملى در چهل‏سالگى، به مشهد مقدس هجرت کرد و در کنار بزرگانى چون علامه‏مجلسى که با نفوذترین فرد جامعه تشیّع به‏شمار مى‏آمد، دفاع از ارکان مذهب شیعه و حقانیت آن‏را آغاز کرد. شیخ سرانجام، در شب بیست‏ویکم رمضان 1104، در مشهد وفات کرد و پیکر مطهرش را در جوار امام‏رضا (ع)، در یکى از رواق‏هاى شمال‏شرقى‏ صحن عتیق‏ (انقلاب اسلامى) دفن کردند.

اختران آستان، ص: 8




مطلب بعدی : حدیث