سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعطیلات تابستانى و اوقات فراغت

در تابستان به لحاظ این که قشر عظیمى از نوجوانان و جوانان فعالیت خاصى انجام نمى‌دهند، برنامه مناسب برای آنان نقش بسیار مهمى در زندگى شان ایفا مى‌کند. تحقیقات به عمل آمده نشان مى‌دهد که پر ننمودن بهینه اوقات فراغت دانش‌آموزان حتى دانشجویان در این فصل باعث مى‌گردد تا تعداد کثیرى از آنان به سوى انواع انحرافات اجتماعى گرایش پیدا کنند.

اوقات فراغت دانش آموزان

براى نمونه، در فصل تابستان تعداد دانش‌آموزانى که بنا بر اتهامات منکراتى توسط مراجع ذیصلاح دستگیر مى‌شوند به مقدار قابل توجهى بیش تر از سایر فصول است.

افزایش دانش‌آموزان دستگیرشده در فصل تابستان ناشى از خلأ موجود در گذران بهینه اوقات فراغت این قشر مى‌باشد.

 

چگونگى گذران اوقات فراغت دانش‌آموزان در تعطیلات تابستان از اهمیت خاصى برخوردار است؛ زیرا این ایام طولانى است و در صورت هدایت نشدن آنان و عدم وجود امکانات و تسهیلات کافى براى این امر، موجبات صدمات روحى و انحرافات اجتماعى آنان فراهم مى‌شود.

 

 

بنابراین، لازم است که بیش ترین استفاده را از این ایام نمود؛ زیرا

«اوقات فراغت از دید اجتماعى، مانع بروز انحرافات اجتماعى؛ از دید اقتصادى، باعث افزایش کار و تولید؛ از دید سیاسى، مانع از بحران‌هاى سیاسى و آشوب‌هاى اجتماعى؛ و از نظر روان‌شناسى، باعث بهداشت روان و تضمین سلامت انسان‌ها و ایجاد نشاط مى‌شود.»

گذران بهینه اوقات فراغت دانش‌آموزان در فصل تابستان نه تنها از انحرافات اجتماعى آنان پیش‌گیرى مى‌کنند، بلکه باعث آزاد شدن انرژى نوجوانان و جوانان دانش‌آموز شده و منجر به خودشکوفایى و آشکار شدن استعدادهاى آنان مى‌شود که این امر نقش مهمى در تکوین شخصیت فردى، اجتماعى و آینده این نسل ایفا مى‌کند و آنان را در نزدیک شدن به علایق، تمایلات و آرزوهاى خود کمک مى‌نماید و به همین علت، برخى از صاحب‌نظران روان‌شناسى و علوم تربیتى گذران بهینه اوقات فراغت نوجوانان و جوانان را بیانگر درجه سلامت آنان مى‌دانند.

 

امام صادق ”  مى‌فرمایند:

«سلامت، نیرومندى، فراغت، جوانى، نشاط و بى‌نیازى خود را فراموش منما، در دنیا از آنها بهره‌بردارى کن و متوجه باش که از این سرمایه‌هاى عظیم به نفع معنویات و آخرت خود استفاده نمایى.»

 

در برنامه‌ریزى براى پر نمودن بهینه اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در تابستان، حتى‌المقدور باید به گرایش‌ها، تمایلات و نیازهاى نوجوانان و جوانان توجه نمود و مشارکت خود آنان را در برنامه‌ریزى‌ها جلب کرد و نیز وضعیت اقتصادى، فرهنگى و تحصیلى خانواده‌ها را در برنامه‌ریزى‌ها نباید از نظر دور داشت.

 

با این حال، اگر در پر نمودن بهینه اوقات فراغت دانش‌آموزان در فصل تابستان به شیوه‌هاى صحیح تربیتى توفیق حاصل ننماییم بى‌شک، زمینه انحرافات را در بین دانش‌آموزان فراهم ساخته و در نتیجه، با عواقب زیان بارى مواجه خواهیم شد.



مطلب بعدی : حدیث