سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسحاق شامیر؛ جلاد آهنی رژیم صهیونیستی

وی اولین فردی بود که در رژیم صهیونیستی با تجارت و یا انتقال زمین به فلسطینیان مخالفت می کرد و به دنبال ایده اسرائیل بزرگ بود لکن از سوی دیگر، شامیر اولین مسئول در این رژیم بوده است که بعد از فشارهای سنگین دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری بوش پدر، وارد مذاکره با اعراب در جهت صلح خاورمیانه در کنفرانس بین‌المللی مادرید شد.

اولین کسی که در عرض چهار سال دو بار نخست وزیر شد

اسحاق شامیر، مرد سرسخت یا مرد آهنی که با ترور افسران انگلیسی در زمان قیمومیت انگلیس بر فلسطین و همچنین کشتار مسلمانان فلسطین بعد از اعلام تشکیل کشور اسرائیل وارد زندگی مسلحانه و سیاسی خود شد، اولین کسی است که در طول چهار سال دو بار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شد.

اسحاق شامیر

اسحاق شامیر در سال 1915 در لهستان متولد شد و در نوجوانی به جنبش جوانان صهیونیست موسوم به «بیتار» پیوست. در 20 سالگی مدرسه حقوق در ورشو را ترک کرد تا به کشور فلسطین تحت قیمومیت بریتانیا برود و در دانشگاه عبری اورشلیم تحصیل کند[1].

وی اولین فردی بود که در رژیم صهیونیستی با تجارت و یا انتقال زمین به فلسطینیان مخالفت می کرد و به دنبال ایده اسرائیل بزرگ بود لکن از سوی دیگر، شامیر اولین مسئول در این رژیم بوده است که بعد از فشارهای سنگین دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری بوش پدر، وارد مذاکره با اعراب در جهت صلح خاورمیانه در کنفرانس بین‌المللی مادرید شد[2].

شامیر در کنفرانس مادرید در کنار معاون خود نتانیاهو

رسیدن به رهبری گروه نظامی برای کشتار مردم فلسطین

وی در سال‌های نخست اقامت در فلسطین در زمان قیمومیت سلطه بریتانیا، با گروه‌های زیرزمینی یهودی، علیه هدف‌های بریتانیا و اعراب فعالیت می‌کرد.

او به خاطر همکاری با گروه های شبه نظامی همچون "ایرگان" به معنای (سازمان ملی نظامی در سرزمین اسرائیل)، بارها توسط انگلیسی‌ها به زندان افتاد. در 1943 از زندان گریخت و سه سال بعد بار دیگر به بازداشت نیروهای بریتانیایی درآمد و به زندان اریتره فرستاده شد. سپس از آنجا نیز فرار کرد و در فرانسه پناهندگی سیاسی گرفت. سپس به اسرائیل بازگشت و فعالیت های ضد فلسطینی اش را از سرگرفت. او تا زمانی که به دلیل بیماری از صحنه سیاسی کنار رفت در نهادها و پست های مهم سیاسی و امنیتی اسرائیل کار کرد[3]؛ شامیر با عضویت در گروه "لحی" به معنای (جنگجویان برای آزادی اسرائیل)، بعد از مدتی به جایگاه رهبری این گروه انتخاب شد و عملا هیچ محدودیتی در کشتن مردم فلسطین به بهانه آزاد سازی خاک اسرائیل از دست متجاوزین نداشته است[4].

شامیر در کنار نظامیان یهودی

کشتار دیر یاسین و دفاع شامیر از این واقعه

در سپیده دم نهم آوریل 1948 در حالی که ساکنان این روستا درخواب بودند، نیروهای ایرگون به فرماندهی مناخیم بگین (که بعدها به نخست وزیری رسید) از سوی شرق و نیروهای دیگر به فرماندهی اسحاق شامیر از سوی شمال، این روستا را محاصره کردند و تنها راه غربی این روستا باز بود. نیروهای یهودی با رگبار مسلسل‌ها و گلوله‌ها اجاز? فرار از سمت غرب را که تنها راه فرار بود نمی­دادند. نیروهای ایرگون به فرماندهی مناخیم بگین با روش معروف استفاده از دینامیت بر روستا مسلط شدند. آنان تک تک خانه‌ها را منفجر کردند و سپس تمامیِ افراد این روستا را (254نفر) که مقاومت می‌کردند با خونسردی و سنگدلی تمام با گلوله‌های مسلسل کشتند. سپس نیروهای ایرگون به مُثله کردن و قطعه قطعه کردن اجساد کشتگان پرداختند و با هم مسابقه گذاشتند که چه کسی تعداد بیشتری از اجساد مثله را در چاه روستا اندازد.[5]

کشتار دیر یاسین

سپس 25 نفر از مردان را به بند کشیده و سوار بر اتوبوس کردند تا به تقلید از رومیان قدیم به نشانة پیروزی، آنان را در قدس بچرخانند و در پایان آنان را به گلوله بسته و اعدام کردند... و سرانجام مناخیم بگین تلگرافی را برای تبریک به "رعنان" فرماندة محلی ایرگون فرستاد و در آن نوشت: "این پیروزی بزرگ را به شما تبریک می گویم. به نیروهایت بگو آنان تاریخ را در اسرائیل رقم زدند"[6]؛ بعد از این واقعه شامیر با تحسین نیروهای عملیاتی به دنبال طرحی برای خارج کردن ایرگون و لحی از لیست سازمان‌های تروریستی بود.

شامیر - انور سادات - مناخیم بگین

شامیر افسر نازی که بعد از شکست آلمان ظاهرا دشمن هیتلر شد

حضور شامیر در ارتش هیتلر نشانه‌ای آشکار بر حمایت و همکاری سطح بالای جامعه یهودیان و صهیونیست‌ها با نازی‌ها است. اما همین فرد سال‌ها بعد وقتی که در اسرائیل به نخست‌وزیری رسید از دولت آلمان پس از جنگ برای کشتار یهودیان به دست ارتش آلمان غرامت می‌گرفت. درحالی که خود در زمان جنگ در ارتش آلمان خدمت می‌کرد.[7]

شامیر در کنار شیمون پرز

شامیر یکی از مؤسسین موساد

شامیر نه تنها یکی از مؤسین تشکیلات موساد بود بلکه در سال‌های 1955 تا 1965 به عنوان یکی از افسران عالی‌رتبه موساد شناخته می‌شد و عملیات‌های بسیاری در زمان مسئولیت وی در موساد انجام گرفته است که یکی از این عملیات‌ها به نام داموکلس تحت فرماندهی شامیر انجام شده است.[8]

عملیات داموکلس عملیاتی سری - اطلاعاتی بود که دانشمندان و تکنسین‌های آلمانی که سابقاً مشغول کار در برنامه موشکی رایش آلمان بودند و مشغول توسعه موشک برای مصر در یک پایگاه نظامی به نام کارخانه 333 بودند را در اوت 1962 هدف قرار داد.


کناره گیری شامیر از قدرت و فرارسیدن مرگ وی به دلیل آلزایمر


شامیر پس از شکست حزب لیکود در انتخابات کنست در سال 1992، بعنوان یک نماینده ساده به کار خود ادامه داد و سرانجام در سال 1996 به صورت نهایی از فعالیت‌های سیاسی کنار رفت؛ وی شنبه گذشته در سن 96 ساگی به دلیل بیماری آلزایمر مرد.



مراسم مرگ شامیر