سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راههای جذب جوانان به نماز ومساجد.1

 راههای جذب جوانان به نماز ومساجد.

مقدمه:

دوران ما به سمت سویی روان است که دین باوری و احیای انگیزه­های دینی در سکوی نخست آن قرار گرفته است. پرداختن به ریشه­های تفاوت در بینش، گرایش و رفتارهای دینی جوانان، برای آنان که هوشیارانه دست به فعالیت­های فرهنگی سازنده و تربیت علمی هدفمند می­زنند، یک ضرورت است تا با عنایت به آن در برنامه­ریزی­های خود بتوانند در این عرصه توفیق یابند.

تقاضای مذهب یکی از خواهش­های فطری بشر است که با فرا رسیدن بلوغ، مانند سایر تمایلات طبیعی در نهاد جوان بیدار می­شود و او را به مجاهده و کوشش فرا می­خواند. جوان به طور طبیعی رغبت وافری به مسائل مذهبی نشان می­دهد و حساسیت زیاد، او را دچار بحران انتخاب صحیح می­کند.

روان­شناسان معتقدند بین بلوغ و جهش ناگهانی احساسات مذهبی، ارتباط مستقیم وجود دارد. طبق نظر استانلی هال حداکثر این احساسات مذهبی در 16 سالگی پیدا می‌شوند که این استعاله را می­توان یک صورت خلاصه و فشرده شخصیت جوان دانست.

نماز در میان عبادات، جایگاه خاصّی دارد. نمازی که فرادی خوانده می­شود، هر اندازه سرشار از اخلاص و معنویت باشد، تنها ارتباط یک فرد را با خدا برقرار می­سازد. اما نماز جماعت از یک وسیله ارتباط میان عبد و معبود فراتر می­رود و جنبه­ی اجتماعی و سیاسی به خود می­گیرد. افزون بر این نماز گروهی و دسته جمعی، حال و هوای دیگری دارد زیرا به لحاظ روح جمعی حاکم بر فضای نماز، امواج معنویت بیشتری را می­توان در آن مشاهده کرد. از دیگر حکمت­های نماز جماعت می­توان به تألیف قلوب مسلمانان، شکسته شدن دیوار تفاخر و تکبر، نمایش شکوه و عظمت اسلام، تبلیغ اصل امامت و تمرین پیروی از رهبری در شکل اقتدا به امام جماعت و بر هم زدن معادلات سیاسی دشمنان اسلام اشاره کرد.

جوانان، سرمایه‏هاى عظیم یک جامعه، آینده‏سازان نظام و افتخار آفرین مردم‏اند. جامعه‏شناسان معتقدند جامعه‏اى سالم است که جوانانى سالم داشته باشد.
یکى از راه‏هاى مهم تربیت سالم، آشنایى جوانان با آموزه‏هاى دینى و بایدها و نبایدهاست. بایدها و نبایدهاى دین به مثابه نسخه دکتر است که انسان را از بیمارى‏ها نجات مى‏دهد و نتیجه آن، ایجاد جامعه‏اى قانون‏مند، متمدّن و سالم است. اگر در برخى روایات از پیامبر(ص) به طبیب یاد شده، درست بدین معناست، زیرا حضرت با نسخه دین، بیمارى‏هاى روحى را درمان مى‏کند و مردم را به دین‏مدارى فرا مى‏خواند.
از این‏رو بایسته است همه مردم به ویژه جوانان با دین بیش‏تر آشنا شوند. زندگى بدون ایمان و دین، رنج‏آور است. البته همه مردم به طور فطرى، دین‏گرا هستند، ولى این امر در اثر برخى عوامل، کم‏رنگ و گاهى در برخى موارد فراموش مى‏گردد.

 



مطلب بعدی : حدیث