سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زمینهها و فعالیتهاى اوقات فراغت

فراغت بستگى به عوامل گوناگونى دارد. تغییرات گوناگون اجتماعى در جوامع، ماهیت فراغت و نحوه گذران آن را دگرگون کرده است.

«اوقات فراغت در هر کشور تابعى از نظام سیاسى آن کشور است. در نظام‌هاى دموکراتیک فعالیت‌هاى اوقات فراغت بیشتر به عهده م?سسات خصوصى است، در حالى که در نظام‌هاى دیکتاتورى مانند آلمان قبل از جنگ، اوقات فراغت مردم را برنامه‌ریزى و بر اساس اهداف دولتى جهت مى‌دهند.»

 اهمّ فعالیت‌ها و زمینه‌هاى گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، در 12 مورد به شرح ذیل ارائه مى‌گردند :

 

1. ورزش

ورزش و بازى از قدیم‌ الایام یکى از صور مهم گذران اوقات فراغت بوده است و بسیارى از دانشمندان گرایش انسان به ورزش و بازى را ناشى از یک نیاز فطرى و غریزى مى‌دانند.

چگونگی گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان !!!

براى نمونه، راس معتقد است: «اشتیاق مردم امروزى به ورزش و بازى از عطش غریزى حاکى است؛ چه در دنیاى یکنواخت و زندگى شاق و ملال‌انگیز کنونى، بازى، خاطر را از امور عادى حیات منصرف مى‌کند و به امورى تازه که مطبوع طبع است معطوف مى‌دارد.»

 

 پستالوزى اعتقاد داشت که ورزش و بازى ازطریق درگیرى‌ها، سرگرمى‌ها، کوشش‌ها و فعالیت‌ها بر مجموعه اعمال لازم براى زندگى فرد کمک کرده و از این طریق انسجامى محکم میان روح و جسم برقرار مى‌کند. 

 

فروبل ورزش و بازى را به مثابه ساده‌ترین راه بیان نیروى سازنده فرد در نظر داشت.

لیبرمن، از تحقیقات خود نتیجه گرفت که با فراهم آوردن فرصت‌ها توأم با بازى مى‌توان قدرت خلّاقیت را رشد داد.

  

در نهایت، هم چنان‌که علم، خواب، خوراک و استراحت داراى هدفى مى‌باشد، تفریح و سرگرمى هم داراى نتیجه مفید است و زمانى را که انسان براى تفریح و سرگرمى مى‌گذراند نیز باید در جهت اهدافى باشد.

یکى از مهم‌ترین اهداف ورزش آماده‌سازى جسم و روح انسان براى انجام کار مفید و بهتر است و در حقیقت، بهترین نوع تفریح که مى‌تواند جسم و روح ما را تقویت کرده و روح را تعالى بخشد، ورزش است که هم تفریح مى‌باشد و هم سازنده.

جمله معروف «عقل سالم در بدن سالم است» خود مصداقى از این جهت است.

ورزش ضمن آن که یک عمل تفریحى و نشاط‌آور و سرگرم‌کننده در ساعات اوقات فراغت است، وسیله‌اى م?ثر در حفظ سلامت بدن و نیرومندى جسم است، هم چنین تقویت‌کننده مهارت‌هاى حسى و حرکتى در فرد و در نهایت، مى‌تواند موجب افزایش قدرت تفکر فرد گردد.



مطلب بعدی : حدیث