سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خاتمه بحث جوان شایسته


گفتند: «چرا، یا رسول‏الله.» فرمودند: «دردتان‏ گناه‏ است و درمانتان‏ استغفار «1»

آگاهى دینىِ خود را عُمق بخشید.

اگر در پِى روش زندگى هستید و مى‏خواهید میان زندگىِ خود و بندگى خدا (عز) پیوند بزنید، به شناخت دینِ خود بیشتر بها بدهید. دین همان‏ روش زندگى‏ است که میان زندگى اجتماعى و پرستش خداى متعال پیوند مى‏زند و در همه اعمال فردى و اجتماعى، براى انسان، مسئولیتِ خدایى ایجاد مى‏کند. این مجموعه عقاید و دستورهاى علمى و اخلاقى، سببِ خوشبختىِ انسان در این جهان و سعادت و زندگىِ جاوید او در جهان دیگر مى‏شود.

دین، آدمى را بزرگ داشته و او را از هر کارِ زشتى، باز مى‏دارد. دین به انگیزه جوان در بناکردن و آراستنِ‏ هویّت‏ او، پاسخ مى‏دهد؛ زیرا آدمى عطشى دارد که فقط با پیمودن راه خدا (عز) فرو مى‏نشیند. روى‏آورى به دین، فراگیرى آن و اندیشه و تفکر در معارف آن، توجه به توصیه‏هاى همیشگى در پیمودن راه‏

______________________________
(1). بحارالانوار، ج 90، ص 282

بایسته‏هاى جوان شایسته، ص: 15

خدا (عز)، یادگیرىِ بایدها و نبایدها و حلال‏ها و حرام‏ها از ویژگى‏هاى دوران جوانى است و اگر شناخت جوان با علم و اندیشه همراه باشد، هویّت‏ و شَرف‏ و عزّت‏ او، همواره حفظ خواهد شد.

روزى رسول اکرم (ص) وارد مسجد شدند. چشمشان به‏ دو اجتماع‏ افتاد که هر کدام حلقه‏اى تشکیل داده و سرگرمِ کارى بودند: دسته‏اى مشغول‏ عبادت‏ و ذکر و دسته‏اى دیگر به ى‏ اددادن‏ و ى‏ ادگرفتن‏، سرگرم بودند. پیامبر (ص) هر دو دسته را از نظر گذراندند و از دیدنِ آن‏ها مسرور شدند. بعد، به کسانى‏که همراشان بودند، رو کردند و فرمودند: «هر دو گروه، کار نیک مى‏کنند و بر خیر و سعادت هستند ...» آن‏گاه اضافه کردند «... و امّا بِالتّعلیم ارسِلَتْ‏» (اما من‏ براى‏ تعلیم‏ و داناکردن فرستاده شده‏ام) و سپس در جمع کسانى نشستند که به بحث و

بایسته‏هاى جوان شایسته، ص: 16

مذاکره علمى مشغول بودند. «1»

شناخت خود را از دین بیشتر و بیشتر کنید و با مطالعه، آموزش و یادگیرى، آن‏را عمق بخشید. این سخن امیرمؤمنان (ع)، شاگرد مکتب محمد (ص)، را هماره به‏یاد داشته باشید که به جوانان مى‏فرمودند: «ى‏ ا مَعشَر الفِتیان احصِنوا بِالعِلْم.» (اى گروه جوانان، دین خود را با دانش حفظ کنید.) «2»

______________________________
(1). همان، ج 1، ص 206

(2). تاریخ یعقوبى، ج 2، ص 133.


بایسته‏هاى جوان شایسته، ص: 17


3. ورزش کنید.


بایسته‏هاى جوان شایسته، ص: 18

«من به همه جوان‏ها، دخترها و پسرها توصیه دائمى‏ام این است که ورزش بکنند.» «1» به ورزش بها بدهید. سلامت‏ جسم، نشاط روان، حفظ شادابى و طراوات جوانى و همچنین، تجدّد قواى جسمانى، با ورزش تحقق مى‏یابد. ورزش وسیله‏اى براى سرگرمىِ سالم و نشاطآور است.

برخى از گونه‏هاى ورزش، نظیر کُشتى، روحیه جوان‏مردى‏، شجاعت، حق‏طلبى و ستم‏ستیزى را پرورش مى‏دهند. برخى نیز، همچون شنا و تیراندازى و سوارکارى، مقاومت جسمى‏ و روحى‏ دربرابر موقعیت‏هاى سخت زندگى و آسیب‏هاى اجتماعى را افزایش مى‏دهند و جوان را سالم و بدن را براى رزم و دفاع، چابُک و قوى مى‏سازند.

______________________________
(1). سخنان رهبر انقلاب، در دیدار با اعضاى انجمن‏اسلامى دانش‏آموزان، 19/ 2/ 86

بایسته‏هاى جوان شایسته، ص: 19

رسول گرامى اسلام (ص) نیرومندساختنِ قواى بدن را وسیله خوشبختى دانسته و ورزش‏هاى یادشده را ستایش کرده‏اند. ایشان مى‏فرمایند: «به‏ تیراندازى‏ پایبند باشید، زیرا بهترین بازى‏هاى شماست. محبوب‏ترین بازى نزد پروردگار (عز)، سوارکارى‏ و تیراندازى است. به فرزندان خود تیراندازى و شنا ى‏ اد دهید.» «1» پیامبر خدا (ص) به قهرمان‏پرورىِ مثبت، عنایت‏داشتند و حتى در داورىِ مسابقات، یاران را به قهرمانى در مسابقات، تشویقِ روحى مى‏کردند.

خود را همیشه سالم و سرحال نگاه دارید و مرتّب ورزش کنید.

______________________________
(1). حرّ عاملى، وسائل‏الشیعه، ج، ص 331.





مطلب بعدی : حدیث