سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ادامه جوان شایسته


بر پیمانه دانش خود بیفزایید و نگران سرریزشدنِ آن مباشید. هر ظرفى وقتى چیزى در آن مى‏گذارند، گنجایش خود را از دست مى‏دهد؛ مگر ظرف دانش که با افزودن آن، گنجایشش بیشتر مى‏شود. «1»

______________________________
(1). نهج‏البلاغه، حکمت 205


بایسته‏هاى جوان شایسته، ص: 9


2. مهذّب باشید.


بایسته‏هاى جوان شایسته، ص: 10

«در کنار تحصیل، تهذیب باشد. دل‏هاى شما جوانان‏ها نورانى است. فطرت‏ الهى در شماها زنده و درخشان است. امروز، شما خودتان را به کارهاى نیک، خُلق نیک و رفتار نیک اگر وادار کنید و عادت دهید، هویّت انسانى شما همین‏جور شکل مى‏گیرد و تا آخر عمر، این دستاورد با شما خواهد ماند؛ به‏خصوص در این مقطع سنّىِ شماها که یک مقطع زرّین است، یک مقطع طلایى است. در این مقطع، خیلى کارهاى بزرگ مى‏شود روى شخصیت‏ خود انجام داد.

ارتباطتان را با خدا قوى کنید. در مسائل دینى، به نقاط عقلانى و ظریف بپردازید و آن‏ها را از استادانِ ماهرش فرابگیرید. دین‏ عواطف‏ هم دارد؛ لکن این عواطف، به معنویات عمیق‏

بایسته‏هاى جوان شایسته، ص: 11

و به فکر عمیق تکیه دارد. این فکر را باید آموخت و با مبانى دینى آشنا شد و براساس آن، روى شخصیت خود، روى دل خود، اثر گذاشت. روى دل خودتان باید اثر بگذارید. ما باید دل خودمان را خیلى اوقات‏ مخاطب‏ قرار بدهیم. یکى از اهل معنا گفته بود من روزى چندهزار مرتبه فلان ذکر را بر این دلِ خفته غافل خودم خواندم. چه تعبیر خوبى است.

نماز همان ذکر و همان آب حیاتى است که انسان به‏دل خود مى‏بخشد. نمازِ باتوجه، توجه به معنا، توجه به اینکه‏ درمقابل خدا قرار داریم، نماز را این‏طورى بخوانید. وقتى به نماز مى‏ایستید به‏یاد بیاورید که درمقابل خداوند متعال ایستاده‏اید و دارید با او حرف مى‏زنید. در سرتاسرِ نماز سعى کنید این حالت حفظ بشود. آن‏وقت این نماز اثر مى‏گذارد و دل انسان را مثل‏ اکسیر، عوض مى‏کند. اکسیر ماده کمیابى است که مى‏گویند مِس را طلا مى‏کند. دل ما از مِس هم که باشد، اکسیرِ ذکر، آن‏را به طلا تبدیل مى‏کند.

این خیلى مهم است. تهذیب شامل‏ رفتارها هم مى‏شود: رفتار با پدر و مادر. پدر و

بایسته‏هاى جوان شایسته، ص: 12

مادرهایتان را هم دوست بدارید و هم این دوستى را به آن‏ها ابراز کنید؛ هم احترامشان کنید، هم اطاعتشان کنید. در داخل محیط خانه، اخلاق شما و رفتار شما مى‏تواند یک خانواده را بسازد. یک جوان گاهى در یک خانواده، پدر، مادر، برادر و خواهران را تحت‏تأثیر قرار مى‏دهد.» «1»

در تبیین این رهنمود رهبر انقلاب، به دو نکته توجه کنید:

2- به آسیب‏ها و کمین‏هاى انحراف بنگرید.

دوران جوانى را باید از آفات و بلاها محافظت کرد و این مقطع از زندگى را در سایه‏ سپرِ معنوى‏، به سلامت نگاه داشت. گناه‏ و پیروى از هواى نفس، بزرگ‏ترین آسیب و مُهلک‏ترین بلا و آفت است. درواقع، پیروى از خواهش‏هاى نفسانى‏، نقش مؤثرى در گریز از معنویت و گرایش به باطل دارد. بدان‏حدکه یک جوانِ هواپرست، از درک حقیقت عاجز خواهد ماند.

______________________________
(1). سخنان رهبر انقلاب، در دیدار با اعضاى انجمن‏اسلامى دانش‏آموزان، 19/ 2/ 86

بایسته‏هاى جوان شایسته، ص: 13



حقیقت سرایى است آراسته‏

هوا و هوس، گَردِ برخاسته‏

نبینى که هرجا که برخاست گَرد

نبیند نظر، گرچه بیناست مرد



پیامبر (ص) فرمودند: «دشمن‏ترینِ دشمنان تو، نفْس‏ توست؛ همان‏که بین دو پهلویت جا دارد.» «1» هم‏ایشان، با هدف‏ زشت‏انگاشتنِ‏ گناه، به تمثیل آن پرداختند: «در شگفتم از کسى که از بیمِ درد، از غذا پرهیز مى‏کند؛ چگونه از ترسِ آتش، از گناهان پرهیز نمى‏کند.» «2» آن‏حضرت همواره جوانان را به نفىِ نافرمانى خدا (ص) فراخوانده و ایستادگى را در برابر معصیت، جهاد دانسته است. «3»

ترک شهوت‏ها و لذت‏ها سخاست هرکه در شهوت فروشد، برنخاست‏

این سخا شاخى است از سَروِ بهشت واىِ او کز کف چنین شاخى بهِشت‏

عروه الوثقى است این تَرک هوى برکشد این شاخ، جان را بر سما

روزى محمد مصطفى (ص) به یاران خود فرمودند: «آیا شما را از درد و درمانتان آگاه نکنم؟»

______________________________
(1). ابن‏ابى‏الئالى، ج 4، ص 118.

(2). بحارالانوار، ج 69، ص 287.

(3). نورى، مستدرک‏الوسائل، ج 11، ص 287

بایسته‏هاى جوان شایسته، ص: 14




مطلب بعدی : حدیث