سفارش تبلیغ
صبا ویژن

hojvhk


اختران آستان       2     شیخ طبرسى؛ پیشواى مفسران

اختران آستان، ص: 2

شیخ طبرسى؛ پیشواى مفسران‏

468 تا 548 ق‏

ابوعلى فضل‏بن‏حسن، معروف به‏ شیخ طبرسى‏ و ملقّب به‏ امین‏الاسلام‏، در سالق متولد شد. وى پس از فراگیرى مقدمات در مشهد مقدس، تحصیلِ ادبیات عرب، قرائت و تفسیر، حدیث، حساب و جبر، فقه و اصول و کلام راآغاز کرد و در این علوم، تبحّر یافت. شیخ طبرسى از استادان‏ به‏نامِ عصر خود، ازجمله شیخ طوسى و ابن‏بابَوَیه قمى کسب علم کرد. از شاگردان‏ شایسته شیخ، باید به فرزندش ابونصر حسین بن‏فضل، صاحب کتاب مکارم الاخلاق، محمد بن على بن شهر آشوب، نویسنده کتاب معالم العلماء و نیز علامه قطب راوندى اشاره کرد.

گرچه مورّخینى نظیر بیهقى، تألیفات‏ شیخ طبرسى را بسیار دانسته‏اند، آنچه اکنون باقى مانده است به بیست عنوان نمى‏رسد؛ از آن‏جمله است:. مجمع البیان، در ده جلد که از بهترین تفاسیر شیعه بوده و

اختران آستان، ص: 3

به‏عنوان‏ سرآمد تفاسیر، پس از شیخ در کانون توجه همه مسلمانان قرار گرفته است؛ 2. جوامع الجامع که جامع فواید مجمع البیان و تفسیر کشاف زمخشرى است؛ 3 اعلام الورى باعلام الهدى، در فضایل معصومان (علیهم‏السلام) که جمع نظریات شیعه و سنّى است.

برخى تاریخ‏نگاران، انگیزه‏ اولیه شیخ طبرسى را براى نوشتن تفسیر، این‏گونه روایت کرده‏اند: سکته‏اى بر شیخ عارض مى‏شود و خانواده‏اش به‏گمانِ وفات او، دفنش مى‏کنند. وى پس از به‏هوش‏آمدن و خود را گرفتاردیدن، نذر مى‏کند که درصورت رهایى، یک دوره تفسیر بنویسد. از قضا، کفن‏دزدى قبر شیخ را نبش مى‏کند و اسباب نجات او را فراهم مى‏آورد. وى تفسیر بزرگ مجمع البیان را پس از این واقعه، مى‏نویسد.

امین‏الاسلام طبرسى، سرانجام، پس از هشتاد سال، در 548 ق در سبزوار وفات کرد و پس از انتقال بدن مطهرش به مشهد، او را در گورستانى دفن کردند که بعدها به قتلگاه معروف شد. آرامگاه شیخ طبرسى، درحال‏حاضر، در ضلع‏ شمال‏شرقى‏ حرم مطهر و ابتداى خیابان طبرسى واقع است.

اختران آستان، ص: 4

شیخ بهایى؛ فقیه ذوفنون‏

953 تا 1030 ق‏

بهاءالدین‏محمد، معروف به شیخ بهایى، فرزند عزّالدین‏حسین، در صبحگاه ذى‏حجه، در جبل‏عامل‏ لبنان، چشم به‏جهان گشود. نسَب‏ ایشان به حارث همدانى، صحابى معروف حضرت على (ع) مى‏رسد.

شیخ بهایى در 13 سالگى، در سال 966 ق، به‏اتفاق پدر و مادرش به ایران مهاجرت کرد. او علوم رایج را در حوزه‏هاى علمیه قزوین و اصفهان، نزد استادان‏ فرزانه‏اى همچون پدر بزرگوارش، ملاعبدالله مدرّس یزدى، مولانا افضل قاضى و ... فراگرفت و شاگردان‏ بى‏نظیرى نظیرِ ملّاصدراى شیرازى، فیض کاشانى، فیض لاهیجى، محمدتقى مجلسى و ... تربیت کرد.

ایشان براى ترویج فرهنگ اسلام و گشایش کار مردم، به دربار شاه‏عباس صفوى راه یافت و مقام‏ شیخ‏الاسلامى‏ را عهده‏دار شد که بزرگ‏ترین مقام دینى و دیوانىِ ایرانِ آن‏روز




مطلب بعدی : حدیث